Jag har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Är sugen på att dreva om den så att den går fortare.
Har hört att jag ska ha 13/53 drev. Jag vet dock inte vad detta innebär. När jag kikade på drev här på twostroke så märkte jag att i storlekar så står det **-tandat, t.ex "53-tandat". Hur vet jag vad jag ska ha?
Ska jag ha 13 tandat fram och 53 bak?
Jag undrar dessutom hur jag får reda på vad min moped har som orginal drev? Googlade lite men står ingenting i stil med "13/53" eller "11/48" och dyl.
Är det något jag bör tänka på? Munstycke etc?
Tacksam för snälla och tydliga svar. Jag är fruktansvärt okunnig.
Jag har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Är sugen på att dreva om den så att den går fortare.
Har hört att jag ska ha 13/53 drev. Jag vet dock inte vad detta innebär. När jag kikade på drev här på twostroke så märkte jag att i storlekar så står det **-tandat, t.ex "53-tandat". Hur vet jag vad jag ska ha?
Ska jag ha 13 tandat fram och 53 bak?
Jag undrar dessutom hur jag får reda på vad min moped har som orginal drev? Googlade lite men står ingenting i stil med "13/53" eller "11/48" och dyl.
Är det något jag bör tänka på? Munstycke etc?
Tacksam för snälla och tydliga svar. Jag är fruktansvärt okunnig.
Tack!
Ett litet tipps är att ta en penna elr ngt spetsigt och bara räkna dina kuggar, så gjorde jag
Jag har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Är sugen på att dreva om den så att den går fortare.
Har hört att jag ska ha 13/53 drev. Jag vet dock inte vad detta innebär. När jag kikade på drev här på twostroke så märkte jag att i storlekar så står det **-tandat, t.ex "53-tandat". Hur vet jag vad jag ska ha?
Ska jag ha 13 tandat fram och 53 bak?
Jag undrar dessutom hur jag får reda på vad min moped har som orginal drev? Googlade lite men står ingenting i stil med "13/53" eller "11/48" och dyl.
Är det något jag bör tänka på? Munstycke etc?
Tacksam för snälla och tydliga svar. Jag är fruktansvärt okunnig.
Tack!
Ett litet tipps är att ta en penna elr ngt spetsigt och bara räkna dina kuggar, så gjorde jag
Tack så mycket! Du råkar inte ha svar på mina andra frågor?
Jag har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Är sugen på att dreva om den så att den går fortare.
Har hört att jag ska ha 13/53 drev. Jag vet dock inte vad detta innebär. När jag kikade på drev här på twostroke så märkte jag att i storlekar så står det **-tandat, t.ex "53-tandat". Hur vet jag vad jag ska ha?
Ska jag ha 13 tandat fram och 53 bak?
Jag undrar dessutom hur jag får reda på vad min moped har som orginal drev? Googlade lite men står ingenting i stil med "13/53" eller "11/48" och dyl.
Är det något jag bör tänka på? Munstycke etc?
Tacksam för snälla och tydliga svar. Jag är fruktansvärt okunnig.
Tack!
Ett litet tipps är att ta en penna elr ngt spetsigt och bara räkna dina kuggar, så gjorde jag
Tack så mycket! Du råkar inte ha svar på mina andra frågor?
På min CPI SM med AM6 kopia så hade jag 11/62 original, så bytte jag till 14/56 som gjorde att jag fick 15km/h snabbare från 45km/h men axxet är slöt som fan så får ta ner ngn storlek fram. Men man får testa sig fram om inte ngn på TSR har exakt samma moppe och kan ge dig svar.
Om du ser ngn Rieju MRT SM så är det ju bara att fråga vad dom har...
Tjena jag har en Rieju RRX som toppar 70 med plugen dragen den är också omdrevad (inte av mig) till 13/52. Orginal: 11/52 enligt instruktionsboken.
Det som är problemet är att jag tycker den axxar riktigt dåligt om man jämför med mina kompisar som också har crossmoppe så det jag undrar är hur jag ska dreva för att axxet ska bli bättre (den behöver inte fortsätta toppa 70)
Fem Myror är fler än fyra elefanter
Swe2FX skrev:Om jag har förståt det rätt så börja den gå dåligt när moppen välte? :O
AndersoNN skrev:Vält den åt andra hållet o se om de blir bättre?!
Tjena, vill att min moppe ska gå lite fortare, men kan man bara byta drev för att få lite mer fart eller måste han ha effektrör?
Isåfall vilka drevningar ska jag ha om jag vill att den ska gå lite snabbare, behöver inte ha jätte bra axx, men skulle va kul att ha lite kvar
Perssaboi skrev:Tjena, vill att min moppe ska gå lite fortare, men kan man bara byta drev för att få lite mer fart eller måste han ha effektrör?
Isåfall vilka drevningar ska jag ha om jag vill att den ska gå lite snabbare, behöver inte ha jätte bra axx, men skulle va kul att ha lite kvar
Swe2FX skrev:Tjena jag har en Rieju RRX som toppar 70 med plugen dragen den är också omdrevad (inte av mig) till 13/52. Orginal: 11/52 enligt instruktionsboken.
Det som är problemet är att jag tycker den axxar riktigt dåligt om man jämför med mina kompisar som också har crossmoppe så det jag undrar är hur jag ska dreva för att axxet ska bli bättre (den behöver inte fortsätta toppa 70)
Gå ner till 11-12/52 eller gå upp några kuggar där bak så kommer du få bättre acc
Swe2FX skrev:Tjena jag har en Rieju RRX som toppar 70 med plugen dragen den är också omdrevad (inte av mig) till 13/52. Orginal: 11/52 enligt instruktionsboken.
Det som är problemet är att jag tycker den axxar riktigt dåligt om man jämför med mina kompisar som också har crossmoppe så det jag undrar är hur jag ska dreva för att axxet ska bli bättre (den behöver inte fortsätta toppa 70)
Gå ner till 11-12/52 eller gå upp några kuggar där bak så kommer du få bättre acc
Kommer jag att förlora mycket toppfart då?
Fem Myror är fler än fyra elefanter
Swe2FX skrev:Om jag har förståt det rätt så börja den gå dåligt när moppen välte? :O
AndersoNN skrev:Vält den åt andra hållet o se om de blir bättre?!
tjenare jag ahr en motorhispania furia som jag vill dreva bättre jag har 14-65 + att jag har mk thrower och sportluft, men jag vill dreva om den så att den går fortare mina kompisar drar min för lätt de är inte kul så vad ska jag ha för bakdrev om jag har 14 fram för att få en bra kombination?
köpte ett TNT 14 tandat fram drev till min Derbi Senda x-treme 06.
Dock så passade inte original drevlåsbrickan, då hålen i låsbrickan var för 5mm och drevet för 6mm.
Så jag borrade upp hålen så att att 6mm skruvarna skulle passa i låsbrickan. Efter de kom nästa problem, Drevets skruvhål var för långt ifrån varandra och passade då inte på original låsbrickan.
Så är det någon som vet var man kan få tag på ett drevlåsbricka med längre radie mellan hållen en vad original låsbrickan har? eller på något sätt få brickan att passa?
Undrar vad det är för skillnad mellan att dreva fram och bak? Har för mig att 1 kugg fram är som 3-5 bak? Men det är inte det jag syftar på, menar om det är skönare eller märks av om man drevar fram eller bak. Någon som har erfarenhet eller ens förstår vad jag menar?
Tjena har en dt50r -04 det som är gjort är att det är lite större hål i pluggen så den toppar ca 65 ärliga.O nu till min fråga vilken drevning skulle passa bra för att få lite bättre axx men inte så mycket sämre topp.Har 12-52 nu.
kebaben skrev:Tjena har en dt50r -04 det som är gjort är att det är lite större hål i pluggen så den toppar ca 65 ärliga.O nu till min fråga vilken drevning skulle passa bra för att få lite bättre axx men inte så mycket sämre topp.Har 12-52 nu.
sikkor1 skrev:tjenare jag ahr en motorhispania furia som jag vill dreva bättre jag har 14-65 + att jag har mk thrower och sportluft, men jag vill dreva om den så att den går fortare mina kompisar drar min för lätt de är inte kul så vad ska jag ha för bakdrev om jag har 14 fram för att få en bra kombination?
14/53 då kmr det gå undan med effekt rör
om du inte väger för mycket bara
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Yniq skrev:Undrar vad det är för skillnad mellan att dreva fram och bak? Har för mig att 1 kugg fram är som 3-5 bak? Men det är inte det jag syftar på, menar om det är skönare eller märks av om man drevar fram eller bak. Någon som har erfarenhet eller ens förstår vad jag menar?
va ska jag ha för drevning för att få optimalt axx på min ryz
har ett metrakit thrower och just ni sitter det 12/53 på, ska jag byta upp mig till 13/53?
viiktor15 skrev:va ska jag ha för drevning för att få optimalt axx på min ryz
har ett metrakit thrower och just ni sitter det 12/53 på, ska jag byta upp mig till 13/53?
För att få bättre axx ska du antingen gå ner i storlek fram eller gå upp i storlek bak men jag skulle nog säga att du ska gå ner till 11/53 för att få bättre axx men ändå ha kvar toppfart, annars om du vill ha ännu bättre axx men är redo att förlora lite toppfart så kan du köra med 11/64 men då kanske veven kan ta stryk men det får någon mer kunnig svara på:P
rätta mig om jag har fel
Fem Myror är fler än fyra elefanter
Swe2FX skrev:Om jag har förståt det rätt så börja den gå dåligt när moppen välte? :O
AndersoNN skrev:Vält den åt andra hållet o se om de blir bättre?!