Aerox som är svårstartad(HJÄLP)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Aerox som är svårstartad(HJÄLP)

Inlägg av Antiimport »

Behöver seriös hjälp.

Min Aerox -09 som är helt original är svårstartad.
Jag trodde felet kunde vara tändstiftet så jag har bytt den till helt ny NGK br8hs(originala) och den är fortfarande svårstartad. Jag får hålla på ett tag med elstarten för att den ska komma igång och måste kicka minst 5 gånger för att den ska komma igång.

Jag behöver en s.k. Felsökning guide eller era erfaranheter.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

En till grej att gamla tändstiftet var helt svart, kan det hjälpa för en lösning kanske?
Användarens profilbild
Felix616
Varnad
Inlägg: 471
Blev medlem: 6 september 2010, 21:06

Inlägg av Felix616 »

För stort munstycke?
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

*fult ord* mitt i vägen?
Vi bönder kan, medans ni stadsbor vill! Så sluta klaga
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

Felix616 skrev:För stort munstycke?
Det är ju original? Så varför skulle de vara för stort?
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

trimmat den nåt?
Användarens profilbild
Felix616
Varnad
Inlägg: 471
Blev medlem: 6 september 2010, 21:06

Inlägg av Felix616 »

Antiimport skrev:
Felix616 skrev:För stort munstycke?
Det är ju original? Så varför skulle de vara för stort?
köpte du den ny eller beg.? isf kan förra ägarn satt i ett större..
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

Vadå *fult ord*? va babblar du om lillen


Ne , som sagt, HELT ORIGINAL!
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

Ännu en gång,

Min aerox är köpt från yamaha center, helt ny, år 2009, Har aldrig rört motorn, så den är inte trimmad eller ändrad!
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

kan bero på att läpparna tll membran är lite öppna och det läcker lite, och då blir den jäääääteseg att få igång, så var iaf min, och jag bytte och den gick igång lätt sen :) bara att testa byta membran eller bara membranläppar! :D
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
oskar94
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 januari 2010, 15:01

Inlägg av oskar94 »

Skit i förgasaren? Sitter de en automatchoke på den och ett denn hängt sej? Fungerar inte elen/ tändspolen som den ska? Nån som pillat på förgasarinställningarna? :)
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

Ngn guide på membranläpp/membran byte??
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

oskar94 skrev:Skit i förgasaren? Sitter de en automatchoke på den och ett denn hängt sej? Fungerar inte elen/ tändspolen som den ska? Nån som pillat på förgasarinställningarna? :)
Ingen har pillat med den, Det är automatchoke, Hänga vet jag inte men de går att starta med elstarten, fast de tar tid, ja håller på ett tag o då kommer den igång, För det mesta efter att ja gasat in lite. Elen / tändspolen tror jag fungerar som den ska.
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Ligger uppe på första sidan en guide om byte av membran/läppar. herregud leta lite själv
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

Roberto skrev:Ligger uppe på första sidan en guide om byte av membran/läppar. herregud leta lite själv
Du e verkligen svårstartad skithög,

Håll bara din stora käft om du inte har ngt nyttit att säga!!

Ja såg den guiden oxå, men man kan alltid fråga o kanske hitta en bättre?!
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

Srry min polare är dum i huve :wink:
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

Behöver hjälp så snälla svara mer!
Användarens profilbild
Tobiiash
Stunter
Inlägg: 437
Blev medlem: 5 maj 2011, 15:37

Inlägg av Tobiiash »

Antiimport skrev:Behöver hjälp så snälla svara mer!

http://twostrokerider.se/artiklar/1850 membran byte
Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 660
Blev medlem: 15 september 2008, 20:52
Ort: umeå

Inlägg av zvynx »

BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
Braap Braaaap
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

zvynx skrev:BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
Varför skullle en original del vara "fel" ? det är ju original trots allt?
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.
Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 660
Blev medlem: 15 september 2008, 20:52
Ort: umeå

Inlägg av zvynx »

Antiimport skrev:
zvynx skrev:BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
Varför skullle en original del vara "fel" ? det är ju original trots allt?
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.
Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.

Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.
Braap Braaaap
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

zvynx skrev:
Antiimport skrev:
zvynx skrev:BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
Varför skullle en original del vara "fel" ? det är ju original trots allt?
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.
Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.

Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.
Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen
Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 660
Blev medlem: 15 september 2008, 20:52
Ort: umeå

Inlägg av zvynx »

Antiimport skrev:
zvynx skrev:
Antiimport skrev: Varför skullle en original del vara "fel" ? det är ju original trots allt?
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.
Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.

Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.
Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen
Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.

edit: Kollade upp det, det ska tydligen vara ett BR8HS original.
Braap Braaaap
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

zvynx skrev:
Antiimport skrev:
zvynx skrev: Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.

Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.
Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen
Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.

edit: Kollade upp det, det ska tydligen vara ett BR8HS original.

Tror du de kan vara ngt annat? har hört lite saker om typ "smuts i luftfiltern" och membranen?
Tror du ngt utav de kan va fel
Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 660
Blev medlem: 15 september 2008, 20:52
Ort: umeå

Inlägg av zvynx »

Antiimport skrev:
zvynx skrev:
Antiimport skrev: Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen
Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.

edit: Kollade upp det, det ska tydligen vara ett BR8HS original.

Tror du de kan vara ngt annat? har hört lite saker om typ "smuts i luftfiltern" och membranen?
Tror du ngt utav de kan va fel
Förbannat många saker det kan vara fel på. Men den startar lätt när motorn är varm?
Braap Braaaap
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

eftersom stiftet var svart så får den för lite luft. o du har inte rört nåt i motorn så misstänker att luftfiltret är igentäppt. testa rengöra filtret o se om det hjälper
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

zvynx skrev:
Antiimport skrev:
zvynx skrev: Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.

edit: Kollade upp det, det ska tydligen vara ett BR8HS original.

Tror du de kan vara ngt annat? har hört lite saker om typ "smuts i luftfiltern" och membranen?
Tror du ngt utav de kan va fel
Förbannat många saker det kan vara fel på. Men den startar lätt när motorn är varm?

Exakt, den startar när motorn e varm!
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

jan-ee skrev:eftersom stiftet var svart så får den för lite luft. o du har inte rört nåt i motorn så misstänker att luftfiltret är igentäppt. testa rengöra filtret o se om det hjälper

Får la ta o testa de, VETTU!
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

hur långt har han gått samt vilka servicar är gjorda? om jag vet de kan jag utesluta ett par saker ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
andersjohansson93
F.D Crew
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 december 2009, 10:41
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Inlägg av andersjohansson93 »

aerox har br8hs som original tändstift. Iaf 09 för jag har också 09a
Användarens profilbild
davidlarsson4
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 7 januari 2011, 20:29
Ort: SE

Inlägg av davidlarsson4 »

hade samma problem med min aerox!
felet va att batteriet va för klent så när man startade med elstarten så
rullade variatorn men dock för klent så den blev sur ganska dirr!
alltså för långsamt för att få igång motorn.

+ att ja va dålig på att veta när motorn va kall eller inte så ja chokeade 24/7
XD
Kolla mitt aerox projekt!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 0103688eae


Aerox 03
Setup:
Rör: Gianelli Extra
Cylinder: Original
Förgasare: Original
Variator: Polini Speedcontrol 4,9 g vikter
Koppling: Original
Tryckfjäder: Hebo +50
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

vet inte miltal exkat, men den har vart på 200 mil service
o de står 345..... i mötaren.


Din battteri? hur länge hade du kört din moppe tills du visste det`?
Användarens profilbild
davidlarsson4
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 7 januari 2011, 20:29
Ort: SE

Inlägg av davidlarsson4 »

Antiimport skrev:vet inte miltal exkat, men den har vart på 200 mil service
o de står 345..... i mötaren.


Din battteri? hur länge hade du kört din moppe tills du visste det`?
jadu!
20 mil max !
Kolla mitt aerox projekt!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 0103688eae


Aerox 03
Setup:
Rör: Gianelli Extra
Cylinder: Original
Förgasare: Original
Variator: Polini Speedcontrol 4,9 g vikter
Koppling: Original
Tryckfjäder: Hebo +50
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

davidlarsson4 skrev:
Antiimport skrev:vet inte miltal exkat, men den har vart på 200 mil service
o de står 345..... i mötaren.


Din battteri? hur länge hade du kört din moppe tills du visste det`?
jadu!
20 mil max !
vilken aerox model hade du? och va den nyköpt?(första hand)
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

Antiimport skrev:
davidlarsson4 skrev:
Antiimport skrev:vet inte miltal exkat, men den har vart på 200 mil service
o de står 345..... i mötaren.


Din battteri? hur länge hade du kört din moppe tills du visste det`?
jadu!
20 mil max !
vilken aerox model hade du? och va den nyköpt?(första hand)
MENAR ÅRSMODEL!
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

RacingTobbe skrev:kan bero på att läpparna tll membran är lite öppna och det läcker lite, och då blir den jäääääteseg att få igång, så var iaf min, och jag bytte och den gick igång lätt sen :) bara att testa byta membran eller bara membranläppar! :D
hade samma nytt menbran hjälpte prova byt till ett nytt :)
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
Skriv svar