Tjenare, skriver åt en polare då jag försökt hjälpa honom utan framgång.
Kortfattat så fungerar helt enkelt inte kylningen, det åker ner i kylaren men motorn blir brännhet efter 1minut på tomgången (inte lite varm utan SKIT varm). Vi trodde först det var massa skit i den lilla tanken till kylarvattnet som Derbi har men det var det inte, då trodde vi slangen var klämd (vilket den var) men det hjälpte inte...
Den är original utom sportluftfilter, och kapad blindtarm.
Problemen har uppstått senaste tiden förut kylde den bra.
Vi har haft lite spekulationer kring att pumpen var sönder (jag trodde det).
Men hur ska man kunna undersöka det? Är dålig på kylning osv då jag bara haft luftkylda mopeder.
Men hur ska man kunna undersöka det? Är dålig på kylning osv då jag bara haft luftkylda mopeder.
kan var knepigt....
det är därför du ska titta om det kmr vatten ur toppen
dock den måste vara varm för termostaten ska lösa ut
om inte det kmr där då får du ta loss själva vatten pumpen o plugga ingående vatten till cylindern
sen kickar du igång och ser om den fungerar och snabbt av med den igen
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
kan var knepigt....
det är därför du ska titta om det kmr vatten ur toppen
dock den måste vara varm för termostaten ska lösa ut
om inte det kmr där då får du ta loss själva vatten pumpen o plugga ingående vatten till cylindern
sen kickar du igång och ser om den fungerar och snabbt av med den igen
Okej så först ska den varmköras (vilket tar max 1 minut i nuvarande läge), sen stängas av, dra ur slangen ur toppen, kicka, och ifall det inte kommer vatten "plugga igen?" pumpen?
bluerider94 skrev:den har inte börjat läcka ifrån flänsarna vid fläkten då? eller att den lossat lite ifrån fästet på ovansidan kylet?
Nu när du säger det så läckte det lite ifrån kylarens nedre högerkant.
Men det var efter den var avstäng och vi skruvade upp locket, då "sög" den ner en "klunk" eller vad man ska säga så då blev det väl fullt.
Och fläkten den ska snurra så fort mopeden är igång eller? För det gör den inte..
Haha det där med fläkten på Derbi är ett jävla mysterium. Visst fläkten ska gå igång automatiskt när motorn nått en viss temperatur. Bara är att jag själv har nu haft 3 olika Derbi's som det suttit fläkt på baksidan av kylaren och aldrig har jag set den snurra. Bara med motvind och snabb hastighet då snurrade den. Men kunde stoppa den med bara fingret snurra jätte långsamt. Back to topic.
Kolla igenom noga så att allt är tätt i systemet, luft ska heller inte vara i själva kylarsystemet. Testa att tömma all kylarvätska och fyll på ny.
Roberto skrev:Haha det där med fläkten på Derbi är ett jävla mysterium. Visst fläkten ska gå igång automatiskt när motorn nått en viss temperatur. Bara är att jag själv har nu haft 3 olika Derbi's som det suttit fläkt på baksidan av kylaren och aldrig har jag set den snurra. Bara med motvind och snabb hastighet då snurrade den. Men kunde stoppa den med bara fingret snurra jätte långsamt. Back to topic.
Kolla igenom noga så att allt är tätt i systemet, luft ska heller inte vara i själva kylarsystemet. Testa att tömma all kylarvätska och fyll på ny.
det min vän är en kass brytare !
jag tröttnade på min så jag tog bort kabblarna och satte diutten vippsrömbrytare i stället
kan jag åtminsteånde sätta på den
den går på sensorn på toppen i kylen!
en sensor sitter där med 2 sladdar
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
hade samma problem. men tydligen om du öppnar motorn och där pumpen sitter finns en sprint. mycket möjligt attt den sprinten har hoppat av ohc ligger löst i motorn. sätt tbx den och det kommer funnka. LOVAR DIG att det är felet