är det möjligt att få upp moppen i 160km/h

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

alltså, den kommer nog gå fortare med TK men jag skulle verkligen inte rekomendera det. TK =högvarvigt rör, din cylinder e lågvarvig så det blir ingen vidare kombination. du kommer tappa nästan allt bottendrag pga TKröret men den kommer att gå fortare eftersom Tk e mer varvvilligt än ett orginalrör. vill du absolut ha upp den i 120 så måste du köpa en mycket vassare cylinder, och med en så vass cylinder behövs nytt vevparti och ny koppling så det kommer bli dyrt att få upp den i sånna farter.

mvh Fredde
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

ok men vad är det för fel på cylindern då. den gjorde 120 efter bilen men hur fort går bilen i gentligen
Drack //
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

airsalen räcker kanske om du byter lite grejer runt om, sätt på 21 mm förgasare+insug-membran. Byt tändningen, sätt på ett sp-rör, ett bra luftfilter, o sen kan de ju vara bra att byta lammeller o fjädrar också ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

kristian skrev:ok men vad är det för fel på cylindern då. den gjorde 120 efter bilen men hur fort går bilen i gentligen
det är inget fel på cylindern! dock är det så att airsal är ingen värstingcylinder direkt så därför så ger den inte lika mycket effekt som en vassare cylinder.
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

men vart hittar jag en sp då jag vill ha överliggande till räckligt stor förgasare har jag
Drack //
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

bensinskalle skrev:airsalen räcker kanske om du byter lite grejer runt om, sätt på 21 mm förgasare+insug-membran. Byt tändningen, sätt på ett sp-rör, ett bra luftfilter, o sen kan de ju vara bra att byta lammeller o fjädrar också ^^
trimtändning till en airsalcylinder? jag hoppas du skojjar. alltså han kommer inte få ut så mycket mer utan att byta cylinder det är bara att inse att den kommer inte göra över 100 med den cylinder såvida du inte ger den en extrem portning.

mvh
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

kristian skrev:men vart hittar jag en sp då jag vill ha överliggande till räckligt stor förgasare har jag
sp e underliggande
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kristian skrev:men vart hittar jag en sp då jag vill ha överliggande till räckligt stor förgasare har jag
menar du överliggande rör?, sp är underliggande, annars får du köpa pr thrower, de är ju ännu bättre, o överliggande xD
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Fredde92 skrev:
bensinskalle skrev:airsalen räcker kanske om du byter lite grejer runt om, sätt på 21 mm förgasare+insug-membran. Byt tändningen, sätt på ett sp-rör, ett bra luftfilter, o sen kan de ju vara bra att byta lammeller o fjädrar också ^^
trimtändning till en airsalcylinder? jag hoppas du skojjar. alltså han kommer inte få ut så mycket mer utan att byta cylinder det är bara att inse att den kommer inte göra över 100 med den cylinder såvida du inte ger den en extrem portning.

mvh
men om vi ser de så att en moppe, me ca 6-7 hk kanske, kommer upp i 90 me bara trimmrör, då borde väl en cylinder som airsal med i alla fall 10 hk komma upp i 100..... så mycke ökar inte luftmotståndet på 10 km.........
Live slow - Die whenever
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

japp ska kanske köpa en annan cylinder då men vad ska jag ha för någon då. tycker att överliggande är snyggare
Drack //
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

ja, men han kommer inte över 100. min polare kör med airsal och thrower och 19mm förgasare. toppar 90 ärliga med 12/53 och då går den riktigt bra.

mvh
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

vad har du för moppe, spelar ju ganska stor roll vad du har för motorn om man ska ge förslag ^^
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Fredde92 skrev:ja, men han kommer inte över 100. min polare kör med airsal och thrower och 19mm förgasare. toppar 90 ärliga med 12/53 och då går den riktigt bra.

mvh
hehe kanske ska byta rör då ^^, ja kan inte påstå att ja tycker att thrower är de bästa valet till en varvvillig 70cc efter allt ja läst här
Live slow - Die whenever
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

har en drack 99 eller 00 nånstans där
Drack //
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

ok de har ja ingen större erfarenhet av....
Live slow - Die whenever
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

nene men vad ska man ha för cylinder då omjag ska köpa en annan
Drack //
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

pata negra ^^ då kommer du över 100 sträcket me marginal xD
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

sp, handmade, eller kanske manston racing.... de skulle ja välja mellan, utan att gå in på värre grejjer
Live slow - Die whenever
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

ok är dom bättre än min arisal 75 ?
Drack //
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

ahh, eller kanske inte handmade.. men sp är ju en fin midrace cylinder, o den ger ganska bra me kräm, utan att trasa sönder ditt underrede^^
manston är väl ännu lite värre.....

men satsa på sp, den kan du som sagt få ut kräm me, om du säter på en ordentlig förgasare...
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

möjligt och möjligt.. det går ju, men då får du bygga om ALLT! förstärka ramen, fixa fler kåpor som styr bort luften, vidskydd från motorn, byta allt i motorn till starkare och större grejer, ny koppling samt växellåda osv osv... det går ju men den kommer inte riktigt se ut som original, även om du kan få den ganska så liknande ändå fast med fler kåpor och moddade kåpor. sm däck är ett måste.
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

Jag har en förgasare från en gammal 80 kubikars cross och in sug. skulle man kunna tvångs mata mopeden med luft typ med en liten fläckt eller nåt har undrat lenge
Drack //
Limited_Magnus
Elmoped

Inlägg av Limited_Magnus »

kristian skrev:Jag har en förgasare från en gammal 80 kubikars cross och in sug. skulle man kunna tvångs mata mopeden med luft typ med en liten fläckt eller nåt har undrat lenge
En turbo kanske :lol:
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

jag mätte upp mopen äfter bilen en gång och då visa bilen 120 men vad gick den i´gentligen då ? funkar ett tk bra?
Drack //
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

turbo/kompressor, men de är verkligen inget att satsa på på en moppe..

du kan ju göra en 180 graders böj på luftslangen och sticka ut den på sidan av motorn, så de trycker in luft av farten, de funkar faktiskt, men kanske inget vidare på moppar ^^
Live slow - Die whenever
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

ok vet du nån som tästat
Drack //
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

ska du göra så behöver du elektronik som kan tänka.. en dator i moppen... efter som på en 2taktare suger den inte mer än vad den kan ta och om mer luft trycker på så måste mer bensin också komma någon stans ifrån eller hur? det beror på varv på en 2taktare och försök inte med en turbo på en 2-taktare grabbar.. den blåser bara rakt igenom och du kommer förstöra saker. näst intill omöjligt att få en fungerande överladdning på 2-takt
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

Går det att fixa kåpor själv typ plot som man böjer snyggt eller nåt
Drack //
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

jaja men typ använda som sista växel eller nåt som när man har varvat upp den och sen trycker man på en strömbrytare?
Drack //
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

ja.. använd glasfiber :)
kristian
Elmoped

Inlägg av kristian »

skulle det bli snyggt kolla i gallirit och kolla om det skulle passa skulle det hjälpa till med att få bort lite av lufttrycket
Drack //
zpleiner
Elmoped

Inlägg av zpleiner »

om du vill att den ska gå i runt 120 med airsal så: köp ett Metrakit sp eller ett Yasuni r2 . Sp hittar på på cykelkraft.se och R2 hittar på på twostroke.se .
Men om du ska ha upp den i 120 så ska du nog köpa 21-26 förgasare+membran+insug+luftfilter.
och du bör nog också köpa en ny koppling och en bättre tänning.

MVH Carl
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kristian skrev:ok vet du nån som tästat
de gör skillnad på farsans porsche iaf xD... sitter som en insugstratt, och de käns tydligt i hägre hastigheter, att motorn får i sig mer luft.....
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

zpleiner skrev:om du vill att den ska gå i runt 120 med airsal så: köp ett Metrakit sp eller ett Yasuni r2 . Sp hittar på på cykelkraft.se och R2 hittar på på twostroke.se .
Men om du ska ha upp den i 120 så ska du nog köpa 21-26 förgasare+membran+insug+luftfilter.
och du bör nog också köpa en ny koppling och en bättre tänning.

MVH Carl

Han får ju inte upp en original airsal med sp i 120...
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

bensinskalle skrev:
kristian skrev:ok vet du nån som tästat
de gör skillnad på farsans porsche iaf xD... sitter som en insugstratt, och de käns tydligt i hägre hastigheter, att motorn får i sig mer luft.....
hahaha, fyfan va klockrent ;) tro din farsa har lite mer pulver i porschen än vad han har i sin moped ;)
Låst