Okej, Jag har kollat allt och testat allt, men ingenting funkar...jarken skrev:Hade liknande, knastret hade gått sönder vilket resulterade att kolven hade fått märken som gick över kolvbulten. Tog i och slog ut den, nållagret gick åt pipan men de är värt att kosta på sig efter att den skurit.
Kolla så kolven inte smält över kolvbults-banan... då kan du knacka bort det eller ev. slipa på något sätt. Var dock försiktig, veven klarar inte påfrestningar ifrån sidan.
MvH

Låter som att kolvbulten har skurit i vevstaken också. I så fall lutar det åt byte av vevpartiet också, och har motorn gått oljetorr vet man ju inte hur den mår i vevstaks- och ramlager eller ventilmekanismen i topplocket - även om det kan kännas bra nu så kan det ha uppstått mikroskopiska skador som kan utvecklas till något allvarligt när motorn körs vidare. Jag hade letat efter en fungerande komplett motor istället - eller en komplett begagnad moped, kineserna går ju hitta för växelpengar begagnade.Nut-Nut-Nunz skrev:...
Cylindern skar för att den gick varm och oljan tog slut. Kolven är skuren och den går inte att röra på. Jag tror att navet som håller kolvbulten i veven har nypt.
...