färg på framlyset

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
ogge780
Elmoped

färg på framlyset

Inlägg av ogge780 »

tja, tänkte höra om det är nån som vet om man bara får ha vit och blått ljus på fram lyset.
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av to0b »

"vanligt" eller xeneon ljus är det enda du får ha, tror jag. Om du menar färgen på själva skenet.
Användarens profilbild
ogge780
Elmoped

Inlägg av ogge780 »

ja om man får ha typ rosa gröna eller nån sån färg
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

ogge780 skrev:ja om man får ha typ rosa gröna eller nån sån färg
Nej, enbart halogen/xenon (halogen = den gul/ljusa, xenon = den vit/blåa/ljusa).
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
ogge780
Elmoped

Inlägg av ogge780 »

okej
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

har för mig att man bara får ha xenon på helljuset inte på halvljuset
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Man får bara ha vitt och gult ljus framåt. Xenon är inte lagligt på hoj, även om man säkert kan ha det på helljuset utan att någon opponerar sig allt för mycket.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Erik_ skrev:Man får bara ha vitt och gult ljus framåt. Xenon är inte lagligt på hoj, även om man säkert kan ha det på helljuset utan att någon opponerar sig allt för mycket.
Vf gör de xenon till hoj om de är olagligt?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Varför tillverkas droger om dom är olagliga?

Ledtråd: Det går tjäna pengar på det.
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Erik_ skrev:Varför tillverkas droger om dom är olagliga?

Ledtråd: Det går tjäna pengar på det.
Mjo men droger är inte ett företag som är försäkrat och godkänt affärsblablabla
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Nej, men samma princip. Affärsvärlden är i många fall inte bättre, eller vad sägs om magneter som ska monteras kring bränsleslangar för att ge bättre bränsleekonomi, tabletter som förvandlar vatten till bensin, oljetillsatser som renoverar utslitna motorer - några få exempel på saker som säljs med löften om underverk, men det enda de åstadkommer är att fylla säljarnas bankkonton.

Xenonkonverteringarna fungerar ju åtminstone, så där får man något för pengarna även om det inte är lagligt på allmän väg. Många använder xenon för endurotävlingar nattetid, så det finns ju dessutom lagliganvändning för det så länge man inte åker på väg.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Erik_ skrev:Nej, men samma princip. Affärsvärlden är i många fall inte bättre, eller vad sägs om magneter som ska monteras kring bränsleslangar för att ge bättre bränsleekonomi, tabletter som förvandlar vatten till bensin, oljetillsatser som renoverar utslitna motorer - några få exempel på saker som säljs med löften om underverk, men det enda de åstadkommer är att fylla säljarnas bankkonton.

Xenonkonverteringarna fungerar ju åtminstone, så där får man något för pengarna även om det inte är lagligt på allmän väg. Många använder xenon för endurotävlingar nattetid, så det finns ju dessutom lagliganvändning för det så länge man inte åker på väg.
Har inte polisbilar Xenon lysen?
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Många moderna bilar har det. Men dom har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning av strålkastarna, grejer som inte finns till hoj.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Erik_ skrev:Många moderna bilar har det. Men dom har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning av strålkastarna, grejer som inte finns till hoj.
Då förstår jag, eftersom jag själv sett bilar med xenon tog jag det för givet att det var lagligt att köpa ett helt vanligt kitt och installera :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
NorstedT
Elmoped

Inlägg av NorstedT »

ktm_danielsson skrev:
Erik_ skrev:Nej, men samma princip. Affärsvärlden är i många fall inte bättre, eller vad sägs om magneter som ska monteras kring bränsleslangar för att ge bättre bränsleekonomi, tabletter som förvandlar vatten till bensin, oljetillsatser som renoverar utslitna motorer - några få exempel på saker som säljs med löften om underverk, men det enda de åstadkommer är att fylla säljarnas bankkonton.

Har inte polisbilar Xenon lysen?
Jaa det har de! en polis sa det till mig så det är sant! :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

ktm_danielsson skrev:Då förstår jag, eftersom jag själv sett bilar med xenon tog jag det för givet att det var lagligt att köpa ett helt vanligt kitt och installera :)
Tyvärr inte, eftersom xenon är mycket starkare än de vanliga halogenstrålkastarna finns det ganska strikta regler angående utrustning som är till för att minska risken att mötande trafik bländas, bilar som saknar detta får inte ha xenon på halvljuset.

Sedan är det krav på att alla strålkastare ska vara E-märkta (bevisar att dom är godkända) och E-märkningen gäller bara med den lamtyp som användes vid godkännandet. Med andra ord kan en halogenstrålkastare inte konverteras till xenon lagligt, byter man lamptyp upphör E-godkännandet gälla.

Det är en liten djungel, ingen vet vad som gäller och de flesta verkar skita i det också. :roll:
Skriv svar