går dåligt kall o Varvar som bara den.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
zandeen
Elmoped

går dåligt kall o Varvar som bara den.

Inlägg av zandeen »

Hej Alla moppetokiga

är så att jag har ett 70cc på min kymco super 9, orginalrör o orginalförgasare tror jag. iaf vad han som hade den innan sa.

70cc har jag satt på själv då 50cc som satt innan va helt skrot.

Nu till felen

Den dör vi gaspådrag när det är kall. går bra när den blir varm men jag tycker den varvar nått djävulskt. vågar ju inte dra fullt på den då 70 cc int har suttit på mer än en vecka o är långt ifrån inkört, men när man testar o drar på lite så tycker jag den varvar alldeles för mycket. låter som det kommer gå sönder om d varvar så.

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

När en motor är kall vill den har mer bensin, ju varmare den blir ju mindre bensin vill den ha.

Lösningen på ditt problem är ett större munstycke skulle jag säga, testat att choka när den är kall? Eller det är ju automat-choke, inte sant?
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

Ja det e ju automat choke på det.

oki får leta reda på större munstycke då.
har för mig det var 75 på nu vilken storlek skulle va lagom?
vart får man tag i munstycke till Keihen förgasare?
o det e huvudmunstycket du menar?

Att den varvar så då har det med det att göra oxå eller e det så att man kanske behöver byta vikter oxå?
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Man ska aldrig köra en kall motor :roll:
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

ne men man ska ju inte behöva stå o vänta hur länge som helst för att den ska bli varm så man kan åka iväg..

kan även säga att luftskruven är inskruvad max o endast då fungerar moppen.
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

tjuvluft!. att han varvar av sig själv kan vara att han får bensinbrist. jag råder dig att byta upp ett par strl på munstycket och kolla efter tjuvluft.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

men den varvar ju inte utav sig självt utan går ju bra på tomgång kall som varm.
men den dödar sig själv om man gasar strax efter man startat den. o sen när den kommer igång så går den ju ordentligt så när. Men tycker den varvar väldigt mycket o typ som att d e nått varvstopp men den går inte fortare än 45-50??
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Att den varvar ordentligt när det sitter en 70cc cylinder på är inte onormalt. Men föressten är det en 70cc -sport du har på eller? Om cylindern är större än sport, kommer inte vevpartiet palla i längden utan detta måste bytas.
Har du strypt av motorn för övrigt....även CDi-boxen? När motorn trimmas och CDI-boxen inte är ostrypt kan motorn uppföra sig konstigt. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 4deb1cbf0f

den cylindern är det.
vet ej vad somär gjort i övrigt på den men när jag kollar vid cdin så är där en extra kabel som är inkopplad antar det är avstrypningen. Men han jag köpte den av sa att den var original.

Vet ej hur det är med variatorhylsan men det skall kollas i helgen.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Den cylindern är okej utan att byta vev i motorn.
Man bör vara försiktig innan man kapar trådar som man inte är säker på. Men en regel du alltid ska använda är att aldrig kapa en tråd på annat sätt än den kan sättas samman med till exempel en sockerbit igen.

Variatorhylsan ska vara nedsvarvad om den är ostrypt. Jag har själva en Kymco super9 och jag har en nedsvarvad hylsa som du annars kan få av mig. Den satt i när jag köpte min moppe men jag beställde en trim ändå, fast ganska onödigt. :D
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

oki
jag ska kolla cdin ordentligt imorgon då det inte är jag som gjort det.

vad vill du ha för hylsan då?
men kommer den inte varva ännu mera djävulskt om man byter hylsa??

är det så att man måste byta avgassystemet oxå mot trim för att förändra varv o sånt?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

zandeen skrev:oki
jag ska kolla cdin ordentligt imorgon då det inte är jag som gjort det.

vad vill du ha för hylsan då?
men kommer den inte varva ännu mera djävulskt om man byter hylsa??

är det så att man måste byta avgassystemet oxå mot trim för att förändra varv o sånt?

Tvärtom med trimhylsa kommer motorn värva mindre när du kör. Ungefär som en högre växel går in.

I såfall skickar jag hylsan ...bara du betalar frakten är hylsan din ...jag använder den inte. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

oki där ser man..

räcker med en 20 i frakt lr?
i så fall kan jag skicka ett kuvert med d i till dig så löser det sig ju smidigt?
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

hej igen alla.

Har nu bytt munstycke till 90 (75 satt förut).
Men måste fortfarande ha luftskruven helt inskruvad för att
moppen överhuvudtaget skall gå!!!??

Har inte bytt variatorhylsan än men det kommer.

Kan det vara så att det är nått fel med automatchoken som
gör att det tar så pass lång tid innan det går att ge någon gas efter man startat den.
För när den stått en stund eller man kör med den sakta då det går att ge lite gas så helt plötsligt börjar den gå ordentligt o man kan ge full gas, antar att den då blivit varm o börjar gå ordentligt??
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

hur är det med luftburken? Sitter den på ordentligt? och du har original förgasare va?

Skruva ut luftskruven 1.5varv, vilket är de varv du skall ligga så nära som möjligt.

Om choken är i skall den bara bluddra även när den är varm, fast du säger att den bara är allmänt dålig när den är kall? Fast du kan ju kolla kolla så choken är okej, dock tror jag inte att det är problemet.

Min moped går också dåligt när den är kall, bara smattrar o skjuter innan den blir varm...dock låter jag alltid mopeden stå på tomgång 30-40sekunder medans man tar på sig hjälmen handskar etc. innan jag sakta åker iväg...Då går hojen bra efter ca 1minut. Så att den går kasst när den är kall är inte alls ovanligt
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

luftfiltret sitter på ordentligt. Japp orginalförgasare 12mm tror jag den är.
Kanske skulle ha en större??

Men funkar ju inte om jag skruvar ut luftskruven???

det tar ju mer än ett par minuter innan den går ordentligt, sen kan den
varva när den står på cetralstödet men inte när jag ställer ner den o ska åka iväg??
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

tja.

grejade med moppen idag.

lät den bli varm ordentligt så jag kunde ställa in förgasaren, ut med luftskruv 1.5 varv o ställde in tomgången. Moppen gick kanon.

Men när jag nu gick ut ikväll för att kolla så moppen skulle starta kall med den inställningen så gjorde den ju naturligtvis inte det. kickade flera gånger men samma resultat.

Testade då att skruva in luftskruven i bott igen o moppen starta på en kick.

HJÄLP!!
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

kollade lite idag med då jag skulle bytt variatorring då jag hade fått en av en polare, tyvärr var den för stor så blir till att beställa en istället.

Passade även på att väga vikterna som satt i dom vägde 10g.
Vet ju att varvet minskar om man sätter i tyngre vikter men ska jag sätta i hela 13 g eller vad ska jag välja?

hittade dessa skulle dom va nått??
http://twostroke.se/product.asp?product=22918

Tacksam för alla hjälp som jag kan få...
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

zandeen skrev:tja.

grejade med moppen idag.

lät den bli varm ordentligt så jag kunde ställa in förgasaren, ut med luftskruv 1.5 varv o ställde in tomgången. Moppen gick kanon.

Men när jag nu gick ut ikväll för att kolla så moppen skulle starta kall med den inställningen så gjorde den ju naturligtvis inte det. kickade flera gånger men samma resultat.

Testade då att skruva in luftskruven i bott igen o moppen starta på en kick.

HJÄLP!!
Om skruven går längre in än 1.5varv så skall du gå upp i lågfartsmunstycke, det är den som ger bensin vid starter och tomgång.

Ang. att det varvar som fan så gör polarens Kymco Fever ZX den också...Tror att hela hojen skall braka ihop, men den gör en 42 km/h :wink:

Visst har du likadan strypning som på den? DVS en hylsa som är större i ena änden, så inte variatorn kan åka ut lika långt? Sen den ostrypta har samma dimension hela vägen? :) MvH
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

oki

får beställa lågfart oxå då. Tips på vad som kan va lagom sitter 35 nu om jag inte mins fel.

Japp stämmer med strypningen. Men man kan ju inte åk runt med den om den varvar så in i h..vete, sliter ju nått djävulsk på motor.
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

är dessa två samma sorts munstycke???
hittar ingen munstycksats på twostroke till min. :(

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=2517

http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 82269ecbbb
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

Fick nu mina grejer idag men tyvärr så passade inte lågfartsmunstyckena
får grova gängor på dom.
Vart kan jag få tag på några som passar???

Bytte även vikterna o hylsan o sicken skillnad det blev på varvet, men kanske blev lite för tungt med 13 g vikter så får nog sätta tillbaka 10orna eller testa med 11orna som jag även köpte.
Skriv svar