72 cc på baotian vintage problem

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög

72 cc på baotian vintage problem

Inlägg av meckARN96 »

Tjena
Har nyss installerat ett 72cc cylinderkit från cykelkraft.
Har dock ett problem, kolven slår i topplocket och vägrar starta, min fråga är då, b,behövs en 72cc topp, om det är så, var kan jag hitta endast en sådan topp, hittar bara hela cylinderkit, hjälp![/quote]
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Google.... ;)
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?

Inlägg av Pontusandersson95 »

hur ser kolven ut om den slagit i den kan ju inte vara fin :?
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög

Inlägg av meckARN96 »

Asså den startar inte alls, så kolven har inte slagit i så hårt, men jag kan se att den slagit i pågrund av att ventilerna är lite blanka på kanterna
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hcuaz-_7nus[/youtube]
Billig "sniklösning"

Typiska tecken på att du har för hög kompression är att du hör spikningar från motorn samt att den blir mycket varm och tappar i kraft efter en stunds körning.

Orsaken är oftast att du bytt till en större cylinder men inte bytt till en ny större topp.
Bästa sättet är naturligtvis att köpa en ny topp anpassad för en större cylinder.

Men om dina ekonomiska resurser är begränsade kan du istället slipa ur originaltoppen samt montera dubbla cylinderfotspackningar.
Denna metod är naturligtvis lite riskabel och du bör funder både en och två gånger innan du ger dig på den.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög

Inlägg av meckARN96 »

Bra länk/film! Tyvärr så har jag ingen dremel :( vet någon var man kan få tag på en passande topp? Har googlat mycket och kan som sagt inte hitta någon topp annan än orginal som inte ingår i ngt cylinderkit, och cylinder har jag redan. Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Roberto »

Dremel set eller kit finns att köpa på biltema, clasohlsson
Billigare än att köpa en topp
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög

Inlägg av meckARN96 »

Ok tack, vågar jag fräsa ur toppen? Första gången nämligen, men om jag följer hassses guide så kan det ju inte vara svårt... Tack igen!
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Hur mycket gav du för cylindern?
köpte nämligen min 72cc och topp och hela paketet för 500, dock har de höj nu till 650 tror jag.

ring annars till Bikenet och se om du kan få köpa bara själva toppen för en summa :)
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög

Inlägg av meckARN96 »

O.O cylindern kosta ~800 på cykelkraft......bikenet, det namnet ska jag skriva upp :D
Bo_allan
Elmoped

Inlägg av Bo_allan »

Prova med att lägga fler packningar under cylindern, det hjälper inte så mycket att slipa på toppen om kolven tar i...
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög

Inlägg av meckARN96 »

Jo, om cylindern är ~48mm och toppen ~40mm i diameter så hjälper det att slipa upp toppen som en kon, men moppen blev iallafall stulen efter att jag fixade ett annat 72cc från bikenet som gick bra. (bra och bra, 5.5hk är det ju 70cc på baotian för det är ju kina -.-, sen hade jag ingen bra setup heller) Men nu är det problemet för länge sedan bortglömt...
Skriv svar