Hej, jag ska köpa en CPI supermotard så fort jag fyller 15, drygt en månad kvar.
Och när jag är 16 tänkte jag sälja moppen och skaffa lätt-mc.
Men det jag undrar är om man kan bygga om sin moppe till lätt-mc?
Och isånafall, hur gör man?
En lätt mc är byggd för de stora påfrestningar som 125 cc motorn ger, det är inte mopeden.
Jag tror heller inte att en moped med trimcylinder går igenom besiktningen som lätt mc.
Andreas9951 skrev:En lätt mc är byggd för de stora påfrestningar som 125 cc motorn ger, det är inte mopeden.
Jag tror heller inte att en moped med trimcylinder går igenom besiktningen som lätt mc.
Precis. Men det gick förrut med typ motorisphania, men inte längre.
där har du lite fel pojken, du kan regga om ett fordon till ett annat. Men om en moppe ska vara en laglig moppe får du inte ändra något om du inte besiktar efter ändringen och blir godkänd....
Men liksom typ: Lager o bussningar o skit på en moppe är INTE gjort för att gå som en 125:a. Du kan inte slänga på en 125 cc o tro att de ska hålla. Dessutom finns de krav på ordentliga bromsar osv, ordentligt lyse samt annan nödvändig elektronik. Din cpi har dessutom en tunn klen "rörram" som inte tål så mkt...
Men visst kan de möjligen gå... Men ja har väldigt svårt att tro att man får igenom en trimmad moppe p.g.a. miljökraven!! Nåt säger mej att de inte sitter katalysator eller annan avgasrening i ett prorace rör? Ja ä inte tvärsäker men ja tror fan man måste uppfylla vissa såna krav också.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Varför går de inte göra om en moppe till lätt mc ? De är ju bara köpa en 125cc och sätta på sen regga om den o ta lätt mc kort så är de klart, eller?
snälla : för att de skall kunna godkänna något sådan så måste du byta ut varenda del på mopeden för att den skulle vara laglig att köra, för att ta till exempel ramen: den är gjord för att endast gå i 45. Även fall den håller för runt 80-90 så lovar jag dig at den går sönder med tophastigheten, vikten och accet ifrån en 125cc
Tror inte precis att derbis ram e specielt klen, att göra detta är helt klart möjligt men det kräver så mkt tid och pengar så de blir billigare att sälja moppen och köpa en 125:a
Tror inte precis att derbis ram e specielt klen, att göra detta är helt klart möjligt men det kräver så mkt tid och pengar så de blir billigare att sälja moppen och köpa en 125:a
Läser ni inte guiderna är på TS?
TS redaktionen mailade Vägverket om denna fråga för ett tag sedan och de fick svaret att det INTE går att gör det, det gick förut med Motorhispania RX fast det gör det inte längre... END OF STORY här har ni bevis
viper skrev:Läser ni inte guiderna är på TS?
TS redaktionen mailade Vägverket om denna fråga för ett tag sedan och de fick svaret att det INTE går att gör det, det gick förut med Motorhispania RX fast det gör det inte längre... END OF STORY här har ni bevis