Jag har läst mig till att det sitter strypta CDI på nyare Aerox. Jag har en 03:a, Hur vet jag om jag har en Strypt CDI box på den ? Har kollat på ostrypta på twostroke.se, Där står att dem passar inte dem med startspärr, Jag har så man måste hålla in bromsen när man trycker in elstarten, är det detta som menas med startspärr ? Kan man ev. kringgå detta ? Om man vill ha en ostrypt cdi ? Tacksam för all hjälp.
Haha det är inte startspärr. Det är bara en ''säkring'' att man har bromsen då man startar så ex inte gasvajern hackat och moppen flyger iväg. Förstår du ,sen är en aerox 03 inte en ny modell direkt finns nyare. Kan utan tvekan säga att du har ostrypt cdi original. Inget du behöver ora dig för.
Ok, har inte skruvat med annat än snöskotrar mopeder(vanliga) och crossar , hela mitt liv. Så tro inte att jag är född i farstun Har aldrig mekat scooter förut så. Vad är startspärren dom menar då ? och hur funkar den , som gör att man inte kan byta cdi:n ? Hur vet jag att den är ostrypt ? Vad utmärker en ostrypt jämfört med en strypt ?
Cdi sitter på alla moppar vare sig dem är 1 år gammla eller 40 år gammla. Cdi:n styr tändingen har du en strypt cdi så stryps motorn vid ett visst varv. Du kan söka runt på google om du vill ex '' aerox cdi'' så lär du märka att dem flesta har ostrypt speicellt modellerna 05 och neråt. Då det på senare tid har kommit med just strypt cdi vilket bara är en annan metod på att göra mopeden tråkigare och långsamare att köra.
Startspärr- finns det nog inte många mopeder som är utrustade med, främst bilar. men den har en koppling mellan själva tändingslåset och cdi:n det är alltså en sak för sig själv. Som blockerar eller helt enkelt stryper av tändingen om det inte är rätt nycket i tändingslåset som försöker vrida om. På äldre bilar finns detta inte och man har ju hört en och annan som snott en bil med en skruvmejsel. Glöm det på dagens bilar som har en sändare i själva nycklen och i tändingslåset. Kortfattat
Fel nyckel= ingen start på bilen . Sorry för novell
Roberto skrev:Cdi sitter på alla moppar vare sig dem är 1 år gammla eller 40 år gammla. Cdi:n styr tändingen har du en strypt cdi så stryps motorn vid ett visst varv. Du kan söka runt på google om du vill ex '' aerox cdi'' så lär du märka att dem flesta har ostrypt speicellt modellerna 05 och neråt. Då det på senare tid har kommit med just strypt cdi vilket bara är en annan metod på att göra mopeden tråkigare och långsamare att köra.
Startspärr- finns det nog inte många mopeder som är utrustade med, främst bilar. men den har en koppling mellan själva tändingslåset och cdi:n det är alltså en sak för sig själv. Som blockerar eller helt enkelt stryper av tändingen om det inte är rätt nycket i tändingslåset som försöker vrida om. På äldre bilar finns detta inte och man har ju hört en och annan som snott en bil med en skruvmejsel. Glöm det på dagens bilar som har en sändare i själva nycklen och i tändingslåset. Kortfattat
Fel nyckel= ingen start på bilen . Sorry för novell
Måste rätta dig lite "CDI sitter på alla moppar vare sig dem är 1 år gamla eller 40 år gamla"
Detta är ett så kallat brytar löst system där CDI boxen sköter tändningen. På gamla moppeder t.ex ciao, puch osv så har demett brytar system ist för CDI. Lite onödigt information kanske men nu vet du iaf