Cylinder: Stage6 70cc Sport PRO
Avgasrör: Stage6 PRO
Förgasare: Dellorto 21mm
Variator: 4.5grams vikter
Tryckfjäder: Okänd, snäpet vassare än original
Tändning: Original
Stift: BR9ES
Koppling: Polini med blå fjädrar
Problem 1:
Med denna nuvarande setup går den som ett jävla as och varvar ut helt med 4.5grams vikter.. Drar en kladd på variatorn och ser att remmen löper hela vägen ut = toppfart.
GPSen visar mig 89km/h med en förare på ca 80kilo.. Är de okej toppfart?
Problem 2:
Moppen går inte sådär jättevarmt. Kan köra typ 2mil utan problem att den nyper eller nått sådant.
När ja skruvar av korken för kylarvatten behållaren så ser de inte ut som att där är någon cirkulation.
Jag har inte den där mini-remmen som går till oljepumpen i variatorn.
Ska jag ha den där mini-remmen eller vadå? :O
tack på förhand!
[[-_/G-Ounze\_-]]
Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)
Vi kan inte avgöra om din moped går bra eller ej. Jag tycker då att de låter bra att remmen åker ut så långt som den kan, men den skall precis nå så långt upp den kan när cylindern inte kan varva mer, då får du ut max av topphastigheten. Och vilka vikter du skall ha kan vi inte heller säga, de får du testa dig fram till och bestämma själv hur du vill att mopeden skall gå.
2.
Att mopeden inte går varmt är väl bra, tycker du den går för kallt är det bara att sätta något framför en del av kylaren, då kommer motorn att nå en högre temperatur. Detta brukar göras på endurohojar vintertid, se förböveln inte till att sätta igen för mycket. Då kan det bli dyrt.
Att skruva av korken för vätska behållaren under motorns gång är ej att rekommendera, då kan det stänka hett vatten på dig, eller komma luft i systemet.
Blandar du oljan direkt i bensinen? (Vilket jag hoppas du gör när du har 70cc) så skall remmen inte sitta där.
De med den lilla remmen undrar jag om den verkligen driver vattenpumpen på min.. Den har gått CP varmt förut.. men har ett svalare tändstift nu (BR9ES original värmegrad).. och nu tycker jag la den går normalt varmt..
Drivs inte vattenpumpen utav veven? :S eller svänghjulet på nått sätt?
Att driva en vattenpump på en rem i variatorn.. på en Gilera..? Känns så jävla "kina"..
[[-_/G-Ounze\_-]]
Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)
2. I tryckkärlet är det i regel ingen cirkulation.
Om vattenpumpen drivs av den lilla remmen är väl bara att kika lite på motorblocket och kolla vart pumpen sitter. Sitter den på samma axel som oljepumpen kan man ju misstänka att de är samma
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
g-ounze skrev:De va fan samma mög skits f*tt axel.. -.-
Hur kan man driva en vattenpump med en sketen liten rem? :S
Blir fan o köpa en extern vattenpump eller nått.. Drog iaf iväg en beställning på den remmen nu.. 150 j**a kronor åt helvette för en lite gummibit =P
Surt när man hellre lägger den slanten på bensin.. och ja pallar verkligen inte jobba!
Vatten pumpen är jag 99% säker att den drivs direkt av veven, o den lilla remmen du pratar om borde vara till oljepumpen, blandar du olja direkt i soppan så behöver du inte den o blandar du inte olja i soppan o kör utan rem/olje pump så undrar jag hur fan motorn kan hålla :O
kör du utan olja så kan motorn gå väldigt varmt, o kommer troligen skära
Stortmunstycke=mer bensin, o då måste den ha mer luft. Och tvärtom.
Luftskruven skall fortfarande vara 1.5 till 2.5 varv. Annars går mopeden skit oavsett vad du sätter i den för munstycke. Skruva in luftskruven till botten och sen ut 1.5varv och utgå därifrån.
Det är när du har hittat rätt munstycke du kan börja pilla på luftskruven, inte sätta i ett munstycke och justera med luftskruven, den är bara till för finlir.