Aprilia sx 50 Kedje-problem...

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Aprilia sx 50 Kedje-problem...

Inlägg av Sw33t »

Tja boys! Har ett litet problem med min Aorilia sx 50 -07, jag behöver lite hjälp med.

Min kedja på moppen har varit ganska ospänd sedan jag köpte den, men eftersom jag åkt med den ca 1år utan gjort nått åt det och det funkat så har jag inte brytt mig om det (DUMT NOG!).
Så idag så hoppade kedjan när jag va på väg till min kompis. Skulle svänga ut på en väg, mitt när jag håller på och svänger så hoppar bakhjulet till som
fan...
Kollade ner mot bakhjulet och såg att kedjan hade hoppat. :/
Pillade tillbaka den och ringe polarn som sedan åkte bakom mig till honom ifall kedjan skulle hoppa igen, körde bara i 30, va skiträdd att kedjan skulle släppa igen och att den skulle lägga sig i en kurva...

Nu undrar jag vad ni tycker jag ska göra... Jag kan inte spänna skiten för att kedjan är tydligen så spänd som den kan vara ifall man kollar på bilden nedan... (Bilden är upp o ned, men skit samma, ni ser ju iaf! :P)
Bild

Sen när jag kollade på wikipedia för att kolla orginal drevningen, (för kedjan kan ju fan inte va så slak när man har spänt till max liksom) då ser jag att killen innan har bytt drev, jag ska ha 14/52, men killen innan har bytt till 53/12..
Gör mig lite lack just för han har ljugit om att inte borrat pluggen oxå.. :/
Men inte för att den drevningen gör JÄTTE stor skillnad, men jag vette fan.. Funderar på ifall man ska köpa ett större bakdrev?
Bild på drevningen:
Bild
Som ni ser så är kedjan "GANSKA" slak...
Har en kompis som säger att det är pga att kedjan töjts under de åren killen innan haft den.. Finns det någon logik i det?

Aja, nu har jag rablat upp en massa för att ni ska få en uppfattning om läget... Vad tycker ni jag ska göra? Byta till större bakdrev eller göra nått annat trix som ni vet?

Men ifall jag byter till större bakdrev så kommer den ju axxa snabbare men inte toppa lika mycket, den går ca 60 km/h just nu (med borrad plugg).
Ifall jag byter till 65 tandat och sågar bort pluggen helt i kröken, då hur snabbt kommer den gå då?

JAG ÄR TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!!! :]
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Korta av kedjan?
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Korta av kedjan? ;) Är ju faktiskt inte så jättesvårt! Leta fram till låsbrickan och montera isär kedjan, ta bort så många länkar som behövs och sätt ihop det igen!
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

KoNG skrev:Korta av kedjan? ;) Är ju faktiskt inte så jättesvårt! Leta fram till låsbrickan och montera isär kedjan, ta bort så många länkar som behövs och sätt ihop det igen!
Jo, men orkar inte allt jobb... Plus att man nu hittat en anledning till att få dreva om för farsan.. ;)
Men vet inte, har inte så jätte mkt verktyg hemma o pallar inte ifall man failar o håller på...

Ja ä Lite lat, okey!! :P
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Sw33t skrev:
KoNG skrev:Korta av kedjan? ;) Är ju faktiskt inte så jättesvårt! Leta fram till låsbrickan och montera isär kedjan, ta bort så många länkar som behövs och sätt ihop det igen!
Jo, men orkar inte allt jobb... Plus att man nu hittat en anledning till att få dreva om för farsan.. ;)
Men vet inte, har inte så jätte mkt verktyg hemma o pallar inte ifall man failar o håller på...

Ja ä Lite lat, okey!! :P
"Orkar inte...." http://www.youtube.com/watch?v=3qDBAQlHNRM

Ut och låna en slipmaskin, och fixa skiten! :)
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Allt jobb? Har du ens testat. Haha tar längre tid att byta drev än att korta av kedjan! ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Haha, får se va jag gör, tack iaf!! :P
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög

Inlägg av a6lex »

Köp en ny kedja för 200 spänn så är det löst
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

lika slak som min penis är när jag ser en ful tjej
hitler is tha king
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Originaldrevningen är max 12/53, brukar vara 11 fram t.o.m.

Dra i kedjan mitt bak på bakdrevet och kolla om det glappar. Tror nog det är dags för dig att investera i ett nytt drivpaket för om nu kedjan inte är förlängd eller bytt så är den jävligt sliten
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

bensinskalle skrev:Originaldrevningen är max 12/53, brukar vara 11 fram t.o.m.

Dra i kedjan mitt bak på bakdrevet och kolla om det glappar. Tror nog det är dags för dig att investera i ett nytt drivpaket för om nu kedjan inte är förlängd eller bytt så är den jävligt sliten

Något äldre aprilia har 11 fram så det har du rätt i :)

on topic: jag skulle defenitivt byta kedja och åtminstone framdrev men passa på att byta alltihop när du ändå håller på :)
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

derbiofc skrev:
bensinskalle skrev:Originaldrevningen är max 12/53, brukar vara 11 fram t.o.m.

Något äldre aprilia har 11 fram så det har du rätt i :)
on topic: jag skulle defenitivt byta kedja och åtminstone framdrev men passa på att byta alltihop när du ändå håller på :)
Mm, blir nog nått sånt.. Men ifall jag bestämmer mig för att byta till större bakdrev så kommer den ju toppa mindre (nu ca 60), Ifall jag byter till 63 tand bak, måste jag dra pluggen då för att fortfarande ligga på ca 60km/h?
Användarens profilbild
Yniq
Elmoped

Inlägg av Yniq »

Ja, om det nu inte är så att du vill byta framdrevet också, isf kan du passa på att sätta på ett större där så kanske du får liknande hastigheter :)
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Yniq skrev:Ja, om det nu inte är så att du vill byta framdrevet också, isf kan du passa på att sätta på ett större där så kanske du får liknande hastigheter :)
Okej, kommer nog köpa ett nytt drevpaket + kedja.. tack! :)
Skriv svar