läcker olja från ljuddämparen.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
anders95
Varnad

läcker olja från ljuddämparen.

Inlägg av anders95 »

tjena har ett problem med min Rieju mrx det läcket olja från ljuddämparen och droppar ner på fälgen vet ni vad man kan göra åt det?
kör med separat olje tank och har bara dragen plugg och ett 102 munstycke.
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög

Inlägg av a6lex »

102?! Räcker me max 85-90
Om den läcker mellan kröken o ljuddämparen byter du bara packningen.
Om de rinner ur röret så dra ner på oljan
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

a6lex skrev:102?! Räcker me max 85-90
Om den läcker mellan kröken o ljuddämparen byter du bara packningen.
Om de rinner ur röret så dra ner på oljan
byt ner dig i munstycke .... går den överhuvudtaget frammåt med den ?
och kolla över oljan :P
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
anders95
Varnad

Inlägg av anders95 »

Ska byta ner munstycke, jag kör bara på det som stt i när jag köpte moppen och den går bra (typ 70) men den drar ganska mycket bensin:(
hur stort ska man byta ner till?
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög

Inlägg av philip95 »

anders95 skrev:Ska byta ner munstycke, jag kör bara på det som stt i när jag köpte moppen och den går bra (typ 70) men den drar ganska mycket bensin:(
hur stort ska man byta ner till?

Du borde deffenetivt byta ner dig i munstycke. Den kommer dra mindre bensin och det är antagligen därför den droppar olja också.
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Du ska ju inte byta ner om den går bra..
94-11-23
Elmoped

Inlägg av 94-11-23 »

hejsan jag har 100 på min sherco med dragen plugg bara och om jkag byter ned så går den bara typ 50:/ annars 80 90 typ:)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

94-11-23 skrev:hejsan jag har 100 på min sherco med dragen plugg bara och om jkag byter ned så går den bara typ 50:/ annars 80 90 typ:)
ok.
varför bumpa upp denna tråd?
Användarens profilbild
daben
Svårstartad skrothög

Inlägg av daben »

Har samma problem med min Derbi, får väll fixa packningar...
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ET.sm »

Tjenare!, har samma problem också, Har en Derbi Senda sm 02, dragen plugg, här läcker de bara från ljuddämparn och droppar sedan på fälgen, så den måste rengöras enromt mycket!, har försökt att dra ner på oljan, men ibland då lyser (olje lampan), så vet inte riktigt vad jag ska göra? för att de inte ska droppa så mycket?,
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped

Inlägg av G30FF123 »

Oljan som droppar ut ur röret är oförbränd olja. Det finns ju alltid alternativet att strunta i oljetanken och blanda den mängd du vill ha direkt i tanken tillsammans med bränslet. Eller så justerar du bara oljemängden och fyll på 2-T olja i behållaren om så behövs. ;)
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

ET.sm skrev:Tjenare!, har samma problem också, Har en Derbi Senda sm 02, dragen plugg, här läcker de bara från ljuddämparn och droppar sedan på fälgen, så den måste rengöras enromt mycket!, har försökt att dra ner på oljan, men ibland då lyser (olje lampan), så vet inte riktigt vad jag ska göra? för att de inte ska droppa så mycket?,
Lyser oljelampan har du ju för låg nivå bara
Oljan som droppar ut ur röret är oförbränd olja. Det finns ju alltid alternativet att strunta i oljetanken och blanda den mängd du vill ha direkt i tanken tillsammans med bränslet. Eller så justerar du bara oljemängden och fyll på 2-T olja i behållaren om så behövs.
Blanda i tanken gör ingen skillnad, blir lika mycket olja oavsett.

Ni åker tvåtakt, det är bara att acceptera! Åker man tvåtakt luktar det olja och dräller från ljuddämparen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped

Inlägg av G30FF123 »

Det jag menar är att den får för mycket olja, om man kör men bra mängd olja så ska det väll ej spruta olja på fälgen? det gör det då inte på mina mopeder (bara när jag kör över 2%). Det jag vill komma till är att man skulle ju väll kunna strunta i behållaren och blanda exakt 2% olja, skulle inte de dra ner på all överskottsolja? :)
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Oljepumpen ska redan vara väldigt snålt ställd från fabrik så den ska ändå inte ge så mycket mer än 2% på normala moppar.

Men visst, blandar man i tanken så har man i alla fall konstant inblandning med jämn nivå.

Har man originalrör på moppen så tar det bort lite av oljan, brukar vara tvåkammardämpare på originalrör och det fångar upp mycket olja, men när moppen blir till åren så sotar det igen lite och avgasröret absorberar inte lika mycket olja längre som istället dräller ut
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar