Större eller mindre Munstycke går konstigt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Angelofhevn
Elmoped
Kontakt:

Större eller mindre Munstycke går konstigt

Inlägg av Angelofhevn »

Tjeena jag har just monterat på en Dellorto PHBG AS 16mm på min moppe
Problemet:
Går bara med Choken på inte utan (75 Munstycke)
Skall jag gå upp eller ner i munstycke?
Bild
BetaKTM
Elmoped

Inlägg av BetaKTM »

Om den går bättre med choken på då ska du ju byta upp dig ja för den fårnju ner bensin då :)
Användarens profilbild
Angelofhevn
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Angelofhevn »

skall pröva med 80munstycke och se vad som sker :)
Bild
BetaKTM
Elmoped

Inlägg av BetaKTM »

Det tror jag kommer bli mycket bättre :) !
Användarens profilbild
Angelofhevn
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Angelofhevn »

JAPP 80 munstycke och bättre gick den men den orkar inte varva Helt ut men mycket bättre blev det tack tack :mrgreen:
Skall byta fögg clipset på nålen för jag har nu på snålaste blandningen och skall flytta den lite så kanshe den skulle varva mer + Justera tändningen :)
Bild
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Hej!

Hoppa upp i munstycke tills de att den börjar "fyrtakta" på höga varv efter du hållt in gasen på en 100m raksträcka. sen går du sakta neråt tills den går rent, sen gör du det allra sista genom att flytta clipset (detta är i mellanregistret enbart, alltså inte topp eller lågfart) eller luftskruven, den gäller i hela registret.

Tändning behöver du inte ställa om förrens i mid-hyper klassen! (Förutsatt att det inte är något gravt fel)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
BetaKTM
Elmoped

Inlägg av BetaKTM »

Okej bra det men byt upp dig till större munstyckstorlek eller flytta upp brickan på nålet ett snepp så fort som för får du för lite bensin kan det skära :( ! Men jag har också problem precis samma men ta och kolla tändstiftet vilken färg den har jävligt bra är det eller om du har luftfilter vilket jag har då kan han få alldelest för mycket luft så då skruvar du in luftskruven och sen lite högre tomgång på tomgångsskruven (stavning) då blir det en enorm skillnad :D
Användarens profilbild
Angelofhevn
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Angelofhevn »

Altså det är en veteranare jag håller på med.
Med allt under svänghjulet ni vet :)
Men skall pröva mig fram här för att få den gå rent :)
toppar just nu något 60-65kmh med dåligt trimm :P
Bild
mallgroda
Elmoped

Inlägg av mallgroda »

Byta huvudmunstycke-förgasarinställning

En liten grund inställning först
Justera in klipset på bränslenålen till mitten läget Justera luft/bränsle skruven - skruva in den allt vad det går och sedan ut ca 1,5 varv Varmkör moppen 5 minuter

Steg 1
– I steg 1 är målet att få den att gå bra på fullgas
Välj ett huvudmunstycke starta med ett stort och arbeta dig sedan nedåt.Med ett för stort munstycke kommer moppen "bröla" och få ett svart och sotigt tändstift. Med ett för litet munstycke kommer moppen ej att orka varva ut och tändstiftet blir vitt/grått. Byt succesivt till mindre och mindre munstycke när stiftet blir "O´boy" brunt är det OK Blir tändstiftet vitt/grått har du för mager blandning.
När du fått den att gå bra på fullgas gå över till steg 2

Steg 2
– I steg 2 är målet att få den att gå bra i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)
Om den inte går bra i mellanregistret måste du justera bränslenålen
Om moppen tvekar vid gaspådrag eller gassläpp flytta ned klipset på bränslenålen.
När moppen inte tvekar vid gaspådrag eller gassläpp i mellanregistret gå över till steg 3
Flyttar du ned klipset på bränslenålen flyttas nålen uppåt i flottörhuset vilket gör att förgasaren får mer bensin och tvärt om.

Steg 3
– I steg 3 är målet att få den att gå bra i det lägre registret (upp till 1/3 gaspådrag)
Byt lågfartsmunstycke till ett större om moppen tvekar på gaspådrag eller går ojämnt (upp till 1/3 gaspådrag)

Steg 4
– I steg 4 är målet att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera luft/bränsleskruven
Gasa ca 1/8 gas. Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste "leka" med gasen för att hålla den vid liv. Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal (1-3 varv ut).

Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare ca 2,5 varv ut (sitter oftast på 4-takts moppar)
Slidförgasare ca 1,5 varv ut (sitter oftast på 2-takts moppar)
Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för stort.

Steg 5
– tomgångsskruven
Nu skall vi lustera tomgångsskruven
Motorn ska ha ett lämpligt varvtal
för lågt varvtal då blir den svårstartad. För högt varvtal då "drar" den iväg för tidigt
Skriv svar