Har precis bytt till 70cc och satt på effektrör, nu tappar moppen kraft, den axxar upp till 30-35 sen så slutar den axxa och ökar farten riktigt segt till ca 45-50km/h och där håller den sig. Vad kan det vara för fel på den? Munstycke eller vikter? Har även satt på reeds som jag fått med cylindern, kan jag ha satt dom fel ? Det är en:
Piaggio NRG Power DT Luftkyld 2008
Stage6 pro sport 70cc
Dellorto 17.5mm förgasare
stage6 pro effektrör (ostrypt)
dragen v-ring
Om du inte har kollat det än så är förmodligen din moped helt åt helvete felinställd, börja med att ställa in förgasaren tills den går rent sen kan du ställa in variatorn (detta måste du göra för att få mopeden att gå bra).
har exakt samma problem. Exakt.
Har dock 50sport och pro replica men det händer samma sak som för dig. Har klurat länge på vad det kan vara, förut med org cylinder gick den helt rent och med underbart acc till 75. Kan det verkligen vara så stor skillnad på org och sport när man ska ställa in fögg?
Hade något liknande på min neos, efter cylinderbyte till 50 sport.
Jag bytte tryckfjäder, både -18% fungerade. Sen nu kör jag Nakuru's + 1000 rpm. Vet ej hur mycket hårdare den är än original. Ställ mopeden på central stödet och kolla så den går rent och varvar ur, men först o främst kolla stiftet
Ja det går absolut, gå in i en moped butik eller en mc och hitta vad det är för storlek på just ditt munstycke vanligast är ju 5 elller 6 mm. Dock säljer moped affärer inte alltid större munstycke än original eftersom det klassas som trim.
Edit. Om du inte har bytat dina vikter i variatorn så är det inte ett dugg konstigt att moppen inte kan varva ut som den ska och att den är seg. Och till byta av vikter osv så får du ha koll på förgasarbestyckningen.
På tok för vitt stift. Körde på 100munstycke på min 70cc och rör, med luftboxen kvar.
De senaste 7 leveranserna jag har beställt ifrån Twostroke har kommit dagen efter om man beställer före 14.00,
Alla dellorto förgasare under 17.5mm har 6mm munstycke, allt över 17.5mm har 5mm. Alltså har du 6mm munstycken.
Att bara beställa munstycks set för ca 180 och sedan betala 90kr för att få det på posten är lite onödigt, så då kan det vara ide att planera sin inköpslista lite.. som t.ex. att inhandla lättare vikter till din nya setup(om motorn får jobba på rätt varv så kan du dubbla effekten). Även kopplingsfjädrar och ev. tryckfjäder(då du har en cylinder med lite tryck i).
jarken skrev:På tok för vitt stift. Körde på 100munstycke på min 70cc och rör, med luftboxen kvar.
De senaste 7 leveranserna jag har beställt ifrån Twostroke har kommit dagen efter om man beställer före 14.00,
Alla dellorto förgasare under 17.5mm har 6mm munstycke, allt över 17.5mm har 5mm. Alltså har du 6mm munstycken.
Att bara beställa munstycks set för ca 180 och sedan betala 90kr för att få det på posten är lite onödigt, så då kan det vara ide att planera sin inköpslista lite.. som t.ex. att inhandla lättare vikter till din nya setup(om motorn får jobba på rätt varv så kan du dubbla effekten). Även kopplingsfjädrar och ev. tryckfjäder(då du har en cylinder med lite tryck i).
MvH
Så det är 6mm munstyckeset jag ska köpa ?
Om jag köper lättare vikter, tryckfjäder och kopplingsfjädrar är det då stunt setup eller är det för bättre fart? För jag skulle inte vilja tappa fart samtidigt som jag vill ha ett ganska bra acc iallafall.
Lättare vikter är för att du ska få motorn att jobba på rätt varvtal, tillverkarna sätter dit för tunga vikter ifrån fabrik för att få ner bensin kostnaderna, och därmed koldioxid utsläppet.
Kopplingsfjädrarna är för att få kopplingen att greppa på ett senare varvtal, vilket ditt nya rör jobbar på...Sök runt lite här på forumet om hur kopplingsfjädrar, tryckfjäder samt vikter fungerar när du skall ställa in din moped
Lättare vikter är för att du ska få motorn att jobba på rätt varvtal, tillverkarna sätter dit för tunga vikter ifrån fabrik för att få ner bensin kostnaderna, och därmed koldioxid utsläppet.
Kopplingsfjädrarna är för att få kopplingen att greppa på ett senare varvtal, vilket ditt nya rör jobbar på...Sök runt lite här på forumet om hur kopplingsfjädrar, tryckfjäder samt vikter fungerar när du skall ställa in din moped
Tack för den hjälpen.
Får nog kolla upp det lite mer så lägger jag upp en eller två tusenlappar till så lämnar jag in den på nån moppeverkstad så får dom fixa det "professionellt" :p... kommer nog inte klara det själv, det var riktigt jobbigt och montera på cylindern, hoppas den sitter rätt bara haha:p...