Jag köpte en Sym Jet Sportx igår som är orginal. Så nu undrar jag vad det sitter för strypningar på denna. Har hittat en och det är ju blindröret. Men det måste ju finnas några till.
Är det samma motorer som det är på eurox omman ska tex köpa ett annat avgasystem så det passar på min oxå.
Hastighetsmätaren har slutat fungera på moppen. Det är ju digitalmätare. Var är det för fel? Är det givaren nere vid gafflen eller? Var köper man den billigast då tro?
tror oxå det är givaren, så det är beställt en nu.
Var sitter v-ringen? Fram eller bak. Går moppen bättre om man kopplar ur EGR? cdi box finns det. Men är den strypt eller alla cdi boxar kanske är det eller? Tycker det är svårt att hitta trimmdelar till sportx
EGR har du på bilar oxå. Kolla in bilden jag länkar. Bakom fästet så har du en rörbit som går till box nummer 10 med avgaser och sen går lite av avgasernain till insuget eller förgasaren.
EGR har du på bilar oxå. Kolla in bilden jag länkar. Bakom fästet så har du en rörbit som går till box nummer 10 med avgaser och sen går lite av avgasernain till insuget eller förgasaren.
Hm jag tror också att det är katalysatorn men ja man kan ju ta bort den det skulle ju få den i gå lite fortare tror jag fast då ska man vara försiktig med att andas in avgaserna.
Fast jag tror inte att det hjälper speciellt mycket heller.
Jag tror inte att det är nummer 10 på den där bilden utan jag tror det är det lilla röret som går bakom fästet (jag tror det röret leder upp till luftboxen om en sån finns), det röret eller hela grejen som det lilla röret sitter fast i kan man ta bort och genom att man öppnar upp röret med såg/svets och sen svetsar igen.
Fast kolla helst med nån som vet eller har gjort det för lite bättre info
om det finns katalysator så sitter de väl inne i avgasröret, vad jag har sett innan iaf. Det lilla röret bakom fästet går upp till nummer 10 som är något slags filter som det stog i beskrivningen. Så jag tror det är en EGR. Får utforska mer i detta
Såvitt jag kan se har du både EGR och Blindtarm. Detta är båda mer eller mindre strypning. Jag har tagit bort båda av dem på diverse mopeder, och alla gav mer effekt efter de var borta Så mitt tips är att såga bort allt som sitter i avgasröret, och svetsa igen. Du kommer märka markant skillnad.
Chansar på att du använt de blåa klippsen som följer med mätaren, iaf så kan de ha ramla isär och gjort så att sensorsladden inte är kopplad till mätaren Det har hänt för mig och en till kompis, men ifall du vill ha det riktigt så ska du löda fast sladdarna
"Så länge den har två hjul och rullar i nedförsbacke så är jag nöjd"
Kan ju svara på att om du tar bort katalysatorn kommer det inte hända så mycket, liten skillnad kan det bli men inte alls stor.
Den renar ju luften bara, jag har min kvar.
Men om du tar bort bort blindtarmen då får du känna på skillnad
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
Kollade sladden nu och den sitter där som den ska. Så får bli en ny givare.
Det är ingen katalysator. En katt sitter i avgasystemet i så fall. Det där är en EGR. Den förbränner en del av avgaserna en gång till, istället för ren luft
Å nu har jag en ny sladd till hastighetsmätaren. Så nu funkar den. började med att plocka bort varriatorringen. Moppen ökade ca 10 km/h på topphastigheten. Tycker den varvar mindre på toppfarten nu jämfört med innan. Låter mindre iaf. Ska ta bort egr och blindtarmen någon dag när jag har tid att svetsa o se hur mycket skillnad det blir
Så idag när det var skitväder så plockade jag bort ljuddämparen och åkte till jobbet för att svetsa lite. Tog bort både stryp röret och egr röret. Svetsade igen och svetsade tillbaka rören så det ser original ut. Provkörde en runda. Gjorde inte så mycket på hastigheten tycker jag, Några km kanske. Men den känns piggare o rappare. Kan tänka mig att den går bättre i nedförsbackar och lut nu när inte avgaserna stryper längre. Nu finns det väl inga mer styrpningar på denna moppen eller?
Du har lagt tråden perfekt, men det är tyvärr en grej jag måste klaga på. Och det är dina dubbelposter/trippelposter. Det finns en ändra knapp i högra hörnet av dina inlägg, använd den istället!
Härligt att du kommit framåt såpass snabbt. Du tyckte att blindtarmen inte gjorde så mycket? Det kan bero på att du inte bytt upp några storlekar i munstycke? 5-10 storlekar. Isåfall gör det, när det blir bättre avgasflöde så kan du öka på med bensin, då kommer den nog gå ännu lite bättre!