Svag TMS Via

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
nanberg
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 12:37

Svag TMS Via

Inlägg av nanberg »

Hej !

Jag har en TMS via ( ungfär likadan som en baotian rebel), när jag säger det här överdriver jag inte, jag kan hålla full gas när jag står stilla och sätta ner fötterna och hålla imot moppen så det står still. Tror inte att den ska vara så svag... jag har dragit skruver i förgasaren, v-ringen osv. Finns det inget jag kan göra så den blir starkare och får en bättre acceleration. Jag kan inte stanna i en backe och sen tro att jag ska försätta åka upp, jag får leda moppen då. Jag är nästan helt säker på att remmen inte slirar ( motorvarvet är lågt), ska drivremmen vara väldigt spännd när den står stilla ? Någon som vet om jag ska ha 729 eller 788 på drivremmen, 729 satt i från början.

Har tänk på att byta kamaxel, vevhusventilation ( om det gör någon skillnad) kanske 72 cc osv. Vad tycker ni är mest värt ?
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

är inte så bra på skotrar, men kan det inte bero på för lätta vikter?
rätta mig om jag har fel! :)
nanberg
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 12:37

Inlägg av nanberg »

Jag har 4.3 gram vikter nu, men jag kan inte tänka mig att det är det som e fel ? Provade med 5 och 6 gram också och det var samma problem. :(
amoreex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 oktober 2010, 15:22

Inlägg av amoreex »

Om det är för lätta vikter varvar dem oftast mycket har jag för mig..

Varvar den upp som den ska??
Har själv en TMS classic, så är ju troligen samma motorer....
nanberg
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 12:37

Inlägg av nanberg »

När jag kommer upp i över 10 km/tim känns det som det nästan rycker iväg och motorn varvar igång rejält. Vikterna gör "bestämmer" väll bara när moppen "växlar", lättare vikter = högra varva innan den växlar ut ?
Det är samma motor på våra mopeder :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Re: Svag TMS Via

Inlägg av PK »

nanberg skrev:Hej !

Jag har en TMS via ( ungfär likadan som en baotian rebel), när jag säger det här överdriver jag inte, jag kan hålla full gas när jag står stilla och sätta ner fötterna och hålla imot moppen så det står still. Tror inte att den ska vara så svag... jag har dragit skruver i förgasaren, v-ringen osv. Finns det inget jag kan göra så den blir starkare och får en bättre acceleration. Jag kan inte stanna i en backe och sen tro att jag ska försätta åka upp, jag får leda moppen då. Jag är nästan helt säker på att remmen inte slirar ( motorvarvet är lågt), ska drivremmen vara väldigt spännd när den står stilla ? Någon som vet om jag ska ha 729 eller 788 på drivremmen, 729 satt i från början.

Har tänk på att byta kamaxel, vevhusventilation ( om det gör någon skillnad) kanske 72 cc osv. Vad tycker ni är mest värt ?
vad som gör att den är seg? det är en tms... kinamoppar ;)

felinställd förgasare eller vikter skulle jag gissa på :)
nanberg
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 12:37

Re: Svag TMS Via

Inlägg av nanberg »

PoWeRKinG skrev:
nanberg skrev:Hej !

Jag har en TMS via ( ungfär likadan som en baotian rebel), när jag säger det här överdriver jag inte, jag kan hålla full gas när jag står stilla och sätta ner fötterna och hålla imot moppen så det står still. Tror inte att den ska vara så svag... jag har dragit skruver i förgasaren, v-ringen osv. Finns det inget jag kan göra så den blir starkare och får en bättre acceleration. Jag kan inte stanna i en backe och sen tro att jag ska försätta åka upp, jag får leda moppen då. Jag är nästan helt säker på att remmen inte slirar ( motorvarvet är lågt), ska drivremmen vara väldigt spännd när den står stilla ? Någon som vet om jag ska ha 729 eller 788 på drivremmen, 729 satt i från början.

Har tänk på att byta kamaxel, vevhusventilation ( om det gör någon skillnad) kanske 72 cc osv. Vad tycker ni är mest värt ?
vad som gör att den är seg? det är en tms... kinamoppar ;)

felinställd förgasare eller vikter skulle jag gissa på :)
Vad menar du med "felinställd" fögasare ? Menar du nålen eller huvudmunstycke ? Märker man någon skillnad om man köper en annan förgasare ? Tex som naraku's 18.5 förgasare ?
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Inlägg: 591
Blev medlem: 20 februari 2011, 15:12
Kontakt:

Re: Svag TMS Via

Inlägg av Vivaadam »

nanberg skrev:
PoWeRKinG skrev:
nanberg skrev:Hej !

Jag har en TMS via ( ungfär likadan som en baotian rebel), när jag säger det här överdriver jag inte, jag kan hålla full gas när jag står stilla och sätta ner fötterna och hålla imot moppen så det står still. Tror inte att den ska vara så svag... jag har dragit skruver i förgasaren, v-ringen osv. Finns det inget jag kan göra så den blir starkare och får en bättre acceleration. Jag kan inte stanna i en backe och sen tro att jag ska försätta åka upp, jag får leda moppen då. Jag är nästan helt säker på att remmen inte slirar ( motorvarvet är lågt), ska drivremmen vara väldigt spännd när den står stilla ? Någon som vet om jag ska ha 729 eller 788 på drivremmen, 729 satt i från början.

Har tänk på att byta kamaxel, vevhusventilation ( om det gör någon skillnad) kanske 72 cc osv. Vad tycker ni är mest värt ?
vad som gör att den är seg? det är en tms... kinamoppar ;)

felinställd förgasare eller vikter skulle jag gissa på :)
Vad menar du med "felinställd" fögasare ? Menar du nålen eller huvudmunstycke ? Märker man någon skillnad om man köper en annan förgasare ? Tex som naraku's 18.5 förgasare ?
tror han bara menar luft skruv m.m
så var det ilf men min viva city, fast bytte ner mej till lättare vikter och ställde in tomgången och luft skruven bättre (vet ej vilket som gjorde mopen bättre) fast jag kunde inte hålla imot mopen på full gas även innan jag ställde in den
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Re: Svag TMS Via

Inlägg av PK »

nanberg skrev:
PoWeRKinG skrev:
nanberg skrev:Hej !

Jag har en TMS via ( ungfär likadan som en baotian rebel), när jag säger det här överdriver jag inte, jag kan hålla full gas när jag står stilla och sätta ner fötterna och hålla imot moppen så det står still. Tror inte att den ska vara så svag... jag har dragit skruver i förgasaren, v-ringen osv. Finns det inget jag kan göra så den blir starkare och får en bättre acceleration. Jag kan inte stanna i en backe och sen tro att jag ska försätta åka upp, jag får leda moppen då. Jag är nästan helt säker på att remmen inte slirar ( motorvarvet är lågt), ska drivremmen vara väldigt spännd när den står stilla ? Någon som vet om jag ska ha 729 eller 788 på drivremmen, 729 satt i från början.

Har tänk på att byta kamaxel, vevhusventilation ( om det gör någon skillnad) kanske 72 cc osv. Vad tycker ni är mest värt ?
vad som gör att den är seg? det är en tms... kinamoppar ;)

felinställd förgasare eller vikter skulle jag gissa på :)
Vad menar du med "felinställd" fögasare ? Menar du nålen eller huvudmunstycke ? Märker man någon skillnad om man köper en annan förgasare ? Tex som naraku's 18.5 förgasare ?
ska förklara..

bara för att man skruvar på en skruv på förgasaren så blir den inte automatiskt den bäst inställda förgasaren i världen.


allt måste länkas ihop för att den ska gå perfekt.

huvudmunstycke
nålen
luftskruv
tomgångsskruv
lågfartsmunstycke
tomgångsmunstycke

mm.

testa exprimentera med vikter tabm.. sen om det inte blir bättre så kör du nålens läge. om det inte hjälper så testar du huvudmunstycken osv.
nanberg
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 12:37

Re: Svag TMS Via

Inlägg av nanberg »

PoWeRKinG skrev:
nanberg skrev:
PoWeRKinG skrev: vad som gör att den är seg? det är en tms... kinamoppar ;)

felinställd förgasare eller vikter skulle jag gissa på :)
Vad menar du med "felinställd" fögasare ? Menar du nålen eller huvudmunstycke ? Märker man någon skillnad om man köper en annan förgasare ? Tex som naraku's 18.5 förgasare ?
ska förklara..

bara för att man skruvar på en skruv på förgasaren så blir den inte automatiskt den bäst inställda förgasaren i världen.


allt måste länkas ihop för att den ska gå perfekt.

huvudmunstycke
nålen
luftskruv
tomgångsskruv
lågfartsmunstycke
tomgångsmunstycke

mm.

testa exprimentera med vikter tabm.. sen om det inte blir bättre så kör du nålens läge. om det inte hjälper så testar du huvudmunstycken osv.
Okej, blir att först ändra nålen imorn då

Någon som vet hur mkt skillnad en trim kamaxel gör ?
Skriv svar