Tjenare, jag har nyligen suttit på en 17,5 mm förgasare och Polini 70cc Sport (gjutjärn) på min Gilera Stalker
Jag hade precis kört in cylindern så jag körde liiiiiite hårdare med den, inte för att jag gasade särskilt mycket men jag höll lite fullgas. Den dog helt plötsigt och det lät som ett typiskt nyp, men den startade på första kicken efteråt och när jag kollade på cylindern så såg den helt OK ut, en liiiten mini repa och lite märker som man inte kände överhuvud taget med fingret.
Mina frågar är då tror ni detta kommer påverka prestandan? Hur mycket?
Jag undrar även om det kyler bättre att ta av cylinderkåpan som kopplar samman kylfläktskåpan till cylinder och köra utan den fast utan den kåpan som är under sadeln vid benen, alltså att cylindern sitter öppet och det fläktar på den när man kör, eller är det bättre att ha kvar cylinder kåpan och låta den kylas av fläkten?
Vilka olika sätt finns det att undvika nyp och förbättra kylningen? Förgasaren är rätt inställd och jag har kollat så att oljeblandaren blandar
rätt( den blandar 2,18%) ska köra med lite extra olja direkt i bensinen hädanefter.
wajpofc skrev:Tjenare, jag har nyligen suttit på en 17,5 mm förgasare och Polini 70cc Sport (gjutjärn) på min Gilera Stalker
Jag hade precis kört in cylindern så jag körde liiiiiite hårdare med den, inte för att jag gasade särskilt mycket men jag höll lite fullgas. Den dog helt plötsigt och det lät som ett typiskt nyp, men den startade på första kicken efteråt och när jag kollade på cylindern så såg den helt OK ut, en liiiten mini repa och lite märker som man inte kände överhuvud taget med fingret.
Mina frågar är då tror ni detta kommer påverka prestandan? Hur mycket?
Jag undrar även om det kyler bättre att ta av cylinderkåpan som kopplar samman kylfläktskåpan till cylinder och köra utan den fast utan den kåpan som är under sadeln vid benen, alltså att cylindern sitter öppet och det fläktar på den när man kör, eller är det bättre att ha kvar cylinder kåpan och låta den kylas av fläkten?
Vilka olika sätt finns det att undvika nyp och förbättra kylningen? Förgasaren är rätt inställd och jag har kollat så att oljeblandaren blandar
rätt( den blandar 2,18%) ska köra med lite extra olja direkt i bensinen hädanefter.
Lessen för så lång text, tack i förväg:)
OUT.
Skall inte ge några prestanda konsekvenser, om inte kolvringarna har tappat späntsen och lite komp går förlorad.
wajpofc skrev:Tjenare, jag har nyligen suttit på en 17,5 mm förgasare och Polini 70cc Sport (gjutjärn) på min Gilera Stalker
Jag hade precis kört in cylindern så jag körde liiiiiite hårdare med den, inte för att jag gasade särskilt mycket men jag höll lite fullgas. Den dog helt plötsigt och det lät som ett typiskt nyp, men den startade på första kicken efteråt och när jag kollade på cylindern så såg den helt OK ut, en liiiten mini repa och lite märker som man inte kände överhuvud taget med fingret.
Mina frågar är då tror ni detta kommer påverka prestandan? Hur mycket?
Jag undrar även om det kyler bättre att ta av cylinderkåpan som kopplar samman kylfläktskåpan till cylinder och köra utan den fast utan den kåpan som är under sadeln vid benen, alltså att cylindern sitter öppet och det fläktar på den när man kör, eller är det bättre att ha kvar cylinder kåpan och låta den kylas av fläkten?
Vilka olika sätt finns det att undvika nyp och förbättra kylningen? Förgasaren är rätt inställd och jag har kollat så att oljeblandaren blandar
rätt( den blandar 2,18%) ska köra med lite extra olja direkt i bensinen hädanefter.
Lessen för så lång text, tack i förväg:)
OUT.
Skall inte ge några prestanda konsekvenser, om inte kolvringarna har tappat späntsen och lite komp går förlorad.
Men bestycka om den bättre ist.
Ska dra lite större munstycke och dra ner lite på luftskruven, borde bli bättre då.
Kanske skulle haft lite mer olja från början? Det är ju viktigt att den får bra med olja, speciellt under inkörning.
Hade faktiskt extra olja i under den första tanken, samt lite extra under den andra tanken. Sen när jag mätte upp att den blandade lite över 2 % så trodde jag inte det behövdes. Har satt på cylindern ny och den går skitbra. Ska köra försiktigt med den och alltid blanda 1% extra olja. Samt ha liiite större munstycke.
min slider dog också en gång när jag körde en ganska lång bit på fullgas dock hade jag allt orginal föruttom rör o koppling , nu är min slider ganska trött kan det bero på att kolvringarna är paj för den är väldigt lätt att kicka fast startar på första kicken ngn som vet om jag ska byta kolvringar eller iaf kolla så kolven och kolvringarna samt cylindern ser okej ut?
Nutbreaker skrev:min slider dog också en gång när jag körde en ganska lång bit på fullgas dock hade jag allt orginal föruttom rör o koppling , nu är min slider ganska trött kan det bero på att kolvringarna är paj för den är väldigt lätt att kicka fast startar på första kicken ngn som vet om jag ska byta kolvringar eller iaf kolla så kolven och kolvringarna samt cylindern ser okej ut?
....rage !
btw ban dirr
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^