F***ed up problem med Gilera Runner -04 (CAT)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

F***ed up problem med Gilera Runner -04 (CAT)

Inlägg av g-ounze »

Tja!

Har en Gilera Runner -04 CAT..

Cylinder: Stage6 70cc Sport PRO
Avgasrör: Stage6 PRO
Förgasare: Dellorto 21mm
Variator: 4.5grams vikter
Tryckfjäder: Okänd, snäpet vassare än original
Tändning: Original
Stift: BR9ES
Koppling: Polini med blå fjädrar

Problem 1:
Med denna nuvarande setup går den som ett jävla as och varvar ut helt med 4.5grams vikter.. Drar en kladd på variatorn och ser att remmen löper hela vägen ut = toppfart.

GPSen visar mig 89km/h med en förare på ca 80kilo.. Är de okej toppfart?

Problem 2:
Moppen går inte sådär jättevarmt. Kan köra typ 2mil utan problem att den nyper eller nått sådant.

När ja skruvar av korken för kylarvatten behållaren så ser de inte ut som att där är någon cirkulation.

Jag har inte den där mini-remmen som går till oljepumpen i variatorn.

Ska jag ha den där mini-remmen eller vadå? :O







tack på förhand!
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

1.

Vi kan inte avgöra om din moped går bra eller ej. Jag tycker då att de låter bra att remmen åker ut så långt som den kan, men den skall precis nå så långt upp den kan när cylindern inte kan varva mer, då får du ut max av topphastigheten. Och vilka vikter du skall ha kan vi inte heller säga, de får du testa dig fram till och bestämma själv hur du vill att mopeden skall gå.

2.

Att mopeden inte går varmt är väl bra, tycker du den går för kallt är det bara att sätta något framför en del av kylaren, då kommer motorn att nå en högre temperatur. Detta brukar göras på endurohojar vintertid, se förböveln inte till att sätta igen för mycket. Då kan det bli dyrt.

Att skruva av korken för vätska behållaren under motorns gång är ej att rekommendera, då kan det stänka hett vatten på dig, eller komma luft i systemet.

Blandar du oljan direkt i bensinen? (Vilket jag hoppas du gör när du har 70cc) så skall remmen inte sitta där.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Asså den går..normalt? varmt..

De med den lilla remmen undrar jag om den verkligen driver vattenpumpen på min.. Den har gått CP varmt förut.. men har ett svalare tändstift nu (BR9ES original värmegrad).. och nu tycker jag la den går normalt varmt..


Drivs inte vattenpumpen utav veven? :S eller svänghjulet på nått sätt?
Att driva en vattenpump på en rem i variatorn.. på en Gilera..? Känns så jävla "kina"..
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Hjälp någon söt moppe pojk?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

g-ounze skrev:Hjälp någon söt moppe pojk?
Du får lägga ner med dina bumpningar


2. I tryckkärlet är det i regel ingen cirkulation.

Om vattenpumpen drivs av den lilla remmen är väl bara att kika lite på motorblocket och kolla vart pumpen sitter. Sitter den på samma axel som oljepumpen kan man ju misstänka att de är samma
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

De va fan samma mög skits f*tt axel.. -.-

Hur kan man driva en vattenpump med en sketen liten rem? :S

Blir fan o köpa en extern vattenpump eller nått.. Drog iaf iväg en beställning på den remmen nu.. 150 j**a kronor åt helvette för en lite gummibit =P

Surt när man hellre lägger den slanten på bensin.. och ja pallar verkligen inte jobba!
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
the_speed
Varnad
Inlägg: 42
Blev medlem: 5 april 2009, 01:22
Ort: Bandhagen

Inlägg av the_speed »

g-ounze skrev:De va fan samma mög skits f*tt axel.. -.-

Hur kan man driva en vattenpump med en sketen liten rem? :S

Blir fan o köpa en extern vattenpump eller nått.. Drog iaf iväg en beställning på den remmen nu.. 150 j**a kronor åt helvette för en lite gummibit =P

Surt när man hellre lägger den slanten på bensin.. och ja pallar verkligen inte jobba!
Vatten pumpen är jag 99% säker att den drivs direkt av veven, o den lilla remmen du pratar om borde vara till oljepumpen, blandar du olja direkt i soppan så behöver du inte den o blandar du inte olja i soppan o kör utan rem/olje pump så undrar jag hur fan motorn kan hålla :O
kör du utan olja så kan motorn gå väldigt varmt, o kommer troligen skära
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Problem1: fullt tillräckligt.

Problem2: om den funkar så är det väll inget att diskutera? :O
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Ah de va den lilla remmen som drev vattenpumpen trots allt..

Nu vill den inte varva ut helt för den misständer =P vet ej om de är förgasar inställningar..

Luftskruven är nästan helt utskruvad och de är 92 munstycke i.. 21mm förgasare..
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Luftskruven skall vara 1.5 till 2.5varv. Överstiger den 2.5varv skall du byta upp dig i munstycke. Och vise versa.

Som 90% av alla på detta forum skriver: -kolla tändstiftet vilken färg den har.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

jarken skrev:Luftskruven skall vara 1.5 till 2.5varv. Överstiger den 2.5varv skall du byta upp dig i munstycke. Och vise versa.

Som 90% av alla på detta forum skriver: -kolla tändstiftet vilken färg den har.
Tändstiftet är kolsvart och rätt oljigt.. =P Så mindre munstycke isf..

Stort munstycke = mer luft = utskruvad luftskruv
Mindre munstycke = mindre luft = inskruvad luftskruv

Min är helt utskruvad
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Stortmunstycke=mer bensin, o då måste den ha mer luft. Och tvärtom.

Luftskruven skall fortfarande vara 1.5 till 2.5 varv. Annars går mopeden skit oavsett vad du sätter i den för munstycke. Skruva in luftskruven till botten och sen ut 1.5varv och utgå därifrån.

Det är när du har hittat rätt munstycke du kan börja pilla på luftskruven, inte sätta i ett munstycke och justera med luftskruven, den är bara till för finlir.

MvH
Skriv svar