Cylinderbyte - Orkelös - Neos

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
jarken
Farsans gamla zündapp

Cylinderbyte - Orkelös - Neos

Inlägg av jarken »

Hej.

Bytte cylinder till en Motoforce 50 plus (http://twostroke.se/product.asp?product=12922) för min original skar. Skillnaden på cylindrarna är att Original har 5portar och Motoforce 6, även avgasporten på Motoforce cylindern är mycket större, original är strypt med en 50% mindre avgasport (går att porta upp, rekommenderas varmt ;) )

Problemet: Den är helt orkelös, är som om den får för lite bensin, men har bytt och testat med massor av munstycken. Mellan 25-30 och 60-65 är den helt död. Bokstavligen, går sämre än en original boatian förfan. Är som cylindern inte går på låga varv? Men när det blir nedförslut så drar den iväg vid 65 och stannar vid en 75-80 (Körde med original rör). Den hastigheten orkar mopeden hålla, fast när den går under 60-65 igen så får man åka i 50 tills nästa nedförsbacke. Starter är inga problem, för då varvar den genom kopplingen.

Har bytt munstycke, allt mellan 65-88 och även 110. Över 84 blöddrar den bara. Har bytt reeds mellan Original stål och Karbon utan resultat, har bytt topplockpackningen mellan både original och den tunnare som man får med i cylinderkitet. Även cylinderfots packningen är bytt, avgaspackningen lika så, Har bytt packningen i membran blocket och insuget. Kollat så allt är tätt. Även bytt rör mellan Avstrypt original och Leovince TT rör, vikter mellan 3g till 6. Även bytt mellan 3 olika remmar.

Jag tycker problemet är någonstans i variatorn, är som om vikterna går ut för långt och cylindern inte orkar varva upp med dem på så låga varv. Är precis som vikterna är för tunga, men jag har bytt mellan: 3g, 3.5g,4g,4.5g,5g,5,5g,5,8g. Även lagt tre stycken original vikter på 6g(eller vad dom väger) utan positivt resultat. Den varvar ur som den skall på central stödet.

Innan min original cylinder skar så gick mätaren över 80 km/h plant, även klockat den till 80 med GPS. Även accet var underbart.

Setupen är: Leovince TT, Karbon reeds, 3g vikter, 15% kopplingsfjädrar, 80munstycke för tillfället, RMS variator, 21mm insug, original förgasaren 12mm, clipset på mitten (har testat och flytta den också) Luftburken och snorkeln är kvar.

Har spenderat 7timmar utan vidare resultat på mopeden efter cylinder bytet, börjar få slut på ideer, så twostroke.se.... Någon som varit med om liknande och löst problemet?

Tack på förhand,

bjuder på stav och grammatik-fel som vanligt.
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

hmm...

Inlägg av GHFear »

Vad har du för Rör på den?
Du har för tunga vikter.
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

oj...

Inlägg av GHFear »

Läste inte längst ner ^^ :P Men vänta lite.
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

aha... men nu vet jag nog.

Inlägg av GHFear »

Den varvar ut för tidigt så den orkar inte dra? Men det beror på Tryckfjädern :P Byt till typ 15% starkade tryckfjäder =] eller mindre... Det ska inte behövas så mycket på 50cc.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Den går fint tills kopplingen greppar i ordentligt och vikterna tar över (dvs mellan 20-25) så bakhjuls åka är inga problem. Det är efter 30 den går ner i varv och inte vill öka i hastigheten..Eller vill och vill, det tar ett decennium.

Tack för både svar här och på PM GHFear :-)
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

Varvtal

Inlägg av GHFear »

Vet du vid vilket varvtal effektkurvan ligger på?
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

är de lite tunga vikter om den inte vill varva ut då om förgasaren är rätt inställd?
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
jarken
Farsans gamla zündapp

Re: Varvtal

Inlägg av jarken »

GHFear skrev:Vet du vid vilket varvtal effektkurvan ligger på?
Har ingen varvräknare, men drar bäst med 3gram vikter, varken under eller över den vikten. Ingen aning om varvtalet dock.

Spelar det ens någon roll i mitt problem? Kör med original röret just nu, stället gärna in hojen efter det innan jag sätta på TT röret igen. Så just nu har jag 4.5gram i (går bäst med 5g på original cylinder).

Så du tror om jag skaffar en starkare tryckfjäder, då borde inte den inte gå ner i varv efter kopplingen greppat, och då är problem solved? :)

MvH
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

Tips!

Inlägg av GHFear »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7777
Skaffa en sån här cylinder om du vill ha kul =] Har en sån själv och det e fan undrbart o köra. Den drar iväg som SATAN. ska man köra trimmat så kvittar det vad du har för trim... då får samma böter ändå ;) Så man ska ha roligt så länge det varar :D Den håller bra med =] Behöver inte köra in den mer än typ 2 - 3 mil heller :) GASRES!!!! :D Moooaaap!! Moooaaaaaaap!!
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

=]

Inlägg av GHFear »

Den låter MINDRE än en Original 49cc cylinder med... iallafall min =] Reser hur lätt som helst =] Bara o gasa.
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

=]

Inlägg av GHFear »

Ska beställa en till Sport Pro 70cc ikväll =] Reserv delar =] Plus att jag råkade knäcka av båda Skruvarna till avgasröret.... så dom sitter fast i cylindern ^^ haha. Men den ska fixas om 3 veckor :P Så beställer en ny så länge :D Så jag kan köra :D Wiiie! :D
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Denna låter mer än original, original skorra fint när man åkte genom stan...Denna låter allt för vass och vessad, inte alls lika skönt dovt ljud som portad original hade.

MvH
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

GHfear du har inte funderat på att läsa reglerna? :lol:

För du har dragit feta trippelposts två gånger i rad nu :roll:
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

yamaha2pwn skrev:är de lite tunga vikter om den inte vill varva ut då om förgasaren är rätt inställd?
Känns exakt som det också, men att gå under 3gram låter lite... lätt? har även testat 5gram x3, motsvarar 2.5gram... är likadant.
Användarens profilbild
hyper_emil
Elmoped

Inlägg av hyper_emil »

hade typ samma fel på min.. satte på ett 70cc och då funkade det bättre :)
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Får min tryckfjäder imorgon, vart denna: http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=5363

Återkommer hur det går, mvh :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

jarken skrev:Får min tryckfjäder imorgon, vart denna: http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=5363

Du tror inte du har för klena kopplings fjädrar? Så kopplingen flyger ut och greppar innan effektkurvan har kommit.

Tryckfjädern skall man bara byta om remmen slirar.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

KarlssoN^ skrev:
jarken skrev:Får min tryckfjäder imorgon, vart denna: http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=5363

Du tror inte du har för klena kopplings fjädrar? Så kopplingen flyger ut och greppar innan effektkurvan har kommit.

Tryckfjädern skall man bara byta om remmen slirar.
Är ingen höjdare på variatorer, men skulle säga att de är för hårda. Då dem går över effektkurvan, alltså varvar över innan den greppar.

Min teori är att tryckfjädern är för mjuk, så att den inte orkar hålla emot när det drar i remmen. Så den åker längst ner på skivorna, vilket ger högsta utväxlningen när kopplingen har greppat klockan, för det går att smyga upp den, på ungefär halvgas till 60. Gasar man fullt direkt ifrån start får man ligga på en 50-55.

Jag är då ganska säker på att detta är problemet, annars får man hoppas på att min nya 17.5 hjälper mig över 65 tröskeln :)

MvH
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Problem solved! Bytte till http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=5363 och nu går den bra! Fast sen smäcka jag på en 17.5 förgasare, nu tror jag att jag lä skaffa en ännu hårdare då ovanstående problem kom tillbaka efter förgasarbytet :roll:

Tack för alla svar folks! Uppskattas :)

MvH
Skriv svar