furia dåligt på låga växlar *BILDER*

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

furia dåligt på låga växlar *BILDER*

Inlägg av juckeyy »

Tjena jag har en furia som beter sig konstigt på 1:an och 2:ans växel fast den går bra på resterande växlar (3-6) , den blöddrar ganska mycket på 1an och 2an , man måste varva ganska mycket för att den ska gå iväg bra på 1an o 2ans växel , vad kan det bero på`?

turbokit(urpluggat)
sportluftfilter
12/52
Senast redigerad av juckeyy den 22 juli 2011, 11:41, redigerad totalt 2 gång.
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Någon som vet vad som är fel? :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Vad har du för munstycke?
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

CaToXXo skrev:Vad har du för munstycke?
Orginal vilket jag tror är 68
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

juckeyy skrev:
CaToXXo skrev:Vad har du för munstycke?
Orginal vilket jag tror är 68
HAHAHA
byt munstycke bara !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög
Inlägg: 335
Blev medlem: 7 augusti 2010, 01:36

Inlägg av haampish »

juckeyy skrev:
CaToXXo skrev:Vad har du för munstycke?
Orginal vilket jag tror är 68

... har du nt bytt munsycke? :P
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

då borde du testa att byta till 95+ med tanke på att du har sportluft också...
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

den gick lite bättre när jag satte på ett sportluftfilter , så att byta upp munstycke borde jag väl inte göra då?
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

jepp, du borde gå upp ca. 10-15 storlekar! :)
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

juckeyy skrev:den gick lite bättre när jag satte på ett sportluftfilter , så att byta upp munstycke borde jag väl inte göra då?
Om du har sportluft och tk så behöver du ju inte byta munstycke! Men om du skaffar snabbgas så måste du byta!!
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

kjelle skrev:
juckeyy skrev:den gick lite bättre när jag satte på ett sportluftfilter , så att byta upp munstycke borde jag väl inte göra då?
Om du har sportluft och tk så behöver du ju inte byta munstycke! Men om du skaffar snabbgas så måste du byta!!
+1 ....

ärligt så JO!
du behöver gå upp ännumer bara därför .....
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

ok kollat runt lite en skrev att 56-58 är orginalmunstycke på en furia 01 så runt 73 kanske?
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

det är bara att skruva i sär och titta själv annars :S

SUCK!

sen byter du upp dig !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

testa runt 95.
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

jaja grappar tare lungt för fan :)
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Som ni hör på filmerna så blöddrar den vid gaspådrag på neutral och när man lägger upp den på 1:an och sedan 2:an, men som ni kanske också hör om man varvar länge på 1:an så går blöddrandet/bluddrandet över.

Notera att jag inte missar växlarna!

Vi öppna även förgasaren och kolla munstyckena: huvud var 86 och lågfarts var 45. och när vi kolla tändstiftet var det svart!


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8eaerMFTKAo[/youtube]
stollen9
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 maj 2011, 22:00

Inlägg av stollen9 »

juckeyy skrev:Som ni hör på filmerna så blöddrar den vid gaspådrag på neutral och när man lägger upp den på 1:an och sedan 2:an, men som ni kanske också hör om man varvar länge på 1:an så går blöddrandet/bluddrandet över.

Notera att jag inte missar växlarna!

Vi öppna även förgasaren och kolla munstyckena: huvud var 86 och lågfarts var 45. och när vi kolla tändstiftet var det svart!


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8eaerMFTKAo[/youtube]
Om det var svart får det väl för mycket soppa? Byt ner munstycke? Rätta mig om jag har fel ... ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

låter som han inte får NGN luft juh :S

86 ....



luften behöver den fortfarnade du ;)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

det är ett sportluftfilter på och vi har testat att skruva på luftskruven och det har inte vart någon skillnad

den är helt inskruvad nu hur mycket bör vi skruva ut den?
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

jag har dragit ut min så den är i gämjkant med resten av förgasaren ...

vet inte vad du har dock
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 371
Blev medlem: 4 december 2007, 18:17
Ort: leksand
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

Ni verkar som riktiga turkmeckare, har ni nån polare som är duktig med trimmning så kolla med han för han borde kunna ställa in den bättre åt er.. finns väl guide hur du ställer in här på sidan?
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

från att vara helt inskruvad så skruvade jag ut den 5 varv då fick den lite lite tomgång ca 4 sekunder när den var varm sedan dog den.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Om den är helt iskruvad får den väl typ ingen luft alls, tror det är en blandning av att du behöver större munstycke och ställa in luftflödet bättre.
Bild

Jag är odödlig
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

varför ska jag ha större munstycke när stiftet är svart och den blöddrar och även när den gick lite bättre på tomgång när vi skruva ut luftskruven?
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

juckeyy skrev:varför ska jag ha större munstycke när stiftet är svart och den blöddrar och även när den gick lite bättre på tomgång när vi skruva ut luftskruven?
Missa att du hade skrivit att du skruvat ut luftskruven, ifall du nu gjorde det nånstans.. Men vet du själv vad du har för munstycke? Gå bara ut och skruva av flottörkoppen och kolla vetja, tar högst 5minuter!
Bild

Jag är odödlig
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

ktm_danielsson skrev:
juckeyy skrev:varför ska jag ha större munstycke när stiftet är svart och den blöddrar och även när den gick lite bättre på tomgång när vi skruva ut luftskruven?
Missa att du hade skrivit att du skruvat ut luftskruven, ifall du nu gjorde det nånstans.. Men vet du själv vad du har för munstycke? Gå bara ut och skruva av flottörkoppen och kolla vetja, tar högst 5minuter!
jag skrev dock det förut men kan ta det igen

Huvudmunstycke = 86
Lågfartsmunstycke = 45
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

jag hade storlek 72 i munstycke o mk rör o sport luft då gick den perfekt ( furia med 12mm dellorto)

så testa byt ner dig
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

juckeyy skrev:
ktm_danielsson skrev:
juckeyy skrev:varför ska jag ha större munstycke när stiftet är svart och den blöddrar och även när den gick lite bättre på tomgång när vi skruva ut luftskruven?
Missa att du hade skrivit att du skruvat ut luftskruven, ifall du nu gjorde det nånstans.. Men vet du själv vad du har för munstycke? Gå bara ut och skruva av flottörkoppen och kolla vetja, tar högst 5minuter!
jag skrev dock det förut men kan ta det igen

Huvudmunstycke = 86
Lågfartsmunstycke = 45
Ber så mycket om ursäkt att jag inte läst ordentligt, stiftet är alltså helt svart, pröva att byta ner det till 78 eller något och sedan ställ in luftskruven ordentligt. Ett nytt stift hade inte suttit fel (du har säkert köpt det också men jag har inte läst det häller...?)
Bild

Jag är odödlig
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Tycker lågfart verkar lite stort.
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

ktm_danielsson skrev:
juckeyy skrev:
ktm_danielsson skrev: Missa att du hade skrivit att du skruvat ut luftskruven, ifall du nu gjorde det nånstans.. Men vet du själv vad du har för munstycke? Gå bara ut och skruva av flottörkoppen och kolla vetja, tar högst 5minuter!
jag skrev dock det förut men kan ta det igen

Huvudmunstycke = 86
Lågfartsmunstycke = 45
Ber så mycket om ursäkt att jag inte läst ordentligt, stiftet är alltså helt svart, pröva att byta ner det till 78 eller något och sedan ställ in luftskruven ordentligt. Ett nytt stift hade inte suttit fel (du har säkert köpt det också men jag har inte läst det häller...?)
vi kollade stiftet 2 gånger och det var svart men ska nog beställa en sats ikväll, (beställer dock från 62-82)
bör jag köpa ett nytt tändstift också?
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

siiimooon skrev:Tycker lågfart verkar lite stort.
På vilket sätt är det stort när den gick bättre när jag skruva på luftskruven.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

juckeyy skrev:
siiimooon skrev:Tycker lågfart verkar lite stort.
På vilket sätt är det stort när den gick bättre när jag skruva på luftskruven.
Bild

Jag är odödlig
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Sådär har nu fått hem mitt munstyckeset och monterade ett 75 vilket gjorde att den inte blöddra lika mycket och lite bättre tomgång

Om moppen är kall då går tomgången lite bättre än när den är varm och den går på tomgång max ca 30 sekunder +-

Efter en liten körning så va stiftet oboybrunt och fint fast efter att bara ha stått o varvat lite på tomgången så blev det svart och blött igen

så bör jag byta ner i lågfartsmunstycke?
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

dåligt inställd förgasare bara..
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Bild


Bild





på första bilden är den längsta av dom Tomgångsmunstycket och den kortare är lågfartsmunstycket

andra bilden är på hur dom sitter monterade.
Från höger , Huvudmunstycke , Lågfartmunstycke , Tomgångmunstycke

kollade upp vad det var för storlekar

Huvudmunstycke= 75, bytte igår
Tomgångsmunstycket= 45
Lågfartsmunstycket stog det 34D på.

men det som är konstigt att jag har en Dellorto 12mm PHBN förgasare och ett lågfartsmunstycke PHBN från twostroke ser inte alls ut som det jag har. http://twostroke.se/product.asp?product=16888 , Dellorto PHBN lågfart
Skriv svar