tja jag frontal krocka med en kompis inatt och min framgaffel blev ordentligt böjd och vriden, så jag undrar om det är det svårt att böja tillbaka eller vart man kan få tag på en ny billigt?
moppen är en Rieju mrx -06
anders95 skrev:tja jag frontal krocka med en kompis inatt och min framgaffel blev ordentligt böjd och vriden, så jag undrar om det är det svårt att böja tillbaka eller vart man kan få tag på en ny billigt?
moppen är en Rieju mrx -06
Med tanke på att framhjulets stötdämpare sitter på framgaffeln så tror jag inte att det är nån vidare idé att bocka tillbaka den såvida du inte kan få den väldigt jämn igen
Om den är ordentligt böjd och du böjer tillbaka den så kan det kanske finnas en risk att det blir försvagningar i gaffeln så de kan inträffa en hemsk olycka. Bättre att köpa en ny!
[quote="anders95"][quote="Hebbe"]Jag har en nerplockad Rieju MRX 2005, jag har inga planer på att sätta ihopp den igen, så jag har en gaffel som ligger och skräpar...[/quote]
anders95 skrev:tja jag frontal krocka med en kompis inatt och min framgaffel blev ordentligt böjd och vriden, så jag undrar om det är det svårt att böja tillbaka eller vart man kan få tag på en ny billigt?
moppen är en Rieju mrx -06
Med tanke på att framhjulets stötdämpare sitter på framgaffeln så tror jag inte att det är nån vidare idé att bocka tillbaka den såvida du inte kan få den väldigt jämn igen
Rätta mig om jag har fel
Framhjulets stötdämpare sitter på framgaffeln... Vet du ens vad framgaffeln är? Det är två långa stötdämpare... Visserligen kan man säga "framhjulets stötdämpare".. men PÅ gaffeln? PÅ Gaffeln kan det på sin höjd sitta ett klistermärke..
anders95 skrev:tja jag frontal krocka med en kompis inatt och min framgaffel blev ordentligt böjd och vriden, så jag undrar om det är det svårt att böja tillbaka eller vart man kan få tag på en ny billigt?
moppen är en Rieju mrx -06
Med tanke på att framhjulets stötdämpare sitter på framgaffeln så tror jag inte att det är nån vidare idé att bocka tillbaka den såvida du inte kan få den väldigt jämn igen
Rätta mig om jag har fel
Framhjulets stötdämpare sitter på framgaffeln... Vet du ens vad framgaffeln är? Det är två långa stötdämpare... Visserligen kan man säga "framhjulets stötdämpare".. men PÅ gaffeln? PÅ Gaffeln kan det på sin höjd sitta ett klistermärke..
ist för att sätta dig på allt och alla och dryga.
så kan du rätt dom utan att verka spydig.
anders95 skrev:tja jag frontal krocka med en kompis inatt och min framgaffel blev ordentligt böjd och vriden, så jag undrar om det är det svårt att böja tillbaka eller vart man kan få tag på en ny billigt?
moppen är en Rieju mrx -06
Med tanke på att framhjulets stötdämpare sitter på framgaffeln så tror jag inte att det är nån vidare idé att bocka tillbaka den såvida du inte kan få den väldigt jämn igen
Rätta mig om jag har fel
Framhjulets stötdämpare sitter på framgaffeln... Vet du ens vad framgaffeln är? Det är två långa stötdämpare... Visserligen kan man säga "framhjulets stötdämpare".. men PÅ gaffeln? PÅ Gaffeln kan det på sin höjd sitta ett klistermärke..
Jååh, men dämparen går ju längst med gaffeln, som om han har krockat sönder den till oigenkännlighet så tänkte jag att dämparn kanske tar lite stryk om han bara böjer ut den igen
Erydian skrev:
ktm_danielsson skrev:
ValoPallo skrev:
Med tanke på att framhjulets stötdämpare sitter på framgaffeln så tror jag inte att det är nån vidare idé att bocka tillbaka den såvida du inte kan få den väldigt jämn igen
Rätta mig om jag har fel
Framhjulets stötdämpare sitter på framgaffeln... Vet du ens vad framgaffeln är? Det är två långa stötdämpare... Visserligen kan man säga "framhjulets stötdämpare".. men PÅ gaffeln? PÅ Gaffeln kan det på sin höjd sitta ett klistermärke..
ist för att sätta dig på allt och alla och dryga.
så kan du rätt dom utan att verka spydig.
kan ju kolla i mitt album hur min började se ut, satte min i en press och tyngde på med 8 ton innan den var rak, då jag tog av trycket så kroknade den igen, så jag fick pressa på med 10 ton så den böjdes åt andra hållet innan den lämnade rak. Jag hade dock inga problem med min efteråt, prövade till och med köra och hoppa på en crossbana utan bekymmer
ValoPallo skrev: *massa text, citat osv*
Danielsson har rätt att vara lite dryg
Nja ursäktar att jag var lite dryg, hoppas du inte tog illa vid dig!
Om framgaffeln överhuvudtaget är minsta lilla sne hade jag inte kört med den iaf. Bättre att vara på den säkra sidan och köpa en ny Se bara till att du inte tar ifrån en krockskadad moped då gaffeln kan vara sne/trasig på den med
Edit : Drac och MRX/RRX har väl ändå inte samma gaffel? Eller?
Drac har väl USD gaffel, iaf vissa av dom, tror jag...
Min drac har usd, en del mrx har också det. Dock den "äldre versionen" av mrx med de så kallade bubbelkåporna om jag inte är helt ute å cyklar...
Har dock sett drac:ar med paioli (stava) så det passar nog även om du får tag i en paioli gaffel men du må nog byta styrkronorna då annars lär det inte gå alls.
Han som säljer gaffeln från 2005 mrx är vad jag tror en sånn med bubbelkåporna, dvs den har en usd gaffel vilket passar din moppe
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!
Bergsten skrev:Min drac har usd, en del mrx har också det. Dock den "äldre versionen" av mrx med de så kallade bubbelkåporna om jag inte är helt ute å cyklar...
Har dock sett drac:ar med paioli (stava) så det passar nog även om du får tag i en paioli gaffel men du må nog byta styrkronorna då annars lär det inte gå alls.
Han som säljer gaffeln från 2005 mrx är vad jag tror en sånn med bubbelkåporna, dvs den har en usd gaffel vilket passar din moppe
men jag har inte USD gaffel nu jag har en paioli. mrx 05 har inte bubbel kåpor. om det är riejun han har i sitt galleri som han säljer gaffeln ifrån så är det inte en USD gaffel.
Lånar lite:
När jag kör så måste jag alltid ha styret lite till höger och det är as störigt, jag har mätt gaffeln och allt ser okej ut och de på servicen säger att styret är snett, men de kan väl inte vara felet om jag ser att gaffeln är lite till höger när jag kör? alltså om jag kommer på styrfästet så är de ojämt med bensin tanken
kan det vara trycket i dämparna är olika så när jag sätter mig så ändras dem?
ServerError skrev:Lånar lite:
När jag kör så måste jag alltid ha styret lite till höger och det är as störigt, jag har mätt gaffeln och allt ser okej ut och de på servicen säger att styret är snett, men de kan väl inte vara felet om jag ser att gaffeln är lite till höger när jag kör? alltså om jag kommer på styrfästet så är de ojämt med bensin tanken
kan det vara trycket i dämparna är olika så när jag sätter mig så ändras dem?
Det kan vara styret som är snett..
ktm_danielsson skrev:
Startgas på kicken... ?
Edit: Såg att du var från stockholm, förklarar allting
ServerError skrev:Lånar lite:
När jag kör så måste jag alltid ha styret lite till höger och det är as störigt, jag har mätt gaffeln och allt ser okej ut och de på servicen säger att styret är snett, men de kan väl inte vara felet om jag ser att gaffeln är lite till höger när jag kör? alltså om jag kommer på styrfästet så är de ojämt med bensin tanken
kan det vara trycket i dämparna är olika så när jag sätter mig så ändras dem?
Min kompis har detta problem också på sin Supersport, han körde över sin brors PV när dom var ute och körde och sedan dess har styret varit lite snett
Man kan bända styret rätt men efter ett tag så är det snett igen, så jag börjar tro att det är framgaffeln som är sned och jag tror att det kan vara ditt problem med
ServerError skrev:Lånar lite:
När jag kör så måste jag alltid ha styret lite till höger och det är as störigt, jag har mätt gaffeln och allt ser okej ut och de på servicen säger att styret är snett, men de kan väl inte vara felet om jag ser att gaffeln är lite till höger när jag kör? alltså om jag kommer på styrfästet så är de ojämt med bensin tanken
kan det vara trycket i dämparna är olika så när jag sätter mig så ändras dem?
Min kompis har detta problem också på sin Supersport, han körde över sin brors PV när dom var ute och körde och sedan dess har styret varit lite snett
Man kan bända styret rätt men efter ett tag så är det snett igen, så jag börjar tro att det är framgaffeln som är sned och jag tror att det kan vara ditt problem med
ServerError skrev:Lånar lite:
När jag kör så måste jag alltid ha styret lite till höger och det är as störigt, jag har mätt gaffeln och allt ser okej ut och de på servicen säger att styret är snett, men de kan väl inte vara felet om jag ser att gaffeln är lite till höger när jag kör? alltså om jag kommer på styrfästet så är de ojämt med bensin tanken
kan det vara trycket i dämparna är olika så när jag sätter mig så ändras dem?
Min kompis har detta problem också på sin Supersport, han körde över sin brors PV när dom var ute och körde och sedan dess har styret varit lite snett
Man kan bända styret rätt men efter ett tag så är det snett igen, så jag börjar tro att det är framgaffeln som är sned och jag tror att det kan vara ditt problem med
det måste vara det, men de på servicen säger NEJ!
Nej att framgaffeln skulle vara sned? Har dom ens kollat det?
ValoPallo skrev:
Min kompis har detta problem också på sin Supersport, han körde över sin brors PV när dom var ute och körde och sedan dess har styret varit lite snett
Man kan bända styret rätt men efter ett tag så är det snett igen, så jag börjar tro att det är framgaffeln som är sned och jag tror att det kan vara ditt problem med
det måste vara det, men de på servicen säger NEJ!
Nej att framgaffeln skulle vara sned? Har dom ens kollat det?
Vi bad dem att göra det och sen sa de att den inte va sne