antonpg94 skrev:jo de måste han, hur ska orginal veven klara av en 80cc den skär efter bara tag
Fucktard, sålänge han inte ligger på maxvarv hela tiden så håller det..
Min kompis har kört både portad airsal, portad barikit 70cc, Hebo manson 70cc, och malossi 80cc på sin originalvev i 1,5 år, och den glappar inte ett dugg..
Skiljer inte mycket på 70cc och 80cc, det är portarna som avgör det mesta, eller nej, hur man kör..
antonpg94 skrev:jo de måste han, hur ska orginal veven klara av en 80cc den skär efter bara tag
Min kompis har kört både portad airsal, portad barikit 70cc, Hebo manson 70cc, och malossi 80cc på sin originalvev i 1,5 år, och den glappar inte ett dugg..
Skiljer inte mycket på 70cc och 80cc, det är portarna som avgör det mesta, eller nej, hur man kör..
simon du tror han klarar det ?
han kommer juh varva livet ur den veven ...
så ger sig ett lager ...
lager sugs upp i cylindern
vev+ cylinder förstörda ...
man klarar juh sig ett tag men du tror värkligen dem kommer ligga på dem varven ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
simon du tror han klarar det ?
han kommer juh varva livet ur den veven ...
så ger sig ett lager ...
lager sugs upp i cylindern
vev+ cylinder förstörda ...
man klarar juh sig ett tag men du tror värkligen dem kommer ligga på dem varven ?
Ptja, det borde väl gå, polarn har inte vart snäll emot sin och den veven är stum, ramlagrena likaså.
Jag kör nästintill hyper på en halvkass hebovev, den som är originalersättare, och det har funkat bra i över ett halvår.
Mitt tips är att du skaffar en ny vem som tål högre varvtal så att du slipper höga efterkostnader.
Bara för att några har varit lite snåla och struntat i att köpa en vev och kört på ren chansning så betyder inte det att det är onödigt att köpa en ny vev....
Att köpa en ny och mer stryktålig vev behöver inte vara så dyrt, jag köpte barikits vev som var billig och höll utan problem under tiden jag använde den(körde med högvarvs setup).
Dock så borde du tänka på att det är väldigt komplicerat att byta vev (i alla fall på en crossmoppe med manuella växlar) så du bör ta hjälp av någon som gjort det tidigare och vet vad han håller på med.
MrAndersson skrev:
För man pallar kanske inte lägga ut 3-4k om skiten går sönder bättre o betala 1.5k för o va säker!
Tycker ja iaf
Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.
vadå, brukar du klyva motorn lite då och då bara för att "kolla"?
Det räcker med att plocka av cylinder och känna på veven, och plocka av svänghjulskåpan och känna på svänghjul, eller rotor som jag har.
Det är ju inte svårt att plocka av cylinder, så ni kan ju plocka av den och kolla veven hur den mår innan ni köper en ny.
Sen är det inte så att vevlagret skär på en gång, på min så lät motorn konstigt någon månad innan den skar, bytte sen till heboveven, honade cylindern lite och portade den en hel del, och så bytte jag bort den för typ 3 veckor sen.
siiimooon skrev:
Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.
Det räcker med att plocka av cylinder och känna på veven, och plocka av svänghjulskåpan och känna på svänghjul, eller rotor som jag har.
Det är ju inte svårt att plocka av cylinder, så ni kan ju plocka av den och kolla veven hur den mår innan ni köper en ny.
Sen är det inte så att vevlagret skär på en gång, på min så lät motorn konstigt någon månad innan den skar, bytte sen till heboveven, honade cylindern lite och portade den en hel del, och så bytte jag bort den för typ 3 veckor sen.
lever den tror du ?
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
MartenRRX skrev:
lever den tror du ?
Den såldes vidare för någon/några dagar sen, på en komplett motor, skulle vara kul att se vem som har den nu.
Körde med orginal vev med 80cc. Funkade verkligen skit bra i ca 150 mil tills jag bytte för att vara säker. Och då var org veven som ny så ni som inte vet av erfarenhet utan bara gissar kan va tysta.
Och då hade jag bytt allt i min motor förutom växellådan och då veven samt lagerna. Det var MHR80cc jag körde på.
Robiin93 skrev:Körde med orginal vev med 80cc. Funkade verkligen skit bra i ca 150 mil tills jag bytte för att vara säker. Och då var org veven som ny så ni som inte vet av erfarenhet utan bara gissar kan va tysta.
Och då hade jag bytt allt i min motor förutom växellådan och då veven samt lagerna. Det var MHR80cc jag körde på.
Exakt, originalveven tål bra mycket mer än man tror.
Och MHR är en riktigt bra cylinder, sliter knappt mer än original eftersom den inte varvar så mycket.
Robiin93 skrev:Körde med orginal vev med 80cc. Funkade verkligen skit bra i ca 150 mil tills jag bytte för att vara säker. Och då var org veven som ny så ni som inte vet av erfarenhet utan bara gissar kan va tysta.
Exakt, originalveven tål bra mycket mer än man tror.
Och MHR är en riktigt bra cylinder, sliter knappt mer än original eftersom den inte varvar så mycket.
Men din var portad om jag inte misstar mig?
Körde först med en smått portad MHR80cc som verkligen gick skitbra. Varvade väl 13.000rpm när man maxade 6an.
Sen bytade jag ner mig till en MHR80cc Replica för fick ett bra erbjudande. Varvade runt 12.000rpm.
Så kolla hur din vev är i skicket innan du byter. Du kan tjäna ngn slant på det
JagHarEnDerbi skrev:Klart man köper en ny vev om man ska byta till 80cc. Spelar ingen roll om det funkat för någon annan då alla motorer har blivit olika behandlade.
Nej, för är den i bra skick är det bortkastade pengar.
man kan ju inte säga att de är bortkastade pengar.... de kan gå åt vilket håll som helst beroende på körsätt osv osv. jag hade bytt vev för att den kostnaden är mkt mindre än vad som skulle kunna bli efter ett ras. jag råder dig till att byta i förbyggande syfte. vem vet senare du kanske vill porta och bygga ännu värre motor, och då har du redan en vev som pallar trycket
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
jag kan faktiskt ganska mycket om motorer (pappa är bilmekaniker så..) jag har skruvat sen jag var liten men jag har en kompis och han har en Derbi Senda och har orginal vev och den har klarat sig i tre år så.. men jag tar och säljer skiten eller byter mot nå annat ):
köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
Josef Jabbari skrev:jag kan faktiskt ganska mycket om motorer (pappa är bilmekaniker så..) jag har skruvat sen jag var liten men jag har en kompis och han har en Derbi Senda och har orginal vev och den har klarat sig i tre år så.. men jag tar och säljer skiten eller byter mot nå annat ):
vha ? ....
Det går att köra på originalveven om man inte drar på full rulle ständigt under en ganska lång tid. Men långsiktligt kommer trots detta att originalveven ta stryk ändå. Men är det ständig fullgaskörning så kan originalveven säcka samman ganska fort, och hur fort är beroende på vad det är för moped. En del moppar har starkare vevar än andra redan i original.
Vill man vara på säkra sidan bör man byta veven när man kör större än 70-sport.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Om det nu är som alla säger att man måste byta vev, varför höll då min vev när jag körde med Hebo manston replica 70cc (högvarvig satan org) o jag hade den småportad, skulle gissa på att den varva runt 15k. Innan trimmet hade den gått 1500mil och sen körde jag 150 (inte så snälla) mil till med den cylindern. Den glappar inte för 5 öre. Och sen ska man komma ihåg att det är oftare varven som dödar en vev (oftast lager före) än mängden HK.