Val av 125a?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Val av 125a?

Inlägg av Danne »

Hej, funderar på att köpa lätt mc vid ett senare tillfälle när jag sålt av mopederna, jag vet dock inte vad jag ska välja för någon eller vad som skulle passa just mig.
Skulle helst vilja ha någon som man kan pendla långt med och inte behöva göra service hela tiden, är det 4-takt som gäller då eller? isåfall vilken modell? ingen kina skit.

Tack på förhand.
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppepojk »

Aprilia rs 125,Ktm exc, Ktm duke, Honda cbr 125 och Honda nsr 125 jäkligt bra grejer :P
Senast redigerad av moppepojk den 8 juli 2011, 10:21, redigerad totalt 1 gånger.
Vi bönder kan, medans ni stadsbor vill! Så sluta klaga
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ja vill du ha minimal service är de ju fyrtakt som gäller, dock funkar de också med lite äldre lågtrimmade tvåtaktare också som är betydligt roligare.

Dock får du specificera dig mer vad du är ute efter... Motard, cross, rr, touring etc, prisklass?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

bensinskalle skrev:Ja vill du ha minimal service är de ju fyrtakt som gäller, dock funkar de också med lite äldre lågtrimmade tvåtaktare också som är betydligt roligare.

Dock får du specificera dig mer vad du är ute efter... Motard, cross, rr, touring etc, prisklass?
Om det är motard,cross, touring osv spelar ingen roll, gillar dom flesta.
Jag tänker lägga ut som max 40 tusen så det blir att jag köper någon som är relativt ny begagnad.
Om jag tex köper en ktm exc 125cc vad bör man byta vid en service och hur ofta?
Gillar ktm duke också men det är la inte mer än att man byter motorolja, kolvringar,tändstift osv och gör kontroller på dom vid en service? dock har jag hört att deras motorer inte är så starka.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Born2Ride skrev:
bensinskalle skrev:Ja vill du ha minimal service är de ju fyrtakt som gäller, dock funkar de också med lite äldre lågtrimmade tvåtaktare också som är betydligt roligare.

Om det är motard,cross, touring osv spelar ingen roll, gillar dom flesta.
Jag tänker lägga ut som max 40 tusen så det blir att jag köper någon som är relativt ny begagnad.
Om jag tex köper en ktm exc 125cc vad bör man byta vid en service och hur ofta?
Gillar ktm duke också men det är la inte mer än att man byter motorolja, kolvringar,tändstift osv och gör kontroller på dom vid en service? dock har jag hört att deras motorer inte är så starka.
köp *inte* en ktm 2taktare om du ska pendla, det är cross(enduro)motorer och är inte gjorda för att ligga långa sträckor på samma gås/fart
du har oljebyte var 5-10 timme lite beroende på hus du kör, kanske luftfilter nångång ibland, kolv ca 50h..

Däremot en nyare husqvarna sms eller va dom heter, dom är bättre gjorda för att köra på vägen med och du behöver inte serva lika ofta, men ändå bra kräm om du stryper av!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

köp en husquarna. snygga och bra kvalite :D
Sjooqvist
Svårstartad skrothög

Inlägg av Sjooqvist »

KTM EXC 125 SM :)
Derbi DRD Racing Limited Edition<3
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

finns 1000 olika vilken lätt-hoj ska jag köpa trådar ;P

ingen som kan göra en guide bara? :D
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

köp en gas gas föfan dom går fint :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v2M8DZdY ... er&list=UL[/youtube]
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

aerox-sami skrev:köp en gas gas föfan dom går fint :)

hatar gasgas :D
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team

Inlägg av anthmyr »

Jag skulle köpt en Ktm duke ! snygg,bra kvalite, 4-takt mindre jobb ;)
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

Born2Ride skrev:
aerox-sami skrev:köp en gas gas föfan dom går fint :)

hatar gasgas :D
fu dom är ju tunga :O
Mura Got Blunt?
Fjönixägg
Elmoped

Inlägg av Fjönixägg »

Yamaha DT125R, sägs att de har längre service intervaller än CBR tex.
Tbh så finns det ingen anledning att köpa en 4takt, spendera 4-8.000 kronor på en moppe så har du en moppe som drar alla 125 4taktare..

Finns 2taktare med vettig service intervall och mera hästar, pinsamt att bli dragen av en moppe när man har en 125a IMO :roll:
freddo
Elmoped

Inlägg av freddo »

yamaha wr 125x. 4 tackt och bra kvalite
Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög

Inlägg av xMattanx »

Ja tkr supormotard e sjukt najs som 125, dom känns som bra kvalité typ, men Ja hade nog satsat på en Ktm/ Yamaha elr ngt sånt känt :P

Fjönixägg skrev:Yamaha DT125R, sägs att de har längre service intervaller än CBR tex.
Tbh så finns det ingen anledning att köpa en 4takt, spendera 4-8.000 kronor på en moppe så har du en moppe som drar alla 125 4taktare..

Finns 2taktare med vettig service intervall och mera hästar, pinsamt att bli dragen av en moppe när man har en 125a IMO :roll:

Nja du behöver nog lägga ner mer än 8 papp om du ska dra en hoj som gör ca 130. :P
Derbi Senda sm xtreme -05

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

xMattanx skrev:Ja tkr supormotard e sjukt najs som 125, dom känns som bra kvalité typ, men Ja hade nog satsat på en Ktm/ Yamaha elr ngt sånt känt :P

Fjönixägg skrev:Yamaha DT125R, sägs att de har längre service intervaller än CBR tex.

Nja du behöver nog lägga ner mer än 8 papp om du ska dra en hoj som gör ca 130. :P
inte en chans att en 4takt lätt mc gör 130
Fjönixägg
Elmoped

Inlägg av Fjönixägg »

xMattanx skrev:Ja tkr supormotard e sjukt najs som 125, dom känns som bra kvalité typ, men Ja hade nog satsat på en Ktm/ Yamaha elr ngt sånt känt :P

Nu pratar jag i acceleration vilket jag kanske borde skrivit, mitt fel där.
En 4takt är ganska seg i accelerationen, men snabb om man jämför med tex en opluggad moppe, men trimmar man den o skaffar lite godis så drar moppen den garanterat upp till 70..

Visst nu kan jag bara jämföra med tre olika 4taktare jag har åkt, samtliga hojar blev man tvungen att varva ur växlarna för att komma någonvart, och de fick kämpa och slita i 110..

Born2Ride skrev:

Jodå;) Hemlängtan, medvind och nedför så tar du nog det :roll:
YZR eller vad Yamahas nya sporthoj heter gjorde 137, visserligen på bänk då.. :roll:
Sen är det inte roligt att åka 100+ med en hoj ifall den inte har vindkåpa eller är en sporthoj man slickar tanken, körde 120 igår med min DT, slappna man av i nacken så skulle huvudet säkert flyga bort, INTE skönt (:
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

Köp bara inte 4-takt!!!
Dom är ju sämst... (Bokstavligt talat)

Skillnaden i axxen på 0-100 är ju 6-7 sec med 2-takt och 4-takt typ 18sec...
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
zappa_5
Elmoped

Inlägg av zappa_5 »

TS skrev att han ville ha en hoj för max 40k som skulle funka att pendla med. Hur kan man föreslå att han ska köpa en GasGas eller en KTM exc 125? Båda bland de absolut sämsta hojar man kan tänka sig för pendling,(mycket roliga annars). Vore jag dig skulle jag köpa en äldre tvåtaktare som t.ex. en Honda NSR, Yamaha D125 eller en ny(are) fyrtaktare som t.ex. en Duke 125 eller en Husqvarna SMS 4.
"Bra att veta: "Om de sjuka är i majoritet, så är det de som är friska!". Det är BARA döda fiskar som följer med strömmen!" av Birger-Zorro
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

zappa_5 skrev:TS skrev att han ville ha en hoj för max 40k som skulle funka att pendla med. Hur kan man föreslå att han ska köpa en GasGas eller en KTM exc 125? Båda bland de absolut sämsta hojar man kan tänka sig för pendling,(mycket roliga annars). Vore jag dig skulle jag köpa en äldre tvåtaktare som t.ex. en Honda NSR, Yamaha D125 eller en ny(are) fyrtaktare som t.ex. en Duke 125 eller en Husqvarna SMS 4.
Någon äldre vill jag helst inte ha för att jag tycker inte att dom är så snygga, däremot duke 125 skulle jag kunna tänka mig, såg precis att det finns ch racing 125or 4taktare :D är dom bra tro?
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Born2Ride skrev:

Jo, min polares Yamaha 125a gör ca 130.

Köp en Cagiva Mito om du vill åka snabbt..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Born2Ride skrev:
zappa_5 skrev:TS skrev att han ville ha en hoj för max 40k som skulle funka att pendla med. Hur kan man föreslå att han ska köpa en GasGas eller en KTM exc 125? Båda bland de absolut sämsta hojar man kan tänka sig för pendling,(mycket roliga annars). Vore jag dig skulle jag köpa en äldre tvåtaktare som t.ex. en Honda NSR, Yamaha D125 eller en ny(are) fyrtaktare som t.ex. en Duke 125 eller en Husqvarna SMS 4.
Någon äldre vill jag helst inte ha för att jag tycker inte att dom är så snygga, däremot duke 125 skulle jag kunna tänka mig, såg precis att det finns ch racing 125or 4taktare :D är dom bra tro?
Nepp den slöaste motorn du kan hitta

yamahas r125 är väl egentligen den "bästa" fyrtaktaren om du vill ha skaplig fart. Dom orkar väl åtminstone upp i 140. I övrigt, se till att hålla dig till fyrventilare för alla tvåventilare är jävligt trötta
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög

Inlägg av a6lex »

Yamaha är bäst på 4T, så ska man köra 4T oavsett endamål så välj Yamaha
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

honda säger jag bara .....

visst jag kör en från 84 men åndå

motorn går som ett skållat troll !

finns delar

ovs ovs

dock om du har en såpass gammal vill du nog hissa ner en ny ;)
och 2 takt är ganska okej att pendla med :)
om du har en bra ljudämpare och inte så vidare gasglad jävel!
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

a6lex skrev:Yamaha är bäst på 4T, så ska man köra 4T oavsett endamål så välj Yamaha
Grundat på?
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

stämmer!

Men ska du ha en nyare hoj, som ska kunna pendlas med, men som ändå går bra och har körglädjen kvar så välj en husqvarna!
som
1 http://www.blocket.se/ostergotland/Husq ... ?ca=15&w=3

2 http://www.blocket.se/jonkoping/Husqvar ... ?ca=15&w=3

3 http://www.blocket.se/kronoberg/Husqvar ... ?ca=15&w=3

Det är bra hojar som håller och inte behöver servas som en cross tex
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
zappa_5
Elmoped

Inlägg av zappa_5 »

Born2Ride skrev:
Kolla på Husqvarna SMS 4 om du gillar designen på CH Racing. http://www.blocket.se/skaraborg/Husqvar ... ?ca=10&w=3
"Bra att veta: "Om de sjuka är i majoritet, så är det de som är friska!". Det är BARA döda fiskar som följer med strömmen!" av Birger-Zorro
Skriv svar