Min Aerox -09 som är helt original är svårstartad.
Jag trodde felet kunde vara tändstiftet så jag har bytt den till helt ny NGK br8hs(originala) och den är fortfarande svårstartad. Jag får hålla på ett tag med elstarten för att den ska komma igång och måste kicka minst 5 gånger för att den ska komma igång.
Jag behöver en s.k. Felsökning guide eller era erfaranheter.
Hoppas ni kan hjälpa mig!
En till grej att gamla tändstiftet var helt svart, kan det hjälpa för en lösning kanske?
kan bero på att läpparna tll membran är lite öppna och det läcker lite, och då blir den jäääääteseg att få igång, så var iaf min, och jag bytte och den gick igång lätt sen bara att testa byta membran eller bara membranläppar!
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Skit i förgasaren? Sitter de en automatchoke på den och ett denn hängt sej? Fungerar inte elen/ tändspolen som den ska? Nån som pillat på förgasarinställningarna?
oskar94 skrev:Skit i förgasaren? Sitter de en automatchoke på den och ett denn hängt sej? Fungerar inte elen/ tändspolen som den ska? Nån som pillat på förgasarinställningarna?
Ingen har pillat med den, Det är automatchoke, Hänga vet jag inte men de går att starta med elstarten, fast de tar tid, ja håller på ett tag o då kommer den igång, För det mesta efter att ja gasat in lite. Elen / tändspolen tror jag fungerar som den ska.
BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
zvynx skrev:BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
Varför skullle en original del vara "fel" ? det är ju original trots allt?
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.
zvynx skrev:BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.
Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.
Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.
Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.
Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.
Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen
Antiimport skrev:
Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen
Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.
edit: Kollade upp det, det ska tydligen vara ett BR8HS original.
zvynx skrev:
på morgonen
Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.
Tror du de kan vara ngt annat? har hört lite saker om typ "smuts i luftfiltern" och membranen?
Tror du ngt utav de kan va fel
Antiimport skrev:
på morgonen
Tror du de kan vara ngt annat? har hört lite saker om typ "smuts i luftfiltern" och membranen?
Förbannat många saker det kan vara fel på. Men den startar lätt när motorn är varm?
eftersom stiftet var svart så får den för lite luft. o du har inte rört nåt i motorn så misstänker att luftfiltret är igentäppt. testa rengöra filtret o se om det hjälper
zvynx skrev:
Förbannat många saker det kan vara fel på. Men den startar lätt när motorn är varm?
jan-ee skrev:eftersom stiftet var svart så får den för lite luft. o du har inte rört nåt i motorn så misstänker att luftfiltret är igentäppt. testa rengöra filtret o se om det hjälper
hade samma problem med min aerox!
felet va att batteriet va för klent så när man startade med elstarten så
rullade variatorn men dock för klent så den blev sur ganska dirr!
alltså för långsamt för att få igång motorn.
+ att ja va dålig på att veta när motorn va kall eller inte så ja chokeade 24/7
XD
Aerox 03
Setup:
Rör: Gianelli Extra
Cylinder: Original
Förgasare: Original
Variator: Polini Speedcontrol 4,9 g vikter
Koppling: Original
Tryckfjäder: Hebo +50
Aerox 03
Setup:
Rör: Gianelli Extra
Cylinder: Original
Förgasare: Original
Variator: Polini Speedcontrol 4,9 g vikter
Koppling: Original
Tryckfjäder: Hebo +50
RacingTobbe skrev:kan bero på att läpparna tll membran är lite öppna och det läcker lite, och då blir den jäääääteseg att få igång, så var iaf min, och jag bytte och den gick igång lätt sen bara att testa byta membran eller bara membranläppar!
hade samma nytt menbran hjälpte prova byt till ett nytt
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen