Köra in cylindern?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 511
Blev medlem: 29 augusti 2010, 18:20

Köra in cylindern?

Inlägg av AndersoNN »

Tjena!
Jag får min nya cylinder och kolv imorgon o undrar bara hur man ska köra in den? :)
Det är en yamaha slider original cylinder o kolv :D
Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

50 mil men det räcker med 25
bara du inte kör fullgas dem första 15 mil och efter det så kör inte fullgas med än 20sek
Kommentera mina bilder:)
AndersoNN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 511
Blev medlem: 29 augusti 2010, 18:20

Inlägg av AndersoNN »

Pontusandersson95 skrev:50 mil men det räcker med 25
bara du inte kör fullgas dem första 15 mil och efter det så kör inte fullgas med än 20sek
Ok, jag har en fråga till..
Jag skulle spänna fast variatorn med mutterdragare och när jag startade moppen igen så slog de hårt som f*n i motorn?
Vad kan det vara? :(
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Pontusandersson95 skrev:50 mil men det räcker med 25
bara du inte kör fullgas dem första 15 mil och efter det så kör inte fullgas med än 20sek
Nej den teorin kan dra åt hel***e ;)

Starta, kontrollera att allt är tätt och bra, varmkör motorn ordentligt med varierat varvtal ( inte bara tomgång ), är allt bra när den väl är ordentligt varm stäng då av och låt svalna. Kör sedan första turen normalt, utan att överbelasta, övervarva eller segdra motorn, sen är det bara att tuta och köra


Glöm inte att se till att du har en korrekt bränsleblandning när du kör in, snål blandning tar snabbt död på sakerna, särskilt vid inkörning
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

bensinskalle skrev:
Pontusandersson95 skrev:50 mil men det räcker med 25
bara du inte kör fullgas dem första 15 mil och efter det så kör inte fullgas med än 20sek
Nej den teorin kan dra åt hel***e ;)

Starta, kontrollera att allt är tätt och bra, varmkör motorn ordentligt med varierat varvtal ( inte bara tomgång ), är allt bra när den väl är ordentligt varm stäng då av och låt svalna. Kör sedan första turen normalt, utan att överbelasta, övervarva eller segdra motorn, sen är det bara att tuta och köra


Glöm inte att se till att du har en korrekt bränsleblandning när du kör in, snål blandning tar snabbt död på sakerna, särskilt vid inkörning
Även när motorn har blivit kall igen innan test körningen, så efterdra topplocket.
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Så här gjorde jag, startade mopeden och lät den stå på tomgången i ca 10min och sedan stängde jag av den så den fick kylas ner, ((detta gjorde jag tre gånger))
Sen körde jag lugnt ett par kilometer med varierat varvtal, sen var det bara att köra fullt ös, cylindern och kolven är i toppskick ;)
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

en gjutjärn är det bäst att köra in men en alu räcker det med att göra som du sa bensin
Kommentera mina bilder:)
AndersoNN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 511
Blev medlem: 29 augusti 2010, 18:20

Inlägg av AndersoNN »

Born2Ride skrev:Så här gjorde jag, startade mopeden och lät den stå på tomgången i ca 10min och sedan stängde jag av den så den fick kylas ner, ((detta gjorde jag tre gånger))
Sen körde jag lugnt ett par kilometer med varierat varvtal, sen var det bara att köra fullt ös, cylindern och kolven är i toppskick ;)
Haha är de så bra? ;)
En fråga till, jag spännde min variator för hårt i förgår o efter det så började de att dunka i motorn,jag har kollat cylinder o kolv men de va inget men beställde nytt endån :$
Gängorna gick sönder på veven där muttern ska sitta men de fixade pappa, så kan det va så att de bara va gängorna som gjorde obalans?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Kör hårt ifrån början så kolvringarna pressas ut mot cylindervägen. Då tätar dom bättre senare.

Att köra in på tomgång är helt absurt!

Det viktigaste är att motorn är varm när du börjar köra. Sen är det bara köra med varierande varvtal. Även full gas! En c:a 30min varierande körning räcker.
Skriv svar