Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ekenARK »

jarken skrev:
ekenARK skrev: aa, tycker röret duger och mycket bättre än zx, men inte samma bottendrag, men de behövs inte. kör du med röda malossi fjädrar?

eller vad kör du med för fjädrar?
Nej håller med, inte mycket botten. Men ett jäkla skjut på höga varv.

Kör top performance fjädrar, kommer ej ihåg färgen men de är 15% starkare än original.
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... be8f179b9e sånna?
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Japp dem köpte jag, fungerar bra. Har dock inte jämfört med något annat märke :)

MvH
patric29
Elmoped

jävla speedfight

Inlägg av patric29 »

Är det någon som har något tips om hur jag ska ställa in variatorn och kopplingen när jag har bytt till effektrör, jag har prövat med olika fjädrar och vikter men jag har inte fått den att gå bättre än vad den gjorde innan jag bytte rör :cry:
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Re: jävla speedfight

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

patric29 skrev:Är det någon som har något tips om hur jag ska ställa in variatorn och kopplingen när jag har bytt till effektrör, jag har prövat med olika fjädrar och vikter men jag har inte fått den att gå bättre än vad den gjorde innan jag bytte rör :cry:
Du kanske inte har ställt in förgasaren rätt?
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

AndersoNN skrev:Tjena alla tsr användare!
Min slider axxar segt när den blir varm så tänkte prova byta kopplingsfjädrar till hårdare på den.
Men jag vet inte vilka jag ska ha :(
Jag kör med dragen v-ring, lättare vikter o sportluftfilter..
Så kan någon skicka en länk med passande fjädrar till min setup?
Tack på förhand :):)
Inget som vill svara? :(
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
patric29
Elmoped

Inlägg av patric29 »

Jetforce_Dahlin skrev:
patric29 skrev:Är det någon som har något tips om hur jag ska ställa in variatorn och kopplingen när jag har bytt till effektrör, jag har prövat med olika fjädrar och vikter men jag har inte fått den att gå bättre än vad den gjorde innan jag bytte rör :cry:
jag har 10 storlekar större huvudmunstycke än orginal, men finns det verkligen ingen annan som har bytt till effektrör på en speedfight som kan säga hur dom gjorde?? :wink:
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

patric29 skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
jag har 10 storlekar större huvudmunstycke än orginal, men finns det verkligen ingen annan som har bytt till effektrör på en speedfight som kan säga hur dom gjorde?? :wink:
hur ser elektroden på tändstiftet ut?
patric29
Elmoped

Inlägg av patric29 »

Born2Ride skrev:
patric29 skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: Du kanske inte har ställt in förgasaren rätt?
Tändstiftet måste man väll kolla direkt efter att man kört ett tag, hur kan man göra det, allt e ju varmt som fan?? :wink:
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

patric29 skrev:
Born2Ride skrev:
patric29 skrev: jag har 10 storlekar större huvudmunstycke än orginal, men finns det verkligen ingen annan som har bytt till effektrör på en speedfight som kan säga hur dom gjorde?? :wink:
Tändstiftet måste man väll kolla direkt efter att man kört ett tag, hur kan man göra det, allt e ju varmt som fan?? :wink:
Det är bara att vänta tills det har kallnat. Det gör absolut ingenting ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

kopplingsfjädrar?

Inlägg av AndersoNN »

Tjena, jag undrar bara vilka kopplings fjädrar som kommer bli bäst på min slider? :)
Funderar på 15% hårdare, för jag vill ha bättre acc ?"/

Min setup är..

Dragen v-ring
5,5 grams vikter
Sport filter

Tacksam för SNABBA svar :D:D
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Re: kopplingsfjädrar?

Inlägg av Nutbreaker »

[quote="AndersoNN"]Tjena, jag undrar bara vilka kopplings fjädrar som kommer bli bäst på min slider? :)

Min setup är..

Dragen v-ring
5,5 grams vikter
Sport filter

Tacksam för SNABBA svar :D:D[/quote]
jag tror inte du ska byta kopplingsfjä.drar så länge du inte byter till "värre" setup som tex effektrör för annars får du någ ingen effektökning eller du kanske snarare får effektminskning efter som kopplingen inte orkar dra ut kopplingen till klockan då... så var det för mig när jag hade för hårda fjädrar till effektrör ;)
Stuntriding is not a crime!
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Re: kopplingsfjädrar?

Inlägg av AndersoNN »

Nutbreaker skrev:
AndersoNN skrev:Tjena, jag undrar bara vilka kopplings fjädrar som kommer bli bäst på min slider? :)

Min setup är..

Dragen v-ring
5,5 grams vikter
Sport filter

Tacksam för SNABBA svar :D:D
jag tror inte du ska byta kopplingsfjä.drar så länge du inte byter till "värre" setup som tex effektrör för annars får du någ ingen effektökning eller du kanske snarare får effektminskning efter som kopplingen inte orkar dra ut kopplingen till klockan då... så var det för mig nä'r jag hade för hårda fjädrar till effektrör ;)
Okajj, men alla säger att man kan byta dem så får man ett bättre acc?
Jag är ute efter acc för jag stuntar så "/
Korzo
Elmoped

Aerox

Inlägg av Korzo »

Hej har en aerox 06a helt ostrypt med malossi fly clutch med röda fjädrar

tänkte köpa ett variator kit, har funderat på Polini speed control kit men vet inte riktigt. någon som har något annat tips på annan? är ute efter acc, undrar även om det blir stor skillnad i hastighet:)
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av aeroxleoZX »

okej jag ska nog köpa polini speed control till min aerox 09
jag undrar om jag behöver byta fläkt fast fläktens diameter är 95-97 mm inte riktigt säker och polinis variator är 95 mm så behöver jag byta fläkt då?

äre svårt att montera eller är det bara en variator skål med vikter.
spårt setup!
Användarens profilbild
GabrielMedKymcoN
Elmoped

Inlägg av GabrielMedKymcoN »

aeroxleoZX skrev:okej jag ska nog köpa polini speed control till min aerox 09
jag undrar om jag behöver byta fläkt fast fläktens diameter är 95-97 mm inte riktigt säker och polinis variator är 95 mm så behöver jag byta fläkt då?

äre svårt att montera eller är det bara en variator skål med vikter.
I helvete heller. Lika enkelt att montera som en kycklingbit i en lampa!
Is there a problem?

Bild
hansson95
Elmoped

Inlägg av hansson95 »

hej jag har en snake furious som jag har satt öppet luftfilter och ett leovice zx och då undrar jag vad jag ska ha för vikter, kopplingsfjädrar och förgasar bestykning?

mvh
Användarens profilbild
GabrielMedKymcoN
Elmoped

hansson95 skrev:hej jag har en snake furious som jag har satt öppet luftfilter och ett leovice zx och då undrar jag vad jag ska ha för vikter, kopplingsfjädrar och förgasar bestykning?

mvh

Storlek på org. munstycke?
Is there a problem?

Bild
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

Tjena, jag har precis bytt till en malossi fly clutch till min slider och den har Zx rör , 4,5 grams vikter och medelhårda kopplingsfjädrar. nu till problemet: när jag drar iväg så liksom BROOM BRÖÖM precis som att kopplingen slirra lite men jag har testat dom hårdaste fjädrarna men då orkade kopplingen inte dra ut ordentlikt men måste man "köra in" en ny koppling eller vad kan problemet vara för den går saktare nu också det borde väl igentligen inte spela någon roll om man byter koppling för det påvärkar ju bara början om man ställer in den rätt! kan det vara så att jag måste ha lättare vikter till en ny koppling eller?
Användarens profilbild
kallee95
Elmoped

Inlägg av kallee95 »

Vilka Kopplingsfjädrar tror ni passar bäst till setupen:
-3.80g vikter
-Avgassystem Hebo Performance(strypt)
-Dragen v-ring

Har en keeway f-act nkd och jag är ute efter ett bättre acc:)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

[quote="kallee95"]Vilka Kopplingsfjädrar tror ni passar bäst till setupen:
-3.80g vikter
-Dragen v-ring

Har en keeway f-act nkd och jag är ute efter ett bättre acc:)[/quote]
jag tror att medel hårda fungerar bra för dig för de hade jag till effektrör och det funkade bra :)
Användarens profilbild
kallee95
Elmoped

Inlägg av kallee95 »

[quote="Nutbreaker"][quote="kallee95"]Vilka Kopplingsfjädrar tror ni passar bäst till setupen:
-3.80g vikter
-Dragen v-ring

jag tror att medel hårda fungerar bra för dig för de hade jag till effektrör och det funkade bra :)[/quote]

Okej tack så jätte mycket:D Då blir det av och handla imon då;)
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Multivariator?

Inlägg av AndersoNN »

Tjena, jag har en malossi multivarre liggandes o undrar om man får bättre acc om man sätter på den?
Jag fick med en vit tryckfjäder med men måste man byta den eller de behövs inte? :)

Setup:
Dragen v-ring
5,5 g vikter
Sport filter
Användarens profilbild
GabrielMedKymcoN
Elmoped

Re: Multivariator?

AndersoNN skrev:Tjena, jag har en malossi multivarre liggandes o undrar om man får bättre acc om man sätter på den?
Jag fick med en vit tryckfjäder med men måste man byta den eller de behövs inte? :)

Setup:
Dragen v-ring
5,5 g vikter
Sport filter
Tryckfjäder behöver inte bytas om man kör på org. cylinder.
Is there a problem?

Bild
Användarens profilbild
GabrielMedKymcoN
Elmoped

kallee95 skrev:Vilka Kopplingsfjädrar tror ni passar bäst till setupen:
-3.80g vikter
-Dragen v-ring

Har en keeway f-act nkd och jag är ute efter ett bättre acc:)
Till och börja med så kan du ju dra pluggen i ditt Hebo-rör och byta munstycke så får du garanterat bättre acc :D
Is there a problem?

Bild
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Re: Multivariator?

Inlägg av AndersoNN »

GabrielMedKymcoN skrev:
AndersoNN skrev:Tjena, jag har en malossi multivarre liggandes o undrar om man får bättre acc om man sätter på den?

Setup:
Dragen v-ring
5,5 g vikter
Sport filter
Tryckfjäder behöver inte bytas om man kör på org. cylinder.
Får man bättre acc? :)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

köpte precis en malossi koppling (fly clutch) till min slider och jag testade först dom kopplingsfjädrarna som satt i men dom var för mjuka så jag testade dom hårdaste (sport +) och dom var för hårda så jag satte i mellan (sport) håra fjädrar och den drar för tidigt men om jag sätter på ännu hårdare kommer dom vara för hårda. jag har sett att det finns några skruvar man kan ställa in men jag vill inte börja skruva på dom för än jag vet att det är dom? finns det något annat som skulle göra så kopplingen slirar?
Användarens profilbild
GabrielMedKymcoN
Elmoped

Nutbreaker skrev:köpte precis en malossi koppling (fly clutch) till min slider och jag testade först dom kopplingsfjädrarna som satt i men dom var för mjuka så jag testade dom hårdaste (sport +) och dom var för hårda så jag satte i mellan (sport) håra fjädrar och den drar för tidigt men om jag sätter på ännu hårdare kommer dom vara för hårda. jag har sett att det finns några skruvar man kan ställa in men jag vill inte börja skruva på dom för än jag vet att det är dom? finns det något annat som skulle göra så kopplingen slirar?
Om du kör med ett strypt avgassystem så orkar inte moppen dra ut de hårda fjädrarna i kopplingen. Dra pluggen så kan du köra med hårdare kopplingsfjädrar.
Is there a problem?

Bild
Användarens profilbild
GabrielMedKymcoN
Elmoped

Nutbreaker skrev:köpte precis en malossi koppling (fly clutch) till min slider och jag testade först dom kopplingsfjädrarna som satt i men dom var för mjuka så jag testade dom hårdaste (sport +) och dom var för hårda så jag satte i mellan (sport) håra fjädrar och den drar för tidigt men om jag sätter på ännu hårdare kommer dom vara för hårda. jag har sett att det finns några skruvar man kan ställa in men jag vill inte börja skruva på dom för än jag vet att det är dom? finns det något annat som skulle göra så kopplingen slirar?
Om du kör med ett strypt avgassystem så orkar inte moppen dra ut de hårda fjädrarna i kopplingen. Dra pluggen så kan du köra med hårdare kopplingsfjädrar.
Is there a problem?

Bild
Användarens profilbild
GabrielMedKymcoN
Elmoped

Is there a problem?

Bild
Användarens profilbild
GabrielMedKymcoN
Elmoped

Ooops... srry för trippel-post :oops: datorn hängde sig :roll:
Is there a problem?

Bild
Användarens profilbild
kallee95
Elmoped

Inlägg av kallee95 »

[quote="GabrielMedKymcoN"][quote="kallee95"]Vilka Kopplingsfjädrar tror ni passar bäst till setupen:
-3.80g vikter
-Dragen v-ring

Till och börja med så kan du ju dra pluggen i ditt Hebo-rör och byta munstycke så får du garanterat bättre acc :D[/quote]

Okej blir av att göra det i veckan då :) Tack:)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

[quote="GabrielMedKymcoN"][quote="Nutbreaker"]köpte precis en malossi koppling (fly clutch) till min slider och jag testade först dom kopplingsfjädrarna som satt i men dom var för mjuka så jag testade dom hårdaste (sport +) och dom var för hårda så jag satte i mellan (sport) håra fjädrar och den drar för tidigt men om jag sätter på ännu hårdare kommer dom vara för hårda. jag har sett att det finns några skruvar man kan ställa in men jag vill inte börja skruva på dom för än jag vet att det är dom? finns det något annat som skulle göra så kopplingen slirar?[/quote]

Om du kör med ett strypt avgassystem så orkar inte moppen dra ut de hårda fjädrarna i kopplingen. Dra pluggen så kan du köra med hårdare kopplingsfjädrar.[/quote]
jag kör med ett urpluggat zx rör och 4,5 grams vikter
Användarens profilbild
GabrielMedKymcoN
Elmoped

Nutbreaker skrev:
GabrielMedKymcoN skrev:
jag kör med ett urpluggat zx rör och 4,5 grams vikter

Jaha, okej... hmmm... Då måste du nog spänna fjädrarna tills dom blir lagom hårda/mjuka.
Is there a problem?

Bild
Erydian
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Erydian »

Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro) 70cc
Stage6 - Avgassystem Pro
arreche 17.5mm förgasare

undrar om jag bör köpa en ny variator eller ny koppling?

länka !

aerox 04
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

båda så får du gasres
ne men jag köpte en ny koppling för att min var schleten annars hade jag nog köpt en varriator typ polini speedcontrol eller malossi multivar ;)
Skriv svar