Cylinder Tråden! Scooter

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av aeroxleoZX »

nu är det så att jag ska köpa en ny cylinder till min aerox idag för min gamla paja.
men nu ska jag välja mellan alu eller gjutärn..

för det första så ska jag köra med orginal förgasare i början.

vilken skulle vara bäst med min setup: leovince zx och polini speed control

http://www.twostroke.se/product.asp?product=14379

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7782

om det finns en stage6 streetrace i alu eller en liknande skriv gärna och säg några cylindrar som också är bra men inte för dyra.
spårt setup!
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av aeroxleoZX »

har satt på 70cc stage6 streetrace på roxxen och den axxar bra till 40 sen varavr den ner sen vid 60 drar den på igen, är det variator problem eller att jag har 12mm förgasare har 19mm på g

det låter även från röret ett konstigt ljud som om en skruv är löss eller att det är en skruv i röret.
spårt setup!
Användarens profilbild
MrAnton
Elmoped

Inlägg av MrAnton »

Hej har nu en slider 07 helt original som jag skulle vilja trimma. Moppen ska stuntas med så vill helst ha bra axx. Kan någon säga en bra setup ?:) vill helst inte lägga ut för mycket på den.
Kan inte mycket om moppar så få ta hjälp av dom som kan :)
Användarens profilbild
denko89
Elmoped

Inlägg av denko89 »

Nån som vet vad det är för original kolvbult på en Piaggio NRG DT 2008?
Användarens profilbild
blackout1994
Svårstartad skrothög

Inlägg av blackout1994 »

Hebo - Cylinderkit (Replica) 70cc (10mm)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7780

måste jag byta vev?:)

eller är de bättre att köra på

http://www.twostroke.se/product.asp?product=13191

istället?:)
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet

Gatubruk? ja förfan!
Byapojken
Elmoped

Polini corsa eller Stage6 sport pro 70cc?

Inlägg av Byapojken »

Vilket är bästa för att stunta utav polini corsa och Stage6 sport pro båda 70cc? :)
"You wouldn't steal a car!"
Nej, det är alldeles riktigt. Men du kan ge dig fan på att jag hade laddat ner en biljävel om det bara gick.
Användarens profilbild
Felix616
Varnad

Inlägg av Felix616 »

MrAnton skrev:Hej har nu en slider 07 helt original som jag skulle vilja trimma. Moppen ska stuntas med så vill helst ha bra axx. Kan någon säga en bra setup ?:) vill helst inte lägga ut för mycket på den.
Dra v-ringen, sätt på ett effektrör och lätta vikter :)
Användarens profilbild
^Nilsson^
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av ^Nilsson^ »

denko89: 12mm ska det va :)

Blackout1994: Det beror på hur långt den har gått. Har den inte gått allt för långt så kan det gå om du inte ligger o pressar den hela tiden. Dock hade det ju varit säkrast o byta åtminstone lager och kanske vev om den har gått väldigt långt.

Byapojken: Polini corsa är mer lågvarvig än sport pro så jag antar att corsa är bäst. Det beror ju också helt på övrig setup :)

AeroxleoZX: Det låter som att du har för tunga vikter prova byta ner några gram :)

Och nu till min fråga. Jag undrar om någon vet ifall en polini sport 70cc kolv passar i en mhr replica 70cc cylinder?

Det är en piaggio luftkyld.
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

^Nilsson^ skrev:denko89: 12mm ska det va :)

Blackout1994: Det beror på hur långt den har gått. Har den inte gått allt för långt så kan det gå om du inte ligger o pressar den hela tiden. Dock hade det ju varit säkrast o byta åtminstone lager och kanske vev om den har gått väldigt långt.

Byapojken: Polini corsa är mer lågvarvig än sport pro så jag antar att corsa är bäst. Det beror ju också helt på övrig setup :)

AeroxleoZX: Det låter som att du har för tunga vikter prova byta ner några gram :)

Och nu till min fråga. Jag undrar om någon vet ifall en polini sport 70cc kolv passar i en mhr replica 70cc cylinder?

Det är en piaggio luftkyld.
är inte replican 47.6 och polinin 47? mm/diameter dvs ... Scooter-shoppen har billiga kolvar annars..
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
denko89
Elmoped

Inlägg av denko89 »

^Nilsson^ skrev:denko89: 12mm ska det va :)
Tack för svar =)
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

Ska snart in skaffa en ny cylinder till min Yamaha slider 07.
Men vilken 50cc (sport) cylinder är bäst till min setup?
Ska ha den till o köra stunt!

Dragen v-ring
Leovince zx chrome
4,0g vikter
blå kopplingsfjädrar
Senast redigerad av AndersoNN den 19 augusti 2011, 23:59, redigerad totalt 1 gånger.
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög

Inlägg av xMattanx »

AndersoNN skrev:Ska snart in skaffa en ny cylinder till min Yamaha slider 07.
Men vilken 50cc cylinder är bäst till min setup?

Dragen v-ring
Leovince zx chrome
4,0g vikter
blå kopplingsfjädrar
det finns knappast några låg-varviga original, däremot 50 sport finns ju :)
Derbi Senda sm xtreme -05

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

xMattanx skrev:
AndersoNN skrev:Ska snart in skaffa en ny cylinder till min Yamaha slider 07.
Men vilken 50cc cylinder är bäst till min setup?

Dragen v-ring
Leovince zx chrome
4,0g vikter
blå kopplingsfjädrar
det finns knappast några låg-varviga original, däremot 50 sport finns ju :)
Jag skrev vilken 50cc cylinder?
Menar inklusive sport då ;)
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
gud
Svårstartad skrothög

Inlägg av gud »

Är det svårt att byta cylinder ?

http://twostroke.se/product.asp?product=17574

Står att man läre borra 47 mm vad är det som ska borras ?
står även att den passar bra till orginal förgasaren.. men hur vet man vad man har för storlek på förgasaren ?

Vill inte ha nå poster där det står, blabla du borde inte byta cylinder du kan ingenting om det blabla.
Nej jag kan inte så mycket om cylindrar men nånstans lära man börja lära sig sin kunskap, jag tänker inte byta nu men vi får se vad som händer i vinter eller nästa sommar.
just nu söker jag bara lite kunskap om hur man går tillväga

Säger så här, när jag regga mitt första konto här visste jag inte ens vart tändstiftet satt nu kan jag en hel del om moppar, men det här med cylindrar har jag inte så mycket kunskap om.

förlåt att inlägget blev långt..
gud
Svårstartad skrothög

Inlägg av gud »

nån kunnig som kan hjälpa mig med det som står ovanför ?
Användarens profilbild
One-
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av One- »

gud skrev:Är det svårt att byta cylinder ?

står även att den passar bra till orginal förgasaren.. men hur vet man vad man har för storlek på förgasaren ?

Vill inte ha nå poster där det står, blabla du borde inte byta cylinder du kan ingenting om det blabla.
Nej jag kan inte så mycket om cylindrar men nånstans lära man börja lära sig sin kunskap, jag tänker inte byta nu men vi får se vad som händer i vinter eller nästa sommar.

Säger så här, när jag regga mitt första konto här visste jag inte ens vart tändstiftet satt nu kan jag en hel del om moppar, men det här med cylindrar har jag inte så mycket kunskap om.

Det är inte svårt att byta cylinder finns guider för det på forumet, sen behöver du inte borra något och storleken står på förgasaren.
gud
Svårstartad skrothög

Inlägg av gud »

One- skrev:
gud skrev:Är det svårt att byta cylinder ?

Det är inte svårt att byta cylinder finns guider för det på forumet, sen behöver du inte borra något och storleken står på förgasaren.
det står ju på länken "borrning 47mm"

:O ?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Tjena :) Jag undrar hur mycket effekt ( axx, topphastighet, effekt ) en 50 cc sport cylinder ger, när moppen är i stort sett original.

Min setup atm :

* Dragen V-ring

* Stage 6 variatorvikter (5.5 grams)

* Original koppling + fjädrar.

* Kolfiber reeds

* Storlek 72 munstycke. ( original 62 )

* 25 mm insug.

* Ostrypt cdi box.

* Polini gul tryckfjäder (hård)

* Original cylinder ( liggande minarelli 50 cc )

Är det stor, liten, märkbar, ingen skillnad alls, eller hur blir det?

Jag undrar alltså hur mycket skillnad det kommer att bli när min moppe näst intill är original!

Är rätt nyfiken ! Tacksam för svar, tack på förhand, mvh jocke :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Någon? :roll: Någon som kanske har testat med nästan helt original? Tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Roxxen96 skrev:Någon? :roll: Någon som kanske har testat med nästan helt original? Tacksam för svar! :)
Bump :(
JonteAerox
Elmoped

Inlägg av JonteAerox »

Hejsan!

Jag behöver hjälp med vilken slags 70 kubiks cylinder jag ska ha, och har även lite frågor. Jag ska ha den för att stunta med, och jag vill ha bra botten, och bra acc. Kör med Leovince ZX, 4.3g vikter och hårda kopplingsfjädrar. Hade vart jättebra om någon kunde ta sig tid o svara på dessa då jag inte vet så mkt. :)

Först och främst, vilken cylinder? Har kollat på lite olika, bl.a. dessa:
Polini 70cc Sport: http://twostroke.se/product.asp?product=10306
Stage 6 70cc Sport: http://twostroke.se/product.asp?product=7782

Undrar också om man måste köpa till typ kolvkit, packningssats osv, eftersom dem står med på Polinin nere till vänster på sidan (kolla länk), eller står dem bara där ifall man behöver byta ut gamla trasiga? Tänkte att det heter ju cylinderkit, då borde ju allt vara med.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

JonteAerox skrev:Hejsan!

Jag behöver hjälp med vilken slags 70 kubiks cylinder jag ska ha, och har även lite frågor. Jag ska ha den för att stunta med, och jag vill ha bra botten, och bra acc. Kör med Leovince ZX, 4.3g vikter och hårda kopplingsfjädrar. Hade vart jättebra om någon kunde ta sig tid o svara på dessa då jag inte vet så mkt. :)

Undrar också om man måste köpa till typ kolvkit, packningssats osv, eftersom dem står med på Polinin nere till vänster på sidan (kolla länk), eller står dem bara där ifall man behöver byta ut gamla trasiga? Tänkte att det heter ju cylinderkit, då borde ju allt vara med.

Bra att du lagt tråden rätt nu, gillar inte att klaga, hjälpte dig lägga den rätt bara, då svarar folk snabbare!

Ont : Tycker du ska köra på Polinis 70 cc cylinder! Allt som är med på bilden kommer att komma med i ditt cylinderkit! Allting du behöver, ny cylinder, kolv, kolvringar osv! :D

Glöm inte att köra in din cylinder när du sedan har den. Kör bara på 3/4's gas de första 50 milen!

Mvh Jocke.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

porta original cylinder?

Inlägg av AndersoNN »

Tjena, om man filar bort strypningen i sin original cylinder där man sätter fast avgasröret, kommer den gå fortare samt få bättre axx? :)

Tacksam för snabba svar! :)

Setup
Leovince zx chrome
4,0 vikter
blå kopplingsfjädrar
dragen v-ring
JonteAerox
Elmoped

Inlägg av JonteAerox »

Roxxen96 skrev:

Bra att du lagt tråden rätt nu, gillar inte att klaga, hjälpte dig lägga den rätt bara, då svarar folk snabbare!

Ont : Tycker du ska köra på Polinis 70 cc cylinder! Allt som är med på bilden kommer att komma med i ditt cylinderkit! Allting du behöver, ny cylinder, kolv, kolvringar osv! :D

Glöm inte att köra in din cylinder när du sedan har den. Kör bara på 3/4's gas de första 50 milen!

Mvh Jocke.
Okej tack så mycket! :D
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

JonteAerox skrev:
Roxxen96 skrev:

Mvh Jocke.
Okej tack så mycket! :D
Så lite så mannen ! xD
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Re: porta original cylinder?

Inlägg av Roxxen96 »

AndersoNN skrev:Tjena, om man filar bort strypningen i sin original cylinder där man sätter fast avgasröret, kommer den gå fortare samt få bättre axx? :)

Tacksam för snabba svar! :)

Setup
Leovince zx chrome
4,0 vikter
blå kopplingsfjädrar
dragen v-ring
Vilken strypning? :roll: Fixa bild? :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

tjena gubbs undrar om det är värt å porta utblåset på en 50cc? (sport) :D
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

potog skrev:tjena gubbs undrar om det är värt å porta utblåset på en 50cc? (sport) :D
Undrar samma sak! Någon som kan förklara hur PORTNING går till och om det är värt till 50 cc original cylinder / 50 cc sport cylinder? :D
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Portning gå till på det sätt att man gör gångarna i cylindern större så mer bränsle kan förbrännas. och om man portar utblåset så tillåter man avgaserna att komma ut enklare. har hört att den varvar mer om man portar utblåset;) men som sagt om det är en effekt ökning som är värd mödan det är frågan? :/
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

potog skrev:Portning gå till på det sätt att man gör gångarna i cylindern större så mer bränsle kan förbrännas. och om man portar utblåset så tillåter man avgaserna att komma ut enklare. har hört att den varvar mer om man portar utblåset;) men som sagt om det är en effekt ökning som är värd mödan det är frågan? :/

Undrar samma sak.. Bump :)?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Asså helt sjukt finns det ingen på hela forumet som nånsin har portat en 50cc eller? :(
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

potog skrev:Asså helt sjukt finns det ingen på hela forumet som nånsin har portat en 50cc eller? :(
Sjukt ledsen att ingen svarar dig.. Undrar samma sak, tydligen finns det inte det :(
Användarens profilbild
Motofinne
Elmoped

Inlägg av Motofinne »

Jag tänkte köpa ett nytt cylinderkit till min aerox och jag kan säga direkt att jag vill inte ha en 70cc och funderade på Motoforce racing 50cc, den är ju gjord av alu så det är bra + att den är billig. Men hur är det med kvalitén?
Aprilia RS 125 -08
Yamaha Aerox -01
Honda Monkey -92
Kawasaki kxf 250 -10
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah

Inlägg av VoxuzZ »

Köp en 70cc ist, men aja. Kvaliten är hyffsad vad jag har hört. :)

Nu till min fråga, vilken är bäst av airsal t6 och malossi sport? Båda 70cc.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

köp Stage6 alu cylindern eller polinis 50cc ;)
Skriv svar