Stage6 pro sport 70cc + stage6 pro rör = tappar kraft.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
denko89
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juni 2011, 21:27
Ort: Göteborg

Stage6 pro sport 70cc + stage6 pro rör = tappar kraft.

Inlägg av denko89 »

Har precis bytt till 70cc och satt på effektrör, nu tappar moppen kraft, den axxar upp till 30-35 sen så slutar den axxa och ökar farten riktigt segt till ca 45-50km/h och där håller den sig. Vad kan det vara för fel på den? Munstycke eller vikter? Har även satt på reeds som jag fått med cylindern, kan jag ha satt dom fel ? Det är en:

Piaggio NRG Power DT Luftkyld 2008
Stage6 pro sport 70cc
Dellorto 17.5mm förgasare
stage6 pro effektrör (ostrypt)
dragen v-ring

Allt annat är originalt.
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Färg på elektroden?
Användarens profilbild
denko89
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juni 2011, 21:27
Ort: Göteborg

Inlägg av denko89 »

Born2Ride skrev:Färg på elektroden?
Om elektroden är tändstift så vet jag inte, har inte kollat än.
Kollar upp det nu då medan jag har det framme brb med svar.
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Om du inte har kollat det än så är förmodligen din moped helt åt helvete felinställd, börja med att ställa in förgasaren tills den går rent sen kan du ställa in variatorn (detta måste du göra för att få mopeden att gå bra).
Användarens profilbild
llu1201
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 23 juni 2010, 23:01

Inlägg av llu1201 »

har exakt samma problem. Exakt.
Har dock 50sport och pro replica men det händer samma sak som för dig. Har klurat länge på vad det kan vara, förut med org cylinder gick den helt rent och med underbart acc till 75. Kan det verkligen vara så stor skillnad på org och sport när man ska ställa in fögg?
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

såklart du måste ställa in fögg så fort du ändrar nått.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Hade något liknande på min neos, efter cylinderbyte till 50 sport.

Jag bytte tryckfjäder, både -18% fungerade. Sen nu kör jag Nakuru's + 1000 rpm. Vet ej hur mycket hårdare den är än original. Ställ mopeden på central stödet och kolla så den går rent och varvar ur, men först o främst kolla stiftet :wink:
Användarens profilbild
denko89
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juni 2011, 21:27
Ort: Göteborg

Inlägg av denko89 »

stiftet ser lite brunaktigt ut. på tomgång så låter moppen bra annars

Bild[/img]
Användarens profilbild
Felix616
Varnad
Inlägg: 471
Blev medlem: 6 september 2010, 21:06

Inlägg av Felix616 »

denko89 skrev:stiftet ser lite brunaktigt ut. på tomgång så låter moppen bra annars

Bild[/img]
alldeles för vitt :O
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

ser lite vitt ut tkr jag, prova gå upp i munstycke, sedan ska man kolla stiftet efter moppen varit uppvarvad ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
denko89
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juni 2011, 21:27
Ort: Göteborg

Inlägg av denko89 »

Helvete. Fan kan man nu köpa ett munstckeset utan att behöva göra det via nätet och vänta flera dar på det :P...
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Ja det går absolut, gå in i en moped butik eller en mc och hitta vad det är för storlek på just ditt munstycke vanligast är ju 5 elller 6 mm. Dock säljer moped affärer inte alltid större munstycke än original eftersom det klassas som trim.

Edit. Om du inte har bytat dina vikter i variatorn så är det inte ett dugg konstigt att moppen inte kan varva ut som den ska och att den är seg. Och till byta av vikter osv så får du ha koll på förgasarbestyckningen.
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

På tok för vitt stift. Körde på 100munstycke på min 70cc och rör, med luftboxen kvar.

De senaste 7 leveranserna jag har beställt ifrån Twostroke har kommit dagen efter om man beställer före 14.00,

Alla dellorto förgasare under 17.5mm har 6mm munstycke, allt över 17.5mm har 5mm. Alltså har du 6mm munstycken.

Att bara beställa munstycks set för ca 180 och sedan betala 90kr för att få det på posten är lite onödigt, så då kan det vara ide att planera sin inköpslista lite.. som t.ex. att inhandla lättare vikter till din nya setup(om motorn får jobba på rätt varv så kan du dubbla effekten). Även kopplingsfjädrar och ev. tryckfjäder(då du har en cylinder med lite tryck i).

MvH
Användarens profilbild
denko89
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juni 2011, 21:27
Ort: Göteborg

Inlägg av denko89 »

jarken skrev:På tok för vitt stift. Körde på 100munstycke på min 70cc och rör, med luftboxen kvar.

De senaste 7 leveranserna jag har beställt ifrån Twostroke har kommit dagen efter om man beställer före 14.00,

Alla dellorto förgasare under 17.5mm har 6mm munstycke, allt över 17.5mm har 5mm. Alltså har du 6mm munstycken.

Att bara beställa munstycks set för ca 180 och sedan betala 90kr för att få det på posten är lite onödigt, så då kan det vara ide att planera sin inköpslista lite.. som t.ex. att inhandla lättare vikter till din nya setup(om motorn får jobba på rätt varv så kan du dubbla effekten). Även kopplingsfjädrar och ev. tryckfjäder(då du har en cylinder med lite tryck i).

MvH
Så det är 6mm munstyckeset jag ska köpa ?

Om jag köper lättare vikter, tryckfjäder och kopplingsfjädrar är det då stunt setup eller är det för bättre fart? För jag skulle inte vilja tappa fart samtidigt som jag vill ha ett ganska bra acc iallafall.
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Ja, du ska ha 6mm.

Lättare vikter är för att du ska få motorn att jobba på rätt varvtal, tillverkarna sätter dit för tunga vikter ifrån fabrik för att få ner bensin kostnaderna, och därmed koldioxid utsläppet.

Kopplingsfjädrarna är för att få kopplingen att greppa på ett senare varvtal, vilket ditt nya rör jobbar på...Sök runt lite här på forumet om hur kopplingsfjädrar, tryckfjäder samt vikter fungerar när du skall ställa in din moped :wink:
Användarens profilbild
denko89
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juni 2011, 21:27
Ort: Göteborg

Inlägg av denko89 »

jarken skrev:Ja, du ska ha 6mm.

Lättare vikter är för att du ska få motorn att jobba på rätt varvtal, tillverkarna sätter dit för tunga vikter ifrån fabrik för att få ner bensin kostnaderna, och därmed koldioxid utsläppet.

Kopplingsfjädrarna är för att få kopplingen att greppa på ett senare varvtal, vilket ditt nya rör jobbar på...Sök runt lite här på forumet om hur kopplingsfjädrar, tryckfjäder samt vikter fungerar när du skall ställa in din moped :wink:
Tack för den hjälpen.

Får nog kolla upp det lite mer så lägger jag upp en eller två tusenlappar till så lämnar jag in den på nån moppeverkstad så får dom fixa det "professionellt" :p... kommer nog inte klara det själv, det var riktigt jobbigt och montera på cylindern, hoppas den sitter rätt bara haha:p...
Skriv svar