Kolvbyte

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
joar
Farsans gamla zündapp

Kolvbyte

Inlägg av joar »

Hej! Mitt första inlägg på detta forum så jag hoppas det blir bra :lol:
Nu är det så att det är dax för kolvbyte på min Derbi Senda Xrace från 07, om jag förståt det rätt så ska jag tömma ur vattnet genom vatten pumpen och det värkar logiskt, men hur skall jag få upp cylindern? sitter pinnbultarna under topplocket, för jag kan inte hitta dom någon stans :? Och med vilket nm ska jag dra fast topplocket ock cylindern med? Finns det något annat som är värt att tänka på när jag nu gör mitt första kolvbyte :) ?

MVH joar som hoppas på svar :wink:
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

öppna vattnet vid cylinderfoten där vatten pumpen sitter då rinner det ut fort !

pinnbultarna ska sitta på toplocket ...
men har du inte en sorts spräng kåpa över den
'det är bara till att skruva i sär ^^
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Josef Jabbari
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Josef Jabbari »

15nm men börja med 10 och sluta på cirka 15nm
köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

iom att det är första gången för dig så kan jag ge ett par tips, lägg en handuk eller dylik runt veven så skit inte ramlar ner i vevhuset, var även noga med att smörja in kolven ordentligt och se till att du får på kolvclipsen ordentligt!
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Dra bort slangen som går mellan kylaren och vattenpumpen så rinner det ut fort! Sen sitter topplocket med fyra muttrar på pinnbultarna och två skruvar på vardera sida om topplocket. Sen är det bara att plocka av topp och cylinder :)

Och det ska vara runt 20Nm, inte 15Nm.
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

Tjeeeeenare!
Tack för tippsen, fastän det var lite sent för jag bytte kolv innan jag såg att någon hade svarat :wink: men tack ändå! Kolv bytet gick riktigt bra och har snart kört 100 km med halvgas :shock:, men när jag väl hade bytt kolv och skulle fylla på kylarvatten så märkte jag att kylarfläkts "ramen" hade nötit hål i kylarn :x Någon annan som råkat ut för detta? Men men när jag väl hade lagt ut en halv förmögenhet på ny kylare och skulle fylla på med vatten så kändes det som allt vatten stannade i expansions kärlet, kändes som det inte rann ner något vatten i kyl systemet :? men om man "pumpar" på slangen vid vatten pumpen så hör man att det är vatten i kylaren, så jag undrar: Har jag något fel på min Derbi eller ryms det bara extremt lite vatten i kylsystemet?

// Joar :P
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

det där med att kylet nöts ner var la blueride som påpekade det ?

och nej du ska hälla rakt Ner i kylaren :)

så du ska hälla ner i kylaren
cylinder

och sen expantionen :)

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

Jaha, men tror du vattnet har tagit sig ner till cylindern ändå? Kan jag ha skadat motorn när jag bara hällde vatten i expansions kärlet? men jag har ju kört så försiktigt ändå :roll:

//joar
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

ja du KAN ha skadat motorn men jag tror det kan ha sugit ner sig lite :/

för att vara på den säkra sidan så går du ut och trycker ner så mycket vatten du kan i cylindern nu :)

joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

om jag inte fått ner vatten i cylindern, borde inte den bli riktigt varm efter 3h körning med halvgas i 1an o 2an? för min cylinder e lite varmare en ljumet bara, och kylaren blir också varm :?
Skriv svar