moppe och trim

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
asandgren
Elmoped

moppe och trim

Inlägg av asandgren »

Tjena! jag är 14 nu men fyller 15 nästa vår(ett bra tag till det , jag vet) men farsan tycker vi ska börja kika på en moppe. Jag har kollat runt och är väldigt förtjust i Derbi Senda x-treme. Och vill gärna veta hur dom är orginal, med accet och så. Men i och med att jag kommer ta EU kortet vill jag inte trimma så mycket, pga reg skylt. så har ni nått bra tips på diskreta trim så den går kanske 60-70 med bra acc! elr den kanske inte behövs trimma. väldigt tacksam för hjälp!
Användarens profilbild
jonssson13
Svårstartad skrothög

Inlägg av jonssson13 »

reg skylt spelar nästan ingen roll om du har eller inte, du kan neka till att du kört den om farbror blå kommer hem till dig
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Ta bort ev. strypningar är alltid en bra början. Den simplaste strypningen som ger mest effekt men inte syns på utsidan har väl dom mopederna med AM6 motor. Men nu var du somsagt inne på en Derbi. Derbi är väl snygga mopeder och dom har ganska bra acceleration original jämfört med t.ex Rieju rrx. Dom fungerar väl som dom ska helt enkelt.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Derbi Senda x-treme har bra axx orginal så där behövs nog inget ändras och som disktret trim skulle man kunna plugga ur orginal röret och dreva om den.
Sen har även Derbi Senda x-treme en blindtarm som man skulle kunna svetsa igen.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

ktm_danielsson skrev:Ta bort ev. strypningar är alltid en bra början. Den simplaste strypningen som ger mest effekt men inte syns på utsidan har väl dom mopederna med AM6 motor. Men nu var du somsagt inne på en Derbi. Derbi är väl snygga mopeder och dom har ganska bra acceleration original jämfört med t.ex Rieju rrx. Dom fungerar väl som dom ska helt enkelt.
Vad som går bäst trimmat är ju faktiskt väldigt olika mellan AM6 eller Derbi motorn.

som Tex ostrypt original rör, så drar AM6 derbin pga av det dåliga röret (inte grov kröken.) som är så smalt.

Men med effektrör så drar derbin AM6, pga av derbin har hjälp-portar.
Men har för mig att AM6 har starkare original vev än derbin.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

KarlssoN^ skrev:
ktm_danielsson skrev:Ta bort ev. strypningar är alltid en bra början. Den simplaste strypningen som ger mest effekt men inte syns på utsidan har väl dom mopederna med AM6 motor. Men nu var du somsagt inne på en Derbi. Derbi är väl snygga mopeder och dom har ganska bra acceleration original jämfört med t.ex Rieju rrx. Dom fungerar väl som dom ska helt enkelt.
Vad som går bäst trimmat är ju faktiskt väldigt olika mellan AM6 eller Derbi motorn.

som Tex ostrypt original rör, så drar AM6 derbin pga av det dåliga röret (inte grov kröken.) som är så smalt.

Men med effektrör så drar derbin AM6, pga av derbin har hjälp-portar.
Men har för mig att AM6 har starkare original vev än derbin.
Stämmer bra det där, även med veven AM6 veven är riktigt tålig.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

det mästa på Derbi är roligt :D

en väldigt rolig moped gemfört med dem flesta med AM6 :P

inget illa ment men det är min menning :)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Skriv svar