kymco super 9 tappar acceleration

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

kymco super 9 tappar acceleration

Inlägg av gamingfreak »

Hej det är såhär att min trimmade kymco super 9 tappar acceleration vid ungerfär 30 km/h sedan vid 45 så börjar den öka igen. moppen dör också vid upförsbackar, alltså den går bara i 20 km/h vilket den inte har gjort innan. Moppen gör bara såhär när jag åkt i 5-10 minuter. Men har jag inte kört med den på någon timme så accelererar den igen hela vägen upp till 70.

Den accelererar starkt till 30 sedan så känner man verkligen när den där, blir ett litet ryck.

det enda trim som är, är v-ringen och en plugg.
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

låter som för stort munstycke när den börjar gå dåligt som varm. kolla stiftets färg. det ska vara oboybrunt. har du svart är munstycket för stort o vitt så är det för litet
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

vart ser man om det är svart eller vitt på tändstiftet. Den sidan man skruvar ner elelr den sidan som är högst upp?, okej men vad ska man ha för storlek på munstycket då?
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

jan-ee skrev:låter som för stort munstycke när den börjar gå dåligt som varm. kolla stiftets färg. det ska vara oboybrunt. har du svart är munstycket för stort o vitt så är det för litet
Tändstiftet är svart!, okej men vad ska man ha för storlek på munstycket då?
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

gåner nån storlek i taget. du måste testa dig fram
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

jan-ee skrev:gåner nån storlek i taget. du måste testa dig fram
vad för munstycke är det som är för stort ? :)
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

huvudmunstycket
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

jan-ee skrev:huvudmunstycket
okej men om tändstiftet blir svart för att munstycket är för stort men den går segt i uppförsbackar är inte munstycket gör litet då?
Kymco super 9 - luftkyld
Användarens profilbild
adamdd
Svårstartad skrothög

Inlägg av adamdd »

gamingfreak skrev:
okej men om tändstiftet blir svart för att munstycket är för stort men den går segt i uppförsbackar är inte munstycket gör litet då?
Om munstycket är svart, ska du byta det för då får den för mycket soppa :)
Det kan ju vara så att den dränks av bensin och därför gör den klen.
Byt munstycke till ett lägre, så borde det funka.
Lycka till och hör av dig om det funka eller inte.
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

adamdd skrev:
gamingfreak skrev:
Om munstycket är svart, ska du byta det för då får den för mycket soppa :)
Det kan ju vara så att den dränks av bensin och därför gör den klen.
Byt munstycke till ett lägre, så borde det funka.
Lycka till och hör av dig om det funka eller inte.
jag byte till tre stycken orginalvikter och tre stycken 4.75 grams vikter och en slät variatorhyllsa då blev det mycket starkare och orka axxa upp till 55 i en uppförsbacke som är ganska så brant utan att den blev klen och dog vid 25 km/h,men ska man ändå titta på munstycket för säkerhetsskull?
Kymco super 9 - luftkyld
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

japp
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

MrAndersson skrev:japp
men hur mycket ska man gå ner i munstycke? :D 5-10 storlekar eller vad? :D hur kollar man på bästa sätt vad storleken på munstycket är orginal på en kymco super 9 ?
Kymco super 9 - luftkyld
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

när jag kör med den nya setupen med vikter så varvar den upp helt okej men det slutar när jag fått upp farten ska jag lägga på en orginal vikt till eller kan man lägga till en 4.75 istället ? :D eller ska man köpa kanske 5-6 grams vikter?
Kymco super 9 - luftkyld
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.

Jag tror att felet snarare har med variatorn att göra....kolla först om remmen slirar. Det är kanske den som behöver bytas? kanske är det kopplingen som är sliten? Då blir det ofta att den blir seg uppförbackar när den blir varm.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Om tändstiftet är svart så finns det en luftblandar skruv på förgasren där du justerar blandningsförhållandena mella luft och bränsle som tillförs cylindern. När du skruvar den utåt får den mera lusft och magrare blandning.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

runners skrev:Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.

Jag tror att felet snarare har med variatorn att göra....kolla först om remmen slirar. Det är kanske den som behöver bytas? kanske är det kopplingen som är sliten? Då blir det ofta att den blir seg uppförbackar när den blir varm.
när jag byte från orginal (9 gram) till sex st 4.75 gramsvikter så körde jag iväg men den varva utav bara den... så jag tog tillbaks 3 stycken orginal då varva den mindre men den borde kanske varva ännu mindre ändå. så ska jag köpa mer vikter typ 5.5 gram eller ska jag lägga till en 9 grams vikt till ? :) hur kollar man om kopplingen är sliten och hur kollar man om remen slirar?
Kymco super 9 - luftkyld
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

runners skrev:Om tändstiftet är svart så finns det en luftblandar skruv på förgasren där du justerar blandningsförhållandena mella luft och bränsle som tillförs cylindern. När du skruvar den utåt får den mera lusft och magrare blandning.
okej vi har testat det mesta där men ni har vi fått iordning med tomgången etc. men den palla dra upp från 0-45 i en ganska brant uppförsbacke men den varvar ganska mycket. när jag hade 4.75 grams vikter så dunka det inte i moppen vid 80-85 i en nedförsbacke men med 3 orginal vikter så dunka det lite.
Kymco super 9 - luftkyld
nidnus
Elmoped

Inlägg av nidnus »

men om man trimmar måste man ju byta munstycke är det när du kommer upp i höga varv ? , men går helt ok på låga varv ? :)
Gilera Stalker
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

nidnus skrev:men om man trimmar måste man ju byta munstycke är det när du kommer upp i höga varv ? , men går helt ok på låga varv ? :)
nja det varvar mycket från noll och när jag ska axxa iväg men ganska så fort så avtar det.
Kymco super 9 - luftkyld
nidnus
Elmoped

Inlägg av nidnus »

bluddrar den nånting då ?
Gilera Stalker
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

moppen dör inte längre som den gjorde förut, en axxar igenom hela förlopet men den varvar ganska mycket nu istället.. men med tre orginal vikter och tre 4.75 grams vikter så varvar den mindre
Senast redigerad av gamingfreak den 17 juli 2011, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Kymco super 9 - luftkyld
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

nidnus skrev:bluddrar den nånting då ?
nej det tycker jag inte.
Kymco super 9 - luftkyld
nidnus
Elmoped

Inlägg av nidnus »

gamingfreak skrev:moppen dör inte längre som den gjorde förut, en axxar igenom hela förlopet men den varvar ganska mycket ni istället..
om man säger så här hörs den mer än vad den går ? :)
Gilera Stalker
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

nidnus skrev:
gamingfreak skrev:moppen dör inte längre som den gjorde förut, en axxar igenom hela förlopet men den varvar ganska mycket ni istället..
om man säger så här hörs den mer än vad den går ? :)
i början så ja det gör den.
Kymco super 9 - luftkyld
nidnus
Elmoped

Inlägg av nidnus »

kan vara koppling, lameller heter det på crossmoppe :P
Gilera Stalker
nidnus
Elmoped

Inlägg av nidnus »

kopplingsfjädrar, bromsbackar
Gilera Stalker
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

nidnus skrev:kan vara koppling, lameller heter det på crossmoppe :P
okej men hur ska man se om det är kopplingen? och vad är bromsbackar? :O
Kymco super 9 - luftkyld
nidnus
Elmoped

Inlägg av nidnus »

gamingfreak skrev:
Det finns guider variatorn osv... bromsbackar tro jag ska vara som lameller jag har ju crossmoppe så nån med scooter :P
Gilera Stalker
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

nidnus skrev:
gamingfreak skrev:
Det finns guider variatorn osv... bromsbackar tro jag ska vara som lameller jag har ju crossmoppe så nån med scooter :P
bromsbackar har ju ingenting med variatorn att göra, det är ju till för trumbromsen om man ska kunna bromsa bra elelr dåligt..
Kymco super 9 - luftkyld
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Man kan byta vikter, man kan dra variatorring och ta bort strypningen i cdi-boxen utan att byta huvudmunstycket i förgasaren. Drar man variatorringen kommer moppen att gå på lägre varv i topphastighet och lättare vikter innebär att varvet till topphastigheten blir bättre, alltså bättre acc.

Det kan vara ett långt tålamodprövande arbete att finna variatorringar som går bra. Om man sätter på för lätta kommer moppen varva mer än acca och kan bli motorsvag uppför backar osv. Här gäller det att finna vikter som ger bäst balans.

Om man sätter på alldeles för tunga kommer moppen acca sämre och får en benägenhet att aldrig nå topphastighet.

Man byter till större huvudmunstycke när man tagit bort strypningar som till exempel pluggen i avgasröret eller i luftburken, eller satt på större cylinder.
:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

runners
King of the street

Inlägg av runners »

Kopplingen har belägg som slits ungefär på samma sätt som bromsbeläggen. När dessa slitits ner så får dem sämre grepp och därmed förlorar motorn en stor del av drivningen. Men ofta går det att vrida gasen långsamt så man accar långsammare så man slutligen når topphastigheten. Men när det går uppförbacke orkar tappar kopplingen greppet och motorn kommer varva.
Samma fenomen blir det när remmen är sliten men då brukar ofta ett slirande ljud höras när man kör.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

runners
King of the street

Inlägg av runners »

gamingfreak skrev:
runners skrev:Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.

när jag byte från orginal (9 gram) till sex st 4.75 gramsvikter så körde jag iväg men den varva utav bara den... så jag tog tillbaks 3 stycken orginal då varva den mindre men den borde kanske varva ännu mindre ändå. så ska jag köpa mer vikter typ 5.5 gram eller ska jag lägga till en 9 grams vikt till ? :) hur kollar man om kopplingen är sliten och hur kollar man om remen slirar?

Jag kör själva Kymco super9 och om jag minns rätt så har jag 5,5 gr vikter på min och den går superbra.

om du ska kolla remmen så finns det bara ett sätt som är bra....alltså byta den mot en ny. Ofta kan du se att remmen är sliten utanpå när du tagit av den men man ska inte lura sig. Många gånger behöver inte remmen se alls sliten ut men kan vara det ändå. Remmar har en benägenhet att slitas inuti och kan utvidga sig så att den blir slappare.

Kopplingen bör man plocka av och kontrollera om beläggen är slitna. Är beläggen slitna är det dax att investera i en ny koppling. En bättre variatorfläkt och en bra ventilerad kopplingklocka är inte en dålig investering. Variatorn kan bli väldigt varm och ju varmare ju mer effektförlust får du. Därför är ventilationen för koppling och variator guld värd.

Många märker att moppen är betydligt accerlationssnabbare nrä den är kall än när det är varm. En del tror att detta enbart beror på att den får för lite bensin när det i själva verket ofta beror på kylningen i variatorn.

En annan sak som är viktigt som du bör hålla rent är luftburkens filter så att detta kann ute slutas som problem när du kollar annat. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

runners skrev:Man kan byta vikter, man kan dra variatorring och ta bort strypningen i cdi-boxen utan att byta huvudmunstycket i förgasaren. Drar man variatorringen kommer moppen att gå på lägre varv i topphastighet och lättare vikter innebär att varvet till topphastigheten blir bättre, alltså bättre acc.

Det kan vara ett långt tålamodprövande arbete att finna variatorringar som går bra. Om man sätter på för lätta kommer moppen varva mer än acca och kan bli motorsvag uppför backar osv. Här gäller det att finna vikter som ger bäst balans.

Om man sätter på alldeles för tunga kommer moppen acca sämre och får en benägenhet att aldrig nå topphastighet.

Man byter till större huvudmunstycke när man tagit bort strypningar som till exempel pluggen i avgasröret eller i luftburken, eller satt på större cylinder.
:wink:
Tack för informationen! :D ja vi har prövat lite fram och tillbaks nu men när man blandar variatorvikter spelar det någon roll hur dem ligger? elelr sk dem ligga varannan? ska man byta upp sig till större munstycke om man byter till sportluftfilter?
Kymco super 9 - luftkyld
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

runners skrev:Kopplingen har belägg som slits ungefär på samma sätt som bromsbeläggen. När dessa slitits ner så får dem sämre grepp och därmed förlorar motorn en stor del av drivningen. Men ofta går det att vrida gasen långsamt så man accar långsammare så man slutligen når topphastigheten. Men när det går uppförbacke orkar tappar kopplingen greppet och motorn kommer varva.
Samma fenomen blir det när remmen är sliten men då brukar ofta ett slirande ljud höras när man kör.
okej då kan jag utesluta drivremen och kopplingen för inget av detta händer :D
Kymco super 9 - luftkyld
Användarens profilbild
gamingfreak
Elmoped

Inlägg av gamingfreak »

runners skrev:
gamingfreak skrev:

kom på att jag kan köpa ett set istället 5.5 - 7.0 grams vikter :D

Jag kör själva Kymco super9 och om jag minns rätt så har jag 5,5 gr vikter på min och den går superbra.

om du ska kolla remmen så finns det bara ett sätt som är bra....alltså byta den mot en ny. Ofta kan du se att remmen är sliten utanpå när du tagit av den men man ska inte lura sig. Många gånger behöver inte remmen se alls sliten ut men kan vara det ändå. Remmar har en benägenhet att slitas inuti och kan utvidga sig så att den blir slappare.

Kopplingen bör man plocka av och kontrollera om beläggen är slitna. Är beläggen slitna är det dax att investera i en ny koppling. En bättre variatorfläkt och en bra ventilerad kopplingklocka är inte en dålig investering. Variatorn kan bli väldigt varm och ju varmare ju mer effektförlust får du. Därför är ventilationen för koppling och variator guld värd.

Många märker att moppen är betydligt accerlationssnabbare nrä den är kall än när det är varm. En del tror att detta enbart beror på att den får för lite bensin när det i själva verket ofta beror på kylningen i variatorn.

En annan sak som är viktigt som du bör hålla rent är luftburkens filter så att detta kann ute slutas som problem när du kollar annat. :wink:
tack för svaret! jag ska nog beställa tre stycken 5.5 gramsvikter och blanda med orginal kanske? eller ska jag köpa 6 st 5.5 grams vikter? men nu när jag byte vikter så orkar den i uppförsbacken men varvar ganska mycket i början.. men innan den sega ner och så så har den ju faktiskt orkar att dra upp moppen med orginal vikter utan problem..
Kymco super 9 - luftkyld
Skriv svar