furia dåligt på låga växlar *BILDER*

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Tomgångs munstycke? DET är ju LÅGFARTS-munstycket. Den du kallar "Tomgångsmunstycke", där tog min choke på 17.5mm bensin, även kallat powerjet :roll:

Bild
juckeyy
Avstängd

Inlägg av juckeyy »

Okay så det jag kallar "tomgångsmunstycke" är Chokemunstycket?

Det där med lågfartsmunstycket är fortfarande mystiskt
juckeyy
Avstängd

Inlägg av juckeyy »

Tror ni att det kan va ett sånt här lågfart http://www.garage24.se/web/Cross/Reserv ... 60252.aspx
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

den där lilla pinnen som sitter imellan den där vita nivågrejen och själva förgasaren kanske du glömt sätta dit? då får den inte rätt mängd blandning och kan göra att den går dåligt :)
juckeyy
Avstängd

Inlägg av juckeyy »

PoWeRKinG skrev:den där lilla pinnen som sitter imellan den där vita nivågrejen och själva förgasaren kanske du glömt sätta dit? då får den inte rätt mängd blandning och kan göra att den går dåligt :)
spara gärna bilden och ringa in vilken du menar förstår inte riktigt :)
juckeyy
Avstängd

Inlägg av juckeyy »

Förlåt PK förstod först inte men sedan fatta jag vad du mena.
Jo jag rätade till den och den gick rätt långt tid på tomgång när
den var kall fast när den blev varmare så dog den
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Går den bra på fullgas, då huvudmunstycket jobbar, så bry dig inte mer om det då huvudmunstycket inte har nåt med tomgången att göra. Testa olika kombinationer av luftskruven och tomgångsskruven. Skruva in luftskruven några varv och märker du då att den går sämre skruvar du åt fel håll helt enkelt. :)

Jag hade skruvat in luftskruven max in och dör moppen då så starta den igen och håll den igång med gasen. Skruva ut luftskruven ett halvt varv i taget tills den precis inte dör när du släpper gasen. Sen skruvar du ut luftskruven tills varvet inte stiger mer, då det ska göra det när man skruvar utåt, och sen in ett halvt varv igen. Blir tomgången väldigt hög då (skruva ut max 4 varv) så justerar du det sen med tomgångsskruven. Hoppas det hjälper något :D

EDIT: Motorn ska vara varm när du justerar!
juckeyy
Avstängd

Inlägg av juckeyy »

aha tack okay fast jag har skruvat väldigt mycket på luftskruven utan skillnad det är mest om jag skruvar ut tomgångsskruven så dör den direkt och den är max inskruvad nu och vi har testat att skjustera båda men ska testa med luftskruven när motorn är varm isåfall ,

fast det som är grejen att tändstiftet blir svart och surt om man står på tomgång och varvar och är man ute o kör så blir det oboybrunt igen
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

juckeyy skrev:fast det som är grejen att tändstiftet blir svart och surt om man står på tomgång och varvar och är man ute o kör så blir det oboybrunt igen
Då är det ju att blandningen blir bra på högre varv men inte på tomgång. Bara en allmän fråga, hur mår kolv/ringar ? :)
juckeyy
Avstängd

Inlägg av juckeyy »

Haha det vet jag tyvärr inte då jag inte haft mopeden längre, ägaren innan ägaren som jag köpte mopeden av hade iaf bytt motor på den sen sålde han den utan att kört någe till han som jag köpte den av och han hade inte kört med den mycket då det var mycke poliser så motorn mår nog bra men kolv/ringar vet jag inte, är heller inte så bra på motorer etc så hur kollar jag det isåfall?
rozander
Svårstartad skrothög

Inlägg av rozander »

juckeyy skrev:Som ni hör på filmerna så blöddrar den vid gaspådrag på neutral och när man lägger upp den på 1:an och sedan 2:an, men som ni kanske också hör om man varvar länge på 1:an så går blöddrandet/bluddrandet över.

Notera att jag inte missar växlarna!

Vi öppna även förgasaren och kolla munstyckena: huvud var 86 och lågfarts var 45. och när vi kolla tändstiftet var det svart!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8eaerMFTKAo[/youtube]
låter typ som att du har org munstycke på en trimmad moppe så chokar du för att den ska få bränsle men sen får den ingen luft ;)
juckeyy
Avstängd

Inlägg av juckeyy »

haha nej det är inte orginal munstycke så det är lungt fast den går lite bättre NU än på filmen då jag bytte till 75 huvudmunstycke så då blev det bra då stiftet blir oboybrunt efter körning
juckeyy
Avstängd

Inlägg av juckeyy »

Derbi_senda93 skrev:Går den bra på fullgas, då huvudmunstycket jobbar, så bry dig inte mer om det då huvudmunstycket inte har nåt med tomgången att göra. Testa olika kombinationer av luftskruven och tomgångsskruven. Skruva in luftskruven några varv och märker du då att den går sämre skruvar du åt fel håll helt enkelt. :)

Jag hade skruvat in luftskruven max in och dör moppen då så starta den igen och håll den igång med gasen. Skruva ut luftskruven ett halvt varv i taget tills den precis inte dör när du släpper gasen. Sen skruvar du ut luftskruven tills varvet inte stiger mer, då det ska göra det när man skruvar utåt, och sen in ett halvt varv igen. Blir tomgången väldigt hög då (skruva ut max 4 varv) så justerar du det sen med tomgångsskruven. Hoppas det hjälper något :D

EDIT: Motorn ska vara varm när du justerar!

Var ute och körde ett varv så motorn blev varm sedan gick jag på luft och tomgångsskruven gjorde som du sa fast blev inte så mycket skillnad då skruva jag ut tomgångsskruven så stendog den direkt.

Gjorde så att har luftskruven utskruvad 2,5 varv och tomgångsskruven 0,5 varv och starta den fast bensinkranen avstängd och då gick den mycket mycket bättre på tomgång.

Så är det lågfartsmunstycket som är problemet att den får för mycket bensin på tomgången?
Furia96
Elmoped

Inlägg av Furia96 »

Original munstycke är 48. själv kör jag opluggat org rör för tillfället har 58 i munstycke på den och går som fan!
Fuuria 4life ;D
Skriv svar