kolvbyte.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
bobbe1996
Elmoped

kolvbyte.

Inlägg av bobbe1996 »

Tja, undrade bara hur ofta man ska byta kolv på trim cylinder (i förebyggande syfte)
dt50r -05 med gianelli 2t, top performance 74cc, dellorto PHBG 21mm black racing, mk pr kopplingsfjädrar, stage6 carbon lameller
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

jag byter när det behövs :)

det ända jag byter kanske är kolvringarna

men typ ....4 år eller ngt sånt ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Roberto »

Haha det var inte det bästa jag har hört 4 år. Tänk så här alla kör olika många mil på olika år. En vanlig cylinderservice på moppe ligger på 1000 mil då kan man kolla kolvringarna ev byta dessa. I förebyggande syfte utifrån en bra bestyckad förgasare är svårt att säga men 500 mil för att ha ett rikt värde mer eller mindre. Du får ju köra in den också.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Roberto skrev:Haha det var inte det bästa jag har hört 4 år. Tänk så här alla kör olika många mil på olika år. En vanlig cylinderservice på moppe ligger på 1000 mil då kan man kolla kolvringarna ev byta dessa. I förebyggande syfte utifrån en bra bestyckad förgasare är svårt att säga men 500 mil för att ha ett rikt värde mer eller mindre. Du får ju köra in den också.
ja men jag kör inte så ofta med den ...
och med min andra så byter jag kolv/ringar varje termin

men det beror också hur man trimmat den ....
samt körstil ovs ovs ovsovs ovs

men det är jag :/

mc är mer mina saker ...

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

willemedDERBIN skrev:
Roberto skrev:Haha det var inte det bästa jag har hört 4 år. Tänk så här alla kör olika många mil på olika år. En vanlig cylinderservice på moppe ligger på 1000 mil då kan man kolla kolvringarna ev byta dessa. I förebyggande syfte utifrån en bra bestyckad förgasare är svårt att säga men 500 mil för att ha ett rikt värde mer eller mindre. Du får ju köra in den också.

mc är mer mina saker ...
Visst men att räkna år är som att ange vikt i kramar eller något annat väldigt ologiskt

Beror till 500% på vad det är för cylinder och kvalité dessutom... Jag kan inte säga något direkt värde alls. Vill man ha lite extra bra skick på motorn kan man ju lyfta cylindern en gång per sesong bara för att kolla, eller oftare om man kör hårt och långt, om man inte har något intervall
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

bensinskalle skrev:
willemedDERBIN skrev:

mc är mer mina saker ...
Visst men att räkna år är som att ange vikt i kramar eller något annat väldigt ologiskt

Beror till 500% på vad det är för cylinder och kvalité dessutom... Jag kan inte säga något direkt värde alls. Vill man ha lite extra bra skick på motorn kan man ju lyfta cylindern en gång per sesong bara för att kolla, eller oftare om man kör hårt och långt, om man inte har något intervall
jag plockar ner allt på vintern och gör iordning allt ;)
varje vinter :)

så det är så jag räknar :)

mil förekommer men men

jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Jag byter kolv 200-300mil, Original dock. Brukar plocka isär oftare PGA allt sot som skapas, effektsänkande :wink:
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

jarken skrev:Jag byter kolv 200-300mil, Original dock. Brukar plocka isär oftare PGA allt sot som skapas, effektsänkande :wink:
:shock: de var väldigt ofta :O säkert på allt står rätt till?
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

yamaha2pwn skrev:
jarken skrev:Jag byter kolv 200-300mil, Original dock. Brukar plocka isär oftare PGA allt sot som skapas, effektsänkande :wink:
:shock: de var väldigt ofta :O säkert på allt står rätt till?
nästan så ja O.o
+1

Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Det var ju lite att ta i, på en original moppe behöver man typ inte byta mer än kolvringarna efter 1000mil. Dom slits inte fort!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

jaa vet att jag byter ganska ofta, men för mycket fritid :wink: Dock så brukar mina kolvbyten innebära halvskuren cylinder/kolv, knaster ras, kolven slog mot motorblocket innan cylindern satt på och polaren tog av variatorn med hjälp av tryckluften, KLING :wink: Samt att högvarvsrör och 3g vikter sliter lite mer än original

MvH
Derbi_senda93 skrev:
Det var ju lite att ta i, på en original moppe behöver man typ inte byta mer än kolvringarna efter 1000mil. Dom slits inte fort!
Nej jag vet att de inte slits så fort, min original kolv såg som ny ut efter 700mil, ifrån 2001... Men kolvringarna va lite slitna bara :wink:
Skriv svar