Setup:
Stage6 70cc SPORT PRO
Stage6 PRO avgasrör
Dellorto 21mm förgasare (98munstycke ATM)
Öppet sportluftfilter
Tändningen är Original
Nu är de så att när jag först smällde ihop moppen så gick den helt jävla felfritt och startade alltid på första kicken.
Körde till en början på ett Biltema tändstift med 3 elektroder av märket BRISK. De skulle va samma temperatur som BR9ES.
Funkade felfritt tills ja bestämde mig att endå köpa ett NGK BR9ES stift.. D.v.s exakt de som sitter från fabrik.. Självklart köpte ja ett helt nytt sådant.. Varje vecka brände den stift efter stift..
Nu är ja inne på mitt fjärde BR9ES stift på 1 månad och är trött på de.. Den är fett seg startad.. den går som en klocka i EXAKT 1 minut, 30 sek (+ - 3 sekunder)..
Tog lite 240 slip papper och slipade lite på stiftet.. då gick moppen i hela 3minuter.. tills den dog.. Är de tändstiftet tro?
Har kollat så den inte drar tjuvluft runt om insuget samt när där inte sitter nått filter på och jag sätter handen för luftanslutningen på förgasaren (där sportluften sitter på) så dör den DIREKT som om jag skruva av tändningen.. Så de är uteslutet att den drar tjuvluft.. + den suger RIKTIGT bra från förgasaren.
MVH Ounze... HJÄLP!
[[-_/G-Ounze\_-]]
Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)
Har du kollat på tändningen hur den ser ut ? ev cdi. låter inte som ett direkt tändfel om den nu inte misständer och så. Men värt att kolla så allting sitter som det ska som jord etc.
Roberto skrev:Har du kollat på tändningen hur den ser ut ? ev cdi. låter inte som ett direkt tändfel om den nu inte misständer och så. Men värt att kolla så allting sitter som det ska som jord etc.
Tror inte de har me tändningen o göra.. Kollar man gnistan är den riktigt skarp.. Och den går som en Schweizisk klocka när den väl är ingång.. inget plödder.. inget sådant.. men dör efter 1min o 30sek..
Däremot när ja slipa lite på stiftet så blev gnistan klarare och den gick i drygt 3minuter tills den dog.. Så undrar om de inte är stiftet som ska bytas..
Stiftet funkar iaf på min CPI SM med effektrör (varvar friskt o går ungefär som Gileran.. lite slöare)
[[-_/G-Ounze\_-]]
vad innebär bränslesystemet?
Har du gjort rent förgasaren och bensinfilter i kranen/på vägen från kran till förgasare? går den bättre/längre om du chokar?
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
på slangen mellan tanken o förgasaren har jag en bensinkran..
Har rengjort hela de steget.. tändstiftet är ett BR8ES men har även testat BR9ES.. same shit me båda stiften.. Tvekar de är tändningen, för då skulle den nt gå som ett jävla skott de första 200meterna..
Kylningen ärre inget fel på.. De är inte så att den värmenyper.
[[-_/G-Ounze\_-]]
Va ute o körde en runda igår.. efter att ja kört några min så är de precis som att den får bensinstopp.. sen direkt när den dött så startar den på första eller andra kicken..
[[-_/G-Ounze\_-]]
Tjena, har samma problem på min insprutade aprilia, det du får prova e, byta stifft igen till ett iridium IW34 (om det e för stort ta ett liknande från "denso" med 0.4 mm elektrod) sen köp en ny cdi utan stopp ofc, och ny tändkabel + tändhatt, fungerar inte det då är det visserligen kortis nånstans och då kan tändningen eventuelt tändplattan behöva bytas, prova mina steg först, vet att det må vara dyrt men dom pengarna har jag lagt på min för att få en frisk och fräsch moped!
Edit: Om det inte är nåt av det åvan alls, så ska du nog kolla färgen på stifftet, för är det för mkt luft då blir det aldeles svart, fast inte sotigt svart utan överhettad, är det för mycket soppa/olja så blir det ordentligt sotigt, kolla även om det bildas loppor på stiftet, och bara för att ett stift har bra gnista betyder det inte att den inte kan misstända!
Aprilia SR50 R Factory (Injection)
Setup:
V-Ring, "Gameboytrimm" Malossi-Mappad ECU
Dr.Pulley HIT Koppling
Malossi 70cc Sport Injection
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.