tja. jag undrar om man måste ha 6 vikter? har 5 oginal vikter bara och vill byta tillbaks till orginal för jag har alldedes för lätta vikter så jag tänkte byta till orginal fast de är bara 5 vikter som är orginal och de ska sitta 6 stycken i?
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig
Jag vet inte. Men när det gäller andra sorters apparater som utför centrifugalkraft vill man ha lika vikt på motsattsida för att få balans. Det känns teoretiskt som att man bör ha det, men som sagt jag har ingen erfarenhet av just detta i variatorn. Jag skulle dock inte köra med bara 5.
Dredde skrev:Jag vet inte. Men när det gäller andra sorters apparater som utför centrifugalkraft vill man ha lika vikt på motsattsida för att få balans. Det känns teoretiskt som att man bör ha det, men som sagt jag har ingen erfarenhet av just detta i variatorn. Jag skulle dock inte köra med bara 5.
hmm. aja. vi fårse om någon annan kanske vet om de går eller inte
lagrena kan skaka sönder och den kommer inte att gå bra på nåt sätt så NEJ.
du kan köra antingen med 3 eller 6 vikter i den men 6 lika tunga är ju alltid det optimala
Du måste ha balans i variatorn (dvs fullt eller närmast symmetriskt mönster för jämn balans), helst så många vikter som möjligt för att motorn ska gå så jämnt som möjligt.
Annars kommer den gå ojämnt (varva skitdåligt och vibrera) och gå sönder.
Senast redigerad av Pontooz den 4 juli 2011, 16:56, redigerad totalt 1 gånger.
Don't do it. Du ska helst ha 6st, annars går det med 3. Det måste vara jämnvikt. Om vikten är ojämn så kommer variatorn vobbla och ha sönder allt. Veven kommer bli bjöd bland annat. Så gör det inte.
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
jan-ee skrev:lagrena kan skaka sönder och den kommer inte att gå bra på nåt sätt så NEJ.
du kan köra antingen med 3 eller 6 vikter i den men 6 lika tunga är ju alltid det optimala
Säger som Jan-ee, kör på 3 stycken vikter eller 6 stycken, dock blir det bäst med 6stycken pga centrifugalkraften
jan-ee skrev:lagrena kan skaka sönder och den kommer inte att gå bra på nåt sätt så NEJ.
Säger som Jan-ee, kör på 3 stycken vikter eller 6 stycken, dock blir det bäst med 6stycken pga centrifugalkraften
aja harbeställt nya vikter nu endå så de är lika bra att vänta