Nu är det så hära.. har klyvt motorn men inte tagit bort lagrena.
Ska jag lägg veven i frysen? på vissa sidor står det att man ska frysa veven och på vissa sidor står det att man inte ska frysa veven eftersom det skapar frost som senare blir till vatten..
Kan nån vara snäll och berätta hur jag ska göra för att byta min vev eller bara länka mig en BRA guide som man fattar sig på hur man ska göra!
På en TMS 4-taktare jag renovera nyligen, då tog jag av högra motorblocket, då trilla veven ur vänstra motorblocket utan att jag rörde den På polarens kymco med athena 16k varv vev, så vare träbit och hammare som gällde för att få ur den! Men jag skulle rekommendera att du lägger den i frysen över natten, sen ut snabbt och knöckla i den.
Vet även en kille som la veven i frysen, tog ut den o satt den i ena motorblocket. För att sedan lägga den i frysen igen med ena motorblocket på.. Innan monteringen av båda motorblocken. Detta var till en scooter moppe.
jag har tagit ur lagrena och packboxarna från motorn ikväll, på fredag får man se om man får dit dom nya lagrena och boxarna + veven
SÅ jag kan alltså imorgon när jag vaknar gå och lägga dom nya lagrena och veven in i frysen så att dom tas bort på fredag. Då går det lättare att få veven/lagrena in i motorn?
grovlös skrev:jag har tagit ur lagrena och packboxarna från motorn ikväll, på fredag får man se om man får dit dom nya lagrena och boxarna + veven
SÅ jag kan alltså imorgon när jag vaknar gå och lägga dom nya lagrena och veven in i frysen så att dom tas bort på fredag. Då går det lättare att få veven/lagrena in i motorn?
Men tack för tipsen iaf!
ja men glöm inte att lägga dom i en påse som du knyter igen eller den påsen som borde komma med veven
alltså inte allt i samma påse utan 1 till veven 1 till varje lager
funkar bra i den plasten lagerna kommer med och påsen du borde få med veven
Du KYLER det som ska IN i något, och VÄRMER det som ska sättas OMKRING något. Metallen krymper av kyla och expanderar av värme.
Personligen tycker jag att det är mycket smidigare att värma blocket kanske 100-150 grader med gasol än att kyla lagren - men det kan ju bero på att det inte funkar nått vidare att plocka ut grejerna ur frysen och sedan åka en mil med dom till garaget innan montering...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Du KYLER det som ska IN i något, och VÄRMER det som ska sättas OMKRING något. Metallen krymper av kyla och expanderar av värme.
Personligen tycker jag att det är mycket smidigare att värma blocket kanske 100-150 grader med gasol än att kyla lagren - men det kan ju bero på att det inte funkar nått vidare att plocka ut grejerna ur frysen och sedan åka en mil med dom till garaget innan montering...
det är lätt jag hade en värmepistol som jag använde, värmde upp blocket i några minuter sen tryckte jag ner lagrerna sen värmde jag i mitten av lagret så veven skulle glida i lättare och jag hade haft min vev i frysen i 2 veckor hahaha inte orkat fixa så när jag skulle sätta i den la den över och släppte så gled den bara rakt ner utan problem
nu har vi fått dit veven men den nya packningen for åt h-vete och då är det ett litet mellanrum för blocken.. kan man bara sätta dit packningsmassa eller MÅSTE man upp med blocket och beställa en ny packning för 249kr?
Vi tänkte att vi sätter dit packingsmassa istället och trycker ihop blocken sen men tänkte fråga av er kunniga först om det går?
grovlös skrev:nu har vi fått dit veven men den nya packningen for åt h-vete och då är det ett litet mellanrum för blocken.. kan man bara sätta dit packningsmassa eller MÅSTE man upp med blocket och beställa en ny packning för 249kr?
Vi tänkte att vi sätter dit packingsmassa istället och trycker ihop blocken sen men tänkte fråga av er kunniga först om det går?
Inga problem alls att använda packningsmassa, jag skulle rekommendera Plastic Padding's Gasket, en röd klet som är underbar att täta med. Finns att köpa på OKQ8 för 108kr. Räcker till 30-talet motor-ompackningar
Asså börjar bli jävligt förbannad nu på motor jäveln!
Igår när jag satt å käkade så kom farsan till mig å sa att han hade satt ihop motorn åt mig så blev man ju bara för glad man går ut å kollar så ser man ju klart att han hade glömt packningsmassan mellan blocken
Nu till min fråga som jag nästan själv vet svaret på, kan man inte bara kleta på ett tjockt lager massa på springan som delar blocken?
Hade som varit skönt att lyckas så pass lätt istället för att börja KLYVA motorn igen..
Packningsmassan måste vara mellan blockhalvorna för att kunna täta, och det måste givetvis vara rent från packningsrester, skräp, olja och annat som inte hör hemma där innan man applicerar det.
I största allmänhet avråder jag från att skippa papperspackning och ersätta den med bara packningsmassa när det gäller motorblock och liknande. En vanlig packning är runt en halvmillimeter tjock, att ta bort packningen leder till att blockhalvorna hamnar en halvmillimeter närmre varann. Ibland inget problem, andra gånger är längden på en eller annan axel i motorn så perfekt anpassad för motorn att den kommer i kläm när blockhalvorna kommer närmre varann.
Med andra ord: Ändra inte grejer som någon annan lagt mängder av tid och pengar på att konstruera, om du inte tänker ta dig tid att fundera över varför det är gjort som det är, och vilka resultat du kan få av att göra ändringen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.