70cc sport, vad ska man tänka på?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
aeroxen2009
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 april 2011, 14:59

70cc sport, vad ska man tänka på?

Inlägg av aeroxen2009 »

Hej, funderade på att trimma min gilera stalker nu och ska köpa en polini 70cc sport cylinder. Vad mer ska jag köpa till den för att den ska gå riktigt bra? :)
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

större förgasare och effektrör är en bra början :)
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

17,5mm förgasare och ett pro replica rör så blir det ganska bra ös =)
aeroxen2009
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 april 2011, 14:59

Inlägg av aeroxen2009 »

Okej tack, spelar det någon roll vilket rör eller förgasare man köper? :)

vissa har skrivit om här på forumet att ett vev är viktigt, är det det? :D
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

bättre vev kan vara bra att ha, men dom borde nog hålla om du bara kör med 70cc + effektrör :)
aeroxen2009
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 april 2011, 14:59

Inlägg av aeroxen2009 »

tack båda två. har ni nån aning om hur snabbt den kommer gå då? ;)
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Till Polini Sport så behöver du INTE nytt vevparti :) Men en Ny förgasare, Hälst 17,5 eller 19mm och Ett ZX eller Stage6 Pro Replica rör.
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Polini sport med 19mm och Pro Replica går i ungefär 90 Km/h. :)
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Tänk på att du måste ha 4g vikter också =]
aeroxen2009
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 april 2011, 14:59

Inlägg av aeroxen2009 »

jäklar vad du kan fear, tack för allt! ska inhandla lite trim nu. kanon :D
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Varsågod Mannen =] Har läst och trimmat ganska mycket den senaste tiden =] Du får gärna fråga om det är något.
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

GHFear skrev:Tänk på att du måste ha 4g vikter också =]
måste inte ha 4g vikter han måste ställa in variatorn effeter hans motor vilket han kan för testa sig farm till men köpr variatorvikts kit. och munstycke kit
spårt setup!
aeroxen2009
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 april 2011, 14:59

Inlägg av aeroxen2009 »

nya vikter ska jag nog köpa, men räcker det inte bara o ta bort v-ringen i variatorn och byta vikter, eller måste jag köpa ett helt nytt variator kit?

har också läst om s k kopplingsfjädrar som sitter vid variatorn, är det viktigt för accelerationen?
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

aeroxen2009 skrev:nya vikter ska jag nog köpa, men räcker det inte bara o ta bort v-ringen i variatorn och byta vikter, eller måste jag köpa ett helt nytt variator kit?

har också läst om s k kopplingsfjädrar som sitter vid variatorn, är det viktigt för accelerationen?
orginal funkar men ta viktkit och några kopplingsfjädrar och munstycken.
spårt setup!
aeroxen2009
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 april 2011, 14:59

Inlägg av aeroxen2009 »

aeroxleoZX skrev:
aeroxen2009 skrev:nya vikter ska jag nog köpa, men räcker det inte bara o ta bort v-ringen i variatorn och byta vikter, eller måste jag köpa ett helt nytt variator kit?

har också läst om s k kopplingsfjädrar som sitter vid variatorn, är det viktigt för accelerationen?
orginal funkar men ta viktkit och några kopplingsfjädrar och munstycken.
vad är det för munstycken du menar? :)
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

aeroxleoZX skrev:
GHFear skrev:Tänk på att du måste ha 4g vikter också =]
måste inte ha 4g vikter han måste ställa in variatorn effeter hans motor vilket han kan för testa sig farm till men köpr variatorvikts kit. och munstycke kit
Haha =] Du har rätt. men Det brukar till 90% va 4 gram till Den setupen :D Så bara tog det som e vanligt. Vill inte förvirra honom.
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Munstycken som sitter i förgasaren =] Man tar bort Flottörskålen på Förgasaren och byta det stora Munstycket (Huvudmunstycket) som ser ut som en skruv med ett litet hål i :P

Oftast behövs inte Kopplingsfjädrar och tryckfjäder bytas... men det märker du sen. Testa dej fram.
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Här är en lista på bra grejor till dig =] http://dl.dropbox.com/u/10255754/Setup% ... n%20_D.PNG
aeroxen2009
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 april 2011, 14:59

Inlägg av aeroxen2009 »

GHFear skrev:Här är en lista på bra grejor till dig =] http://dl.dropbox.com/u/10255754/Setup% ... n%20_D.PNG
okej, men jag kanske testar munstycken senare, ska satsa på cylinder, luftfilter, effektrör och vikter till att börja med!

tack för länken, asschyst. ;)
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Haha =] Du MÅSTE ha ett större munstycke... lovar dig. :P Annars skär cylindern. Så satsa på det.
aeroxen2009
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 april 2011, 14:59

Inlägg av aeroxen2009 »

GHFear skrev:Haha =] Du MÅSTE ha ett större munstycke... lovar dig. :P Annars skär cylindern. Så satsa på det.
aha haha okej. då köper jag det med :D
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Eftersom att GHFear inte förklarar för dig så gör jag det

En Polini Sport behöver nödvändigtvis inte en ny förgasare om du bestyckar förgasaren rätt (dvs testar dig fram och hittar rätt munstycke så att den inte går för fett och inte för snålt), du måste göra detsamma om du köper en större förgasare, därför är det bra om du köper ett munstyckesset och inte köper bara 1 munstycke
Man kan aldrig säga hur stort ett munstycke ska vara när det gäller inställningar då alla motorer behöver olika mycket soppa

Vad gäller variatorvikter så bör du köpa ett set där också för att hitta det optimala

Du bör även köpa en lite hårdare tryckfjäder samt lite hårdare kopplingsfjädar
RoxxoR
Avstängd
Inlägg: 206
Blev medlem: 4 oktober 2010, 09:33
Ort: Nissafors/Värnamo

Inlägg av RoxxoR »

Det som är bra att byta ut är:
-Vev (för att vara på den säkra sidan)
-Förgasare (minst 17,5mm enligt mig)
-Avgasrör (tex Zx, ecologic, gianelli)
-Variatorvikter
-Kopplings fjädrar
-Tryckfjäder
-Rem (för att vara på den säkra sidan)
-Sportluftsfilter (funkar med luftbox också)
-Tändstift
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

RoxxoR skrev:Det som är bra att byta ut är:
-Vev (för att vara på den säkra sidan)
-Förgasare (minst 17,5mm enligt mig)
-Avgasrör (tex Zx, ecologic, gianelli)
-Variatorvikter
-Kopplings fjädrar
-Tryckfjäder
-Rem (för att vara på den säkra sidan)
-Sportluftsfilter (funkar med luftbox också)
-Tändstift
Nu dillar du.
En Polini Sport varvar inte ens i närheten utav något "farligt" varvtal för originalveven

ZX, MK Ecologic och Gianelli är.. Skit..

Köp ett Polinirör eller ett Stage6 Pro istället
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

RoxxoR skrev:Det som är bra att byta ut är:
-Vev (för att vara på den säkra sidan)
-Förgasare (minst 17,5mm enligt mig)
-Avgasrör (tex Zx, ecologic, gianelli)
-Variatorvikter
-Kopplings fjädrar
-Tryckfjäder
-Rem (för att vara på den säkra sidan)
-Sportluftsfilter (funkar med luftbox också)
-Tändstift

asså varför skulle denna killen som knappt vet vad ett munstycke är för något byta vev? :P

och helt jävla onödigt :P
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

2stroke skrev:
RoxxoR skrev:Det som är bra att byta ut är:
-Vev (för att vara på den säkra sidan)
-Förgasare (minst 17,5mm enligt mig)
-Avgasrör (tex Zx, ecologic, gianelli)
-Variatorvikter
-Kopplings fjädrar
-Tryckfjäder
-Rem (för att vara på den säkra sidan)
-Sportluftsfilter (funkar med luftbox också)
-Tändstift
Nu dillar du.
En Polini Sport varvar inte ens i närheten utav något "farligt" varvtal för originalveven
du an kö med orginal vev
jag tycker själv inte att zx är skit min moppe går skit bra med 70cc och det röret, det gjorde den även med orginal cylinder
ZX, MK Ecologic och Gianelli är.. Skit..

Köp ett Polinirör eller ett Stage6 Pro istället
spårt setup!
RoxxoR
Avstängd
Inlägg: 206
Blev medlem: 4 oktober 2010, 09:33
Ort: Nissafors/Värnamo

Inlägg av RoxxoR »

Ne men jag kan ju absolut ingenting.
Jag hade ju inte bara en Viva för någon vecka sen.
setup:
-Ecologic (även lirat med Zx, gianelli och Sp)
-Polini 70cc
-Doppler Endurance
-17,5mm
-Multivar
-Delta koppling

det är ALLTID bäst att vara på den säkra sidan enligt mig.
Och jag nämde LÅGVARVIGA rör innan. för jag har inte testat något högvarivgt rör (förutom SP)
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

jag körde med orginal förgasare till 70cc en 12 mm (aerox) och den drack som fan så när man skulle släppa på gasen så fucka förgasaren och bensin kom till flottören segt eller nått ochd en fick ingen bensin och inge smörjning!
så byt gärna förgasare du också ut den där effekt
spårt setup!
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

2stroke skrev:
RoxxoR skrev:Det som är bra att byta ut är:
-Vev (för att vara på den säkra sidan)
-Förgasare (minst 17,5mm enligt mig)
-Avgasrör (tex Zx, ecologic, gianelli)
-Variatorvikter
-Kopplings fjädrar
-Tryckfjäder
-Rem (för att vara på den säkra sidan)
-Sportluftsfilter (funkar med luftbox också)
-Tändstift
Nu dillar du.
En Polini Sport varvar inte ens i närheten utav något "farligt" varvtal för originalveven

ZX, MK Ecologic och Gianelli är.. Skit..

Köp ett Polinirör eller ett Stage6 Pro istället

Du vet att ett Pro och ett Pro Replica inte ger någon större skillnad... kanske en skillnad på 300 rpm så det är onödigt... Pro Replica e bra.
Stuntflower
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 juni 2011, 01:12
Ort: Uppsala

Inlägg av Stuntflower »

[quote="GHFear"][quote="2stroke"][quote="RoxxoR"]Det som är bra att byta ut är:
-[b]Vev[/b] (för att vara på den säkra sidan)
-[b]Förgasare[/b] (minst 17,5mm enligt mig)
-[b]Avgasrör[/b] (tex Zx, ecologic, gianelli)
-[b]Variatorvikter[/b]
-[b]Kopplings fjädrar[/b]
-[b]Tryckfjäder[/b]
-[b]Rem [/b](för att vara på den säkra sidan)
-[b]Sportluftsfilter[/b] (funkar med luftbox också)
-[b]Tändstift[/b][/quote]

Nu dillar du.
En Polini Sport varvar inte ens i närheten utav något "farligt" varvtal för originalveven

ZX, MK Ecologic och Gianelli är.. Skit..

Köp ett Polinirör eller ett Stage6 Pro istället[/quote]


Du vet att ett Pro och ett Pro Replica inte ger någon större skillnad... kanske en skillnad på 300 rpm så det är onödigt... Pro Replica e bra.[/quote]

Då kan jag säga att du nog drog världens största moppemyt..
Pro replica röret är för 50cc att börja med, och pro röret till 70cc.
Pro replica röret varvar sönder till en MK handmade cylinder som jag hade förutom på min speedfight (6-7hk cylinder)
Sen har jag lirat Pro röret till både Stage 6 sport pro och Stage 6 racing, fungerade grymt, sedan bytte jag ut Stage 6 pro röret till ett top nardo rör till S6 racingen, gav ytterst lite till i effekten!
Sport pron och racingen körde jag på en Yamaha slider!

inte för att skriva OT;
du behöver ingen ny förgasare till polini sporten då sporten är i stort sett en uppborrad orginal cylinder med tillfinade spol,boost och avgas portar.
En munstycksats måste du ha, skulle själv köpte 90-120 om du ska lira 12mm förgasare (dock tror jag det är 17,5 direkt på Gilera)
Till en 17,5 skulle jag säga 80-110 i munstycke.
Vikter så skulle jag rekommendera ett Stage 6 viktsett 15x12 som är måtten till orginal variatorn (iaf till minarelli, vet ej hur det är på Gilera)
Rör så skulle säkert ett zx duga, men zxen låter mycket och ger oftast ingen hög toppfart, skulle säga att du kommer toppa 80-85 ÄRLIGA km/h med bra inställd motor.
Annars skulle ett Yazuni Z ge det där lilla extra till toppfarten, och med det röret skulle jag säga att det blir nog 85-90 km/h (FÖRUTSAGT ATT DU STÄLLER IN DEN KORREKT!)
Kopplingsfjädrar kommer du troligen behöva byta, köper du ett nytt rör så får du oftast med det.
Lycka till.
Hejsan.. ta mig om du vill!
RoxxoR
Avstängd
Inlägg: 206
Blev medlem: 4 oktober 2010, 09:33
Ort: Nissafors/Värnamo

Inlägg av RoxxoR »

Stuntflower skrev:
GHFear skrev:
2stroke skrev: Nu dillar du.
En Polini Sport varvar inte ens i närheten utav något "farligt" varvtal för originalveven

ZX, MK Ecologic och Gianelli är.. Skit..

Köp ett Polinirör eller ett Stage6 Pro istället

Du vet att ett Pro och ett Pro Replica inte ger någon större skillnad... kanske en skillnad på 300 rpm så det är onödigt... Pro Replica e bra.
Då kan jag säga att du nog drog världens största moppemyt..
Pro replica röret är för 50cc att börja med, och pro röret till 70cc.
Pro replica röret varvar sönder till en MK handmade cylinder som jag hade förutom på min speedfight (6-7hk cylinder)
Sen har jag lirat Pro röret till både Stage 6 sport pro och Stage 6 racing, fungerade grymt, sedan bytte jag ut Stage 6 pro röret till ett top nardo rör till S6 racingen, gav ytterst lite till i effekten!
Sport pron och racingen körde jag på en Yamaha slider!

inte för att skriva OT;
du behöver ingen ny förgasare till polini sporten då sporten är i stort sett en uppborrad orginal cylinder med tillfinade spol,boost och avgas portar.
En munstycksats måste du ha, skulle själv köpte 90-120 om du ska lira 12mm förgasare (dock tror jag det är 17,5 direkt på Gilera)
Till en 17,5 skulle jag säga 80-110 i munstycke.
Vikter så skulle jag rekommendera ett Stage 6 viktsett 15x12 som är måtten till orginal variatorn (iaf till minarelli, vet ej hur det är på Gilera)
Rör så skulle säkert ett zx duga, men zxen låter mycket och ger oftast ingen hög toppfart, skulle säga att du kommer toppa 80-85 ÄRLIGA km/h med bra inställd motor.
Annars skulle ett Yazuni Z ge det där lilla extra till toppfarten, och med det röret skulle jag säga att det blir nog 85-90 km/h (FÖRUTSAGT ATT DU STÄLLER IN DEN KORREKT!)
Kopplingsfjädrar kommer du troligen behöva byta, köper du ett nytt rör så får du oftast med det.
Lycka till.
Zx är ju ett lågvarigt rör så inte så konstigt att det inte gör så mycket i topphastighet.
Men det mesta brors ju på vad han ska ha mopeden till. Tex stunta, pendel, stadskörning.
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Asså ett Pro Replica och ett Pro har 300 rpm skillnad på Polini Sport... det gör ingenting... -.-
RoxxoR
Avstängd
Inlägg: 206
Blev medlem: 4 oktober 2010, 09:33
Ort: Nissafors/Värnamo

Inlägg av RoxxoR »

GHFear skrev:Asså ett Pro Replica och ett Pro har 300 rpm skillnad på Polini Sport... det gör ingenting... -.-
dom 300rpm kan va skillnad mellan liv och död ;)

Men sen är det nog skillnad i botten, mellan och topp registret mellan pro Replican och pro
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Ja asså men menar bara att det e dumt o lägga såpass mycket mer pengar på någon som inte gör så mycket mer effekt.. :/ Jag hade juh aldrig gjort det.
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

wtf
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Skriv svar