Derbi Senda mysterium!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
JGabbe
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 november 2010, 21:11
Kontakt:

Derbi Senda mysterium!

Inlägg av JGabbe »

Hej!

Var ute och körd moppen förut (Derbi Senda x-treme 06). Den är trimmad ganska nyss så min kompis vill testa att köra den. När han körde i cirka 70-75 låste sig plötslig backhjulet och var låst i ungefär 10m innan de började rulla igen. Han stannade och när jag skulle testa moppen funkade de som den skull "kör mässigt". Men tomgången började istället krångla så den dog på friläget och när man höll inne kopplingen utan att gasa.

Jag körde hem moppen och spände kedjan (då den va för slapp innan) och skruvade lite på tomgång skruven vid gashandtaget så den gick bra, testade körde moppen och skruvade tillbaka skruven till normal/original igen då tomgången var för hög den gång.

Någon som vet vad som kan ha hänt, varför låser sig backdäcket och varför krånglar tomgången?
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög
Inlägg: 335
Blev medlem: 7 augusti 2010, 01:36

Inlägg av haampish »

därför att din cylinder värmenöp, och eftersom den nöp så tog cylindern skada och därav tappar du komp, vilket resulterar i ingen tomgång samt sämre toppfart/axx!
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Du skall alltid konsultera mopedens instruktionsbok innan användning av fordonet.
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

JagHarEnDerbi skrev:Du skall alltid konsultera mopedens instruktionsbok innan användning av fordonet.
+1 haha
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

Byt topic


Bytte du munstycke?
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

Din moppe har värmenypt :wink: Not good!
Användarens profilbild
JGabbe
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 november 2010, 21:11
Kontakt:

Inlägg av JGabbe »

Tack för svar, var ut och körde å samma ska hände... Jag bytt upp från 63 till 70.

Och min Setup är Leovince v6 rör, 14/56 drev

Ska testa med 76 nu, eller tro ni jag ska gå upp mer ändå? :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

haampish skrev:därför att din cylinder värmenöp, och eftersom den nöp så tog cylindern skada och därav tappar du komp, vilket resulterar i ingen tomgång samt sämre toppfart/axx!
visst kolvringarna tappar spänts och det blir mindre komp, men i detta fall är det att cylindern eller ramlagerna trögar eftersom den värmenöd och pressar kolven mot cylleloppet.


Så tomgången blev aldrig sämre, bara kolven som tröga så den orka helt enkelt inte.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Inte kostigt att den värmenöp när du bara har 63 munstycke!

Börja vid ca 80.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

JGabbe skrev:Tack för svar, var ut och körde å samma ska hände... Jag bytt upp från 63 till 70.

Och min Setup är Leovince v6 rör, 14/56 drev

Ska testa med 76 nu, eller tro ni jag ska gå upp mer ändå? :D
Jag har thrower och kör med 88munstycke...
Användarens profilbild
JGabbe
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 november 2010, 21:11
Kontakt:

Inlägg av JGabbe »

Kanske är en dum fråga men vad innebär det att de värmenöp? hur alvarligt är det? :?
Senast redigerad av JGabbe den 13 juni 2011, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
För stor för cylindern* ;)
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

ValoPallo skrev:
Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
För stor för cylindern* ;)
För snabb ;)
Användarens profilbild
JGabbe
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 november 2010, 21:11
Kontakt:

Inlägg av JGabbe »

Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
Så när kolven svalnar igen dra den ihop sig som normalt, så de sker ingen stör skada på cylindern och kolven?

dvs för utom att de inte är bra att köra med den så under längre tid.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

JGabbe skrev:
Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
Så när kolven svalnar igen dra den ihop sig som normalt, så de sker ingen stör skada på cylindern och kolven?

dvs för utom att de inte är bra att köra med den så under längre tid.
Nja, kolvringar som de har nämnt tidigare tar stor skada och du tappar kompet pga det. Troligen har det redan tagit skada och du kommer inte få ut samma effekt tills det är åtgärdat.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

JGabbe skrev:
Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
Så när kolven svalnar igen dra den ihop sig som normalt, så de sker ingen stör skada på cylindern och kolven?

dvs för utom att de inte är bra att köra med den så.
Nå, om du tänker dig att du kör cirka 7000 varv, moppen får för lite bensin(Om du blandar i tanken får den även för lite olja), det blir varmt, kolven sväller och börjar gnida mot cylindern med för lite smörjning, 116 gånger i sekunden, om det sker en skada får du räkna ut själv :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
JGabbe
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 november 2010, 21:11
Kontakt:

Inlägg av JGabbe »

Så jag kommer eventuellt få byta kolvring med andra ord, i värsta fall kolv? :?
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

JGabbe skrev:Så jag kommer eventuellt få byta kolvring med andra ord, i värsta fall kolv? :?
Typ, ställ in moppen och kör inte tills du har bytt, annars kan hela skiten rasa om du har otur
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
JGabbe
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 november 2010, 21:11
Kontakt:

Inlägg av JGabbe »

Aha de har jag gjort och kommer självklart inte att köra fören jag har bytt munstycke. Men tror ni att jag även kommet få bytta kolv och kolvring nu?
Användarens profilbild
JGabbe
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 november 2010, 21:11
Kontakt:

Inlägg av JGabbe »

Tullis skrev:Inte kostigt att den värmenöp när du bara har 63 munstycke!

Börja vid ca 80.
har 70 på just nu, köper ett 80 imorgon och sätter på för 76 blir förlitet eller?
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 maj 2010, 20:42
Ort: Kungsbacka

Inlägg av viiktor15 »

JGabbe skrev:
Tullis skrev:Inte kostigt att den värmenöp när du bara har 63 munstycke!

Börja vid ca 80.
har 70 på just nu, köper ett 80 imorgon och sätter på för 76 blir förlitet eller?
vad är den trimmad med? min är lixom bara urpluggad och jag har 90 i, dne går som en klocka
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

JGabbe skrev:Aha de har jag gjort och kommer självklart inte att köra fören jag har bytt munstycke. Men tror ni att jag även kommet få bytta kolv och kolvring nu?
*Facepalm*

Om dom är sönder så ska dom bytas, ja :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Jag kör 85 med turbokit.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Köp ett kit med munstycken, det är värt alla pengarna.

Plocka av cylindern kontrollera: Kolv, Kolvringar, Cylinder (cylinderloppet) och även topplocket.
Troligen så måste du byta åtminstone kolvringar.
Tänk på att tömma kylarvattnet och även beställa hem en sotningsats dvs. topplockspackning, cylinderfotspackning. Detta kan variera lite beroende på vilken cylinder man ha så kolla så du får helt rätt grejor! (beställ från cykelkraft)
Kan vara bra att köpa nytt kylarvatten också och glöm inte lufta ur systemet efteråt!

Om kolvringarna har gått sönder, kan de ligga i vevhuset ev om du har riktig tur flugit ut i avgasröret. Om kolvringarna är borta, eller en flisa från kolven etc. Så måste du montera bort motorn, vända den uppå ner och försöka få ut dem. Där kan det även finnas risk att du måste klyva motorn för att du ska kunna få ut den. OBS, om du vänder motorn uppå ner så kommer det komma ut växellådsolja från en liten nippel!

Jag vet hur jobbit detta kan vara, har själv kluvit min motor pga värmenyp/att den har skärt. Jag hade otur att byta till ett nytt cylinderkitt.
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

[quote="JagHarEnDerbi"]Jag kör 85 med turbokit.[/quote]

Jag kör 82 i min ena, den är för övrigt orginal
Skriv svar