Om munstycket är svart, ska du byta det för då får den för mycket soppagamingfreak skrev:okej men om tändstiftet blir svart för att munstycket är för stort men den går segt i uppförsbackar är inte munstycket gör litet då?jan-ee skrev:huvudmunstycket
jag byte till tre stycken orginalvikter och tre stycken 4.75 grams vikter och en slät variatorhyllsa då blev det mycket starkare och orka axxa upp till 55 i en uppförsbacke som är ganska så brant utan att den blev klen och dog vid 25 km/h,men ska man ändå titta på munstycket för säkerhetsskull?adamdd skrev:Om munstycket är svart, ska du byta det för då får den för mycket soppagamingfreak skrev:okej men om tändstiftet blir svart för att munstycket är för stort men den går segt i uppförsbackar är inte munstycket gör litet då?jan-ee skrev:huvudmunstycket
Det kan ju vara så att den dränks av bensin och därför gör den klen.
Byt munstycke till ett lägre, så borde det funka.
Lycka till och hör av dig om det funka eller inte.
när jag byte från orginal (9 gram) till sex st 4.75 gramsvikter så körde jag iväg men den varva utav bara den... så jag tog tillbaks 3 stycken orginal då varva den mindre men den borde kanske varva ännu mindre ändå. så ska jag köpa mer vikter typ 5.5 gram eller ska jag lägga till en 9 grams vikt till ?runners skrev:Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.
Jag tror att felet snarare har med variatorn att göra....kolla först om remmen slirar. Det är kanske den som behöver bytas? kanske är det kopplingen som är sliten? Då blir det ofta att den blir seg uppförbackar när den blir varm.
okej vi har testat det mesta där men ni har vi fått iordning med tomgången etc. men den palla dra upp från 0-45 i en ganska brant uppförsbacke men den varvar ganska mycket. när jag hade 4.75 grams vikter så dunka det inte i moppen vid 80-85 i en nedförsbacke men med 3 orginal vikter så dunka det lite.runners skrev:Om tändstiftet är svart så finns det en luftblandar skruv på förgasren där du justerar blandningsförhållandena mella luft och bränsle som tillförs cylindern. När du skruvar den utåt får den mera lusft och magrare blandning.
bromsbackar har ju ingenting med variatorn att göra, det är ju till för trumbromsen om man ska kunna bromsa bra elelr dåligt..nidnus skrev:Det finns guider variatorn osv... bromsbackar tro jag ska vara som lameller jag har ju crossmoppe så nån med scootergamingfreak skrev:okej men hur ska man se om det är kopplingen? och vad är bromsbackar? :Onidnus skrev:kan vara koppling, lameller heter det på crossmoppe
gamingfreak skrev:när jag byte från orginal (9 gram) till sex st 4.75 gramsvikter så körde jag iväg men den varva utav bara den... så jag tog tillbaks 3 stycken orginal då varva den mindre men den borde kanske varva ännu mindre ändå. så ska jag köpa mer vikter typ 5.5 gram eller ska jag lägga till en 9 grams vikt till ?runners skrev:Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.
Jag tror att felet snarare har med variatorn att göra....kolla först om remmen slirar. Det är kanske den som behöver bytas? kanske är det kopplingen som är sliten? Då blir det ofta att den blir seg uppförbackar när den blir varm.hur kollar man om kopplingen är sliten och hur kollar man om remen slirar?
Tack för informationen!runners skrev:Man kan byta vikter, man kan dra variatorring och ta bort strypningen i cdi-boxen utan att byta huvudmunstycket i förgasaren. Drar man variatorringen kommer moppen att gå på lägre varv i topphastighet och lättare vikter innebär att varvet till topphastigheten blir bättre, alltså bättre acc.
Det kan vara ett långt tålamodprövande arbete att finna variatorringar som går bra. Om man sätter på för lätta kommer moppen varva mer än acca och kan bli motorsvag uppför backar osv. Här gäller det att finna vikter som ger bäst balans.
Om man sätter på alldeles för tunga kommer moppen acca sämre och får en benägenhet att aldrig nå topphastighet.
Man byter till större huvudmunstycke när man tagit bort strypningar som till exempel pluggen i avgasröret eller i luftburken, eller satt på större cylinder.
okej då kan jag utesluta drivremen och kopplingen för inget av detta händerrunners skrev:Kopplingen har belägg som slits ungefär på samma sätt som bromsbeläggen. När dessa slitits ner så får dem sämre grepp och därmed förlorar motorn en stor del av drivningen. Men ofta går det att vrida gasen långsamt så man accar långsammare så man slutligen når topphastigheten. Men när det går uppförbacke orkar tappar kopplingen greppet och motorn kommer varva.
Samma fenomen blir det när remmen är sliten men då brukar ofta ett slirande ljud höras när man kör.
tack för svaret! jag ska nog beställa tre stycken 5.5 gramsvikter och blanda med orginal kanske? eller ska jag köpa 6 st 5.5 grams vikter? men nu när jag byte vikter så orkar den i uppförsbacken men varvar ganska mycket i början.. men innan den sega ner och så så har den ju faktiskt orkar att dra upp moppen med orginal vikter utan problem..runners skrev:kom på att jag kan köpa ett set istället 5.5 - 7.0 grams viktergamingfreak skrev:när jag byte från orginal (9 gram) till sex st 4.75 gramsvikter så körde jag iväg men den varva utav bara den... så jag tog tillbaks 3 stycken orginal då varva den mindre men den borde kanske varva ännu mindre ändå. så ska jag köpa mer vikter typ 5.5 gram eller ska jag lägga till en 9 grams vikt till ?runners skrev:Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.
Jag tror att felet snarare har med variatorn att göra....kolla först om remmen slirar. Det är kanske den som behöver bytas? kanske är det kopplingen som är sliten? Då blir det ofta att den blir seg uppförbackar när den blir varm.hur kollar man om kopplingen är sliten och hur kollar man om remen slirar?
Jag kör själva Kymco super9 och om jag minns rätt så har jag 5,5 gr vikter på min och den går superbra.
om du ska kolla remmen så finns det bara ett sätt som är bra....alltså byta den mot en ny. Ofta kan du se att remmen är sliten utanpå när du tagit av den men man ska inte lura sig. Många gånger behöver inte remmen se alls sliten ut men kan vara det ändå. Remmar har en benägenhet att slitas inuti och kan utvidga sig så att den blir slappare.
Kopplingen bör man plocka av och kontrollera om beläggen är slitna. Är beläggen slitna är det dax att investera i en ny koppling. En bättre variatorfläkt och en bra ventilerad kopplingklocka är inte en dålig investering. Variatorn kan bli väldigt varm och ju varmare ju mer effektförlust får du. Därför är ventilationen för koppling och variator guld värd.
Många märker att moppen är betydligt accerlationssnabbare nrä den är kall än när det är varm. En del tror att detta enbart beror på att den får för lite bensin när det i själva verket ofta beror på kylningen i variatorn.
En annan sak som är viktigt som du bör hålla rent är luftburkens filter så att detta kann ute slutas som problem när du kollar annat.