Varför skar den...?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Varför skar den...?

Inlägg av HasSse666 »

Bild

Jag har mina misstankar men skulle vara kul om ni kunde ge lite tips...

2-taktsolja har försvunnit från oljetanken iaf..
Plus att jag fyllt på ca 1dl olja extra (på 7,5 liter) eftersom kolven inte var inkörd...

editKl1812
Ja kolven var åt rätt håll man är väl ingen "amatör" ;)
Förgasarinställningarna helt OK
Oljepumpen fungerar
inkörningen pågick

Ledtråd 1 :D
Ny kolv

Ledtråd 2 :D
1dl extra olja..

vad händer när man blandar i för mycket olja...?
Senast redigerad av HasSse666 den 12 juli 2011, 17:13, redigerad totalt 3 gång.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

För du inte körde in den ? xp, du vet säkert redan men kan ju ändå gissa :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Monterat rätt, kolven åt rätt håll?

Förgasarinställningar?

Fungerande oljepump?

Är en del så du får komma med lite mer info ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Ja fan kolven var åt rätt håll man är väl ingen "amatör" ;)
Förgasarinställningarna helt OK
Oljepumpen fungerar
inkörningen pågick

Ledtråd 1 :D
Ny kolv

Ledtråd 2 :D
1dl extra olja..

vad händer när man blandar i för mycket olja...?
Senast redigerad av HasSse666 den 12 juli 2011, 18:32, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
wannaberox
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 10 december 2010, 23:10
Ort: lidingö

Inlägg av wannaberox »

det komm väll massa sot i cylinderloppet som klumpa sig och shit :roll:
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23794

köper: aerox ram, 17,5mm förgasare, ac cylinder liggande minarelli, tändsystem liggande minarelli
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Antagligen för att kolvbultslagret gick sönder.
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 maj 2010, 20:15
Ort: Norrköping

Inlägg av a6lex »

För att kolvbulten gick sönder, rullarna åkte ner i vevhuset o hamna sen mellan kolv och cylinderlopp
Därav skadorna på kolv och ringar.
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

den gick för fet och nållagret höll inte för trycket eller nåt sånt...
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Det jag tror hänt är..

Vad händer vid ökad oljeinblandning?
Om man ökar oljeinblandningen så finns det risk för att motorn överhettas.
Detta på grund av att oljan helt enkelt isolerar förbränningsutrymmet från den kylande bränsleblandningen som strömmar in.
Värmeavledningen minskar då.
Ökad oljeinblandning leder till att motorn går magrare med ytterligare förhöjd förbränningstemeratur som följd pga att man har mer olja och mindre bensin till samma mängd luft.

Troliga felorsaker
1. Den värmenöp vilket orsakade att nållagret gick sönder vilket sedan orsakade skadorna på toppen av kolven...

2. Eller gick nållagret sönder först?
Kan vara det också jag glömde nämligen beställa nytt nållager när jag köpte den nya kolven...

Vilken av ovanstående felorsak som var grundfelet vet jag inte :cry:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

var det 100ccn? ska du köpa ny eller 70cc?
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

jepp 100cc
Delar beställda kommer nog på fredag
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Man kan blanda upp till 6% olja utan att det ska påverka effekten, bara man har rätt bränsleförhållande fortfarande

Känns ju som att nållagret inte heller borde vara någon större bov heller, det pajar ju inte bara sådär och det ska ju mycket till för att det ska bli flisor som tar sig ner i vevhuset....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

svaret är du la i för mkt fckng olja!



lite onödig tråd ändå.


(inget taskigt för ja är en fanboy av din youtubekanal och guider!
nidnus
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 april 2011, 20:18

Inlägg av nidnus »

jag har köpt airsal 70cc tagit bort oljepumpen blandar i dunkar innan. Det ska väll inte göra så mkt om jag kör ganska fettigt.
är 3% bra för inkörning ? :P, brukar blanda ganska fettigt om man säger så

Sen har jag en annan fråga när vi bytte det så när vi bytte kolven bytte vi inte kolvklipset (stavade förmodligen fel) utan vi tog orginalet . kan det vara nån risk. ska jag öppna byta ?
Gilera Stalker
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

tror knappast det är därför åkt upp till 5-6 % på mina cylindrar under inkörning , tror snarare nållagret var kasss
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

ml65 skrev:tror knappast det är därför åkt upp till 5-6 % på mina cylindrar under inkörning , tror snarare nållagret var kasss
Kan vara som ml65 tror

När jag nu fick mitt nya nållager så inser jag att killen som haft "moppen" före mig monterat ett nållager för 50cc inte 100cc :evil:

Bild

Överst är lagret som satt i under det är lagret som SKA sitta i 100cc
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
nidnus
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 april 2011, 20:18

Inlägg av nidnus »

HasSse666 skrev:
ml65 skrev:tror knappast det är därför åkt upp till 5-6 % på mina cylindrar under inkörning , tror snarare nållagret var kasss
Kan vara som ml65 tror

När jag nu fick mitt nya nållager så inser jag att killen som haft "moppen" före mig monterat ett nållager för 50cc inte 100cc :evil:

Bild

Överst är lagret som satt i under det är lagret som SKA sitta i 100cc
Men jag bytte till 70cc ock bytte inte vevpartiet/ vilket då jag inte bytte nålager ? men det är ju kanske lite större steg till 100 från 50cc :P
Gilera Stalker
nidnus
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 april 2011, 20:18

Inlägg av nidnus »

för till 70cc brukar man oftast inte behöva byta , ja om du vill ha hållbarare men menar inte lika viktigt om till 80cc väll ?
Gilera Stalker
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

nidnus skrev:för till 70cc brukar man oftast inte behöva byta , ja om du vill ha hållbarare men menar inte lika viktigt om till 80cc väll ?
Med facit i handen så rekommenderar jag att man ALLTID byter nållagret kan vara en billig investering... :cry:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Angående "för mycket" olja så har jag snarare motsatt erfarenhet, det förbättrar kontakten mellan kolv/kolvringar och cylindervägg vilket förbättrar värmeöverföringen den vägen. När det gäller citat "oljan helt enkelt isolerar förbränningsutrymmet" så skulle jag kalla det rent skitsnack, förvisso kanske en tjockare oljefilm på insidan av topplocket och på kolvtoppen isolerar lite, men det skulle i så fall betyda att värmen hålls kvar i gaserna istället för att ledas ut i topplock och kolv - med andra ord, mindre värme till kolven.

Du skriver inget om vad det gäller för motor, eller hur den levt sitt liv före kolvbytet. Spontant skulle jag inte skylla på något konstigare än att rullhållaren i lagret spruckit. Tillverkningsfel, misshandel vid montering någon gång, utslitet, metallutmattning, byte till en tyngre(?) kolv kanske var droppen som fick bägaren att rinna över för ett gammalt lager...

Har själv gjort ett likadant haveri en gång i tiden, inte allt för kul men sedan lärde man sig att alltid inspektera såna lager noga (även nya!), och hellre byta en gång för mycket än en för lite.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
nidnus
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 april 2011, 20:18

Inlägg av nidnus »

okej men jag bytte inte nållagret ,men den går som den ska fortfarande , och ser inte slitet ut :)
Gilera Stalker
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Erik_ skrev:Angående "för mycket" olja så har jag snarare motsatt erfarenhet, det förbättrar kontakten mellan kolv/kolvringar och cylindervägg vilket förbättrar värmeöverföringen den vägen. När det gäller citat "oljan helt enkelt isolerar förbränningsutrymmet" så skulle jag kalla det rent skitsnack,
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Här är mina källor

1. TMX.SE (läs stycket "Vad händer vid ökad oljeinblandning?")
Klicka först på "motocross" sedan "Olje inblandning (2takt)"
http://tmx.se/sidor/tipsochtricks/tips_hel_ram.htm

2. Loyds Lambrettas (Sista raderna på sidan)
http://www.smellofdeath.com/lloydy/pist ... _guide.htm

The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
PS
"Om man tror att man vet allt är man dåligt underrättad" :wink:
Kinesiskt ordspråk
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Angående TMX.se så har påståendet att mycket olja isolerar flutit omkring på internet ett tag. Ingen ger någon närmre beskrivning, hänvisning till test eller ens en källa. I det läget litar jag mer på egna erfarenheter, och som sagt så har jag sett annat resultat. Varma grejer i en tvåtaktsmotor får ett lager fastbränt sot, och jag har aldrig rivit en motor med så sotfri kolv som när jag körde hårt trimmad Honda med 5% olja.

Att mer olja i soppan kan få motorer att gå lite magrare är ju inte helt okänt, oljan ersätter lite av soppan och gör den dessutom lite tjockare så mindre kan passera genom munstycket. Att inte se till att en motor inte går magert under inkörning efter ändrade förhållanden (som ändrad oljemängd) hör väl snarast till klantmisstag eller okunskap. Eller en chansning som inte gått hem...

Och jag tror absolut inte att jag vet allting, tvärt om vet jag att jag bara vet så mycket att jag inser hur lite jag faktiskt vet. Men jag undviker att öppna käften när det gäller ämnen jag inte har koll på, och därmed stämmer den text du citerade aldeles utmärkt. :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar