Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

makkeman1337 skrev:en liten fråga här.
är barikit 74cc sport eller midrace? :D
Sport, inte mer.
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

siiimooon skrev:
Sport, inte mer.
Om jag inte är helt ute och kör original moppe så är Barikit och Airsal 74cc optimerade för 45mm vevarna som oftast är Midrace/Race, så då borde cylindern vara Midrace? Rätta mig om jag har fel...
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

SickRazer skrev:
siiimooon skrev:
Sport, inte mer.
Om jag inte är helt ute och kör original moppe så är Barikit och Airsal 74cc optimerade för 45mm vevarna som oftast är Midrace/Race, så då borde cylindern vara Midrace? Rätta mig om jag har fel...
Då är du fel ute, dom är till 39mm.
Och dom är bara Sport oavsett vad dom är till för slag.
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

siiimooon skrev:
SickRazer skrev:
siiimooon skrev: Sport, inte mer.
Då är du fel ute, dom är till 39mm.
Och dom är bara Sport oavsett vad dom är till för slag.
ok.
Användarens profilbild
Joppan64
Elmoped

Inlägg av Joppan64 »

Vad tror ni om den här cylindern: http://www.cykelkraft.se/ProduktInforma ... 0114.phtml ?
Edit: Ähh forskade lite och det är ju en top performance 74cc med annat namn..

Airsal Sport 70cc VS Barikit 74cc VS Metrakit SP 70cc
...med org vev, thrower, 21 förgasare.
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

är det STOR skillnad på en bk 74 vs mk sp 70

i effektregistert?
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

wille95 skrev:är det STOR skillnad på en bk 74 vs mk sp 70

i effektregistert?
Inte så stor, men mk sp är en midrace cylinder och bk 74 är sport så sp liggrer nog först i registret. Men det beror helt på resten av setupen och eventuell portning. Man kan lika gärna få en bk 74 att gå bättre än en sp, så svårt är det inte. Finns en som har med portning på en bk 70 fått den att nå bättre register än en oportad mhr. Samma gäller andra sport cylindrar
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

wille95 skrev:är det STOR skillnad på en bk 74 vs mk sp 70

i effektregistert?
Inte stor skillnad, SP är ganska slö..
hannesboey
Elmoped

Inlägg av hannesboey »

Jag har en Rieju rrx 06a.
Ska man köpa en

http://www.cykelkraft.se/ProduktInforma ... 0114.phtml

eller
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

Övrig setup är urpluggad org rör, med 96 munstycke och uppborrad luftburk.
drevning är 12/52.

Den översta länken 80cc dr evolution har jag inte hört så mycket om. Är det något att ha? eftersom den är så billig...
Samt jag har bara hört bra om Airsal 70cc sport. Vilket skulle ni ta?
smdavve
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av smdavve »

Hej jag har en Roxon duel sm 07. Måste man byta vev om man har barikit 70cc culatin racing?
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

hannesboey skrev:Jag har en Rieju rrx 06a.
Ska man köpa en

eller

drevning är 12/52.

Den översta länken 80cc dr evolution har jag inte hört så mycket om. Är det något att ha? eftersom den är så billig...
Till 80ccn står det att det är bäst att byta vevparti men det behöver du inte till Airsal 70cc. Jag skulle rekommendera 70cc, effektör och större förgasare, kommer inte gå speciellt bra med originalröret men det funkar med originalföggen också. Ska du ha större förgasare så kör med sportluftfilter också eller öppen förgasare.
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Ska man köpa en

eller

drevning är 12/52.

Dom är förmodligen väldigt lika, inte speciellt vassa någon av dom.
smdavve skrev:Hej jag har en Roxon duel sm 07. Måste man byta vev om man har barikit 70cc culatin racing?
Nej, det måste du inte.
Användarens profilbild
Joppan64
Elmoped

Inlägg av Joppan64 »

Ska man köpa en

eller

drevning är 12/52.

Tja, jag har beställt en Dr Evolution cylinder och kan ju berätta sen om den går nå bra :) och den är på 73.5cc, inte 80cc.
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av TheMidnightRider »

Ska beställa ny cylinder och jag undrart hur stor skillnad en 65 cc gör mot en 5,5 hk 50cc på en dt50mx
Köper bromsok fram till viva city
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

TheMidnightRider skrev:Ska beställa ny cylinder och jag undrart hur stor skillnad en 65 cc gör mot en 5,5 hk 50cc på en dt50mx
Om jag säger såhär :: 50cc = 5,5hk // 65cc = upp mot 9hk beroende på resten av setupen.

Vilken väljer du?
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

TheMidnightRider skrev:Ska beställa ny cylinder och jag undrart hur stor skillnad en 65 cc gör mot en 5,5 hk 50cc på en dt50mx
Den blir något starkare på låga varv med 65cc, men den är fortfarande bland det absolut tråkigaste man kan köra..
maxbre
Elmoped

Inlägg av maxbre »

Är Metarkit SP 70cc cylindern bättre än Arisal 70cc Racing cylindern?
Användarens profilbild
stektkorv
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av stektkorv »

Jag: Var sitter förgasaren då?

Kompis: Är de den här blå slangen? (pekar på den blåa ramen)

FAIL
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

maxbre skrev:Är Metarkit SP 70cc cylindern bättre än Arisal 70cc Racing cylindern?
Den håller lite bättre, men effektmässigt skiljer det inte så värst mycket, men visst märker man lite skillnad..
stektkorv skrev:http://www.cykelkraft.se/ProduktInforma ... 0114.phtml
http://www.cykelkraft.se/ProduktInforma ... 4006.phtml

värt att köpa? :) blir ju en billig peng för fina grejjor.
Veven är bra, cylindern har jag inte sett någon film på än dock.
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

kör med den ``80in´´ och sedan underliggande tk och sen 19mm , går helt ok , vet inte vad den gör i topp men räcker till bruks och lite till .
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Rieju RRX

Inlägg av Swe2FX »

vad bör jag ha för cylinder på min Rieju RRX 06 om jag kör med ett turbo kit trimrör?
Helst ska det inte kosta för mycket. =)
Fem Myror är fler än fyra elefanter
Swe2FX skrev:Om jag har förståt det rätt så börja den gå dåligt när moppen välte? :O
AndersoNN skrev:Vält den åt andra hållet o se om de blir bättre?! :D
Säljer min moppe nu ta och kolla in den ;),
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ju-rrx-06/
siiimooon
Gasres

Re: Rieju RRX

Inlägg av siiimooon »

Swe2FX skrev:vad bör jag ha för cylinder på min Rieju RRX 06 om jag kör med ett turbo kit trimrör?
Helst ska det inte kosta för mycket. =)
Jag körde på Barikit 74cc tillsammans med Turbokit och 21mm förgasare, den gick helt okej!
beta1994
Elmoped

Inlägg av beta1994 »

hej jag funderar på en airsal 70 sport till min beta är dom prisvärda och håller dom bra? :)
Tackar för snabbt svar :D
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

beta1994 skrev:hej jag funderar på en airsal 70 sport till min beta är dom prisvärda och håller dom bra? :)
Tackar för snabbt svar :D
den håller bra om du kör in den rätt och bestyckar rätt
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
beta1994
Elmoped

Inlägg av beta1994 »

Tack wille95 :) men är det bäst att man ta bort oljeblandaren och börja blanda direkt i tanken när man köper en 70cc? :)
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

Tjenare!

Jag har tänk att köpa ny cylinder! Men eftersom farsan är imot 70cc å liknande så får jag hålla mig vid 50cc och då hitta jag den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10228 Kommer veven hålla? (den är relativt nybytt) eller kommer mopper ramla isär sakta men säkert ifall jag skaffar den?

Skulle uppskatta svar! :)
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

beta1994 skrev:Tack wille95 :) men är det bäst att man ta bort oljeblandaren och börja blanda direkt i tanken när man köper en 70cc? :)
Inte om den fungerar.
kr002 skrev:Tjenare!

Jag har tänk att köpa ny cylinder! Men eftersom farsan är imot 70cc å liknande så får jag hålla mig vid 50cc och då hitta jag den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10228 Kommer veven hålla? (den är relativt nybytt) eller kommer mopper ramla isär sakta men säkert ifall jag skaffar den?

Det där är bland det mest onödiga man kan köpa.
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

siiimooon skrev:
beta1994 skrev:Tack wille95 :) men är det bäst att man ta bort oljeblandaren och börja blanda direkt i tanken när man köper en 70cc? :)
Inte om den fungerar.

Å varför påstår du det då? Jag måste ju veta varför jag inte köper den isåfall? och så svara du inte på min fråga.
jonne17
Extra Varnad

Inlägg av jonne17 »

om jag ska köpa en en airsal 73cc cylinder,ska jag byta vev eller något annat lager då?
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

kr002 skrev:
siiimooon skrev:
Inte om den fungerar.

Å varför påstår du det då? Jag måste ju veta varför jag inte köper den isåfall? och så svara du inte på min fråga.
Om du ska ha den så måste du ha PR eller liknande rör, 24mm förgasare, 21mm kan räcka med skulle inte köra på det.. Innerrotor tändning, ja du måste byta det mesta i motorväg eftersom 50cc blir aldrig starka utan dom "lever" på varven, alltså måste du ha högt varv (10k+) för att få ut någon speciell "effekt" från den cylindern, och då blir du en snutmagnet.

Men ja, den kommer förmodligen rasa ganska fort med den cylindern, den skulle hålla sjukt mycket längre med en MHR 80cc eller liknande.
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

siiimooon skrev:
kr002 skrev:
siiimooon skrev: Inte om den fungerar.
Om du ska ha den så måste du ha PR eller liknande rör, 24mm förgasare, 21mm kan räcka med skulle inte köra på det.. Innerrotor tändning, ja du måste byta det mesta i motorväg eftersom 50cc blir aldrig starka utan dom "lever" på varven, alltså måste du ha högt varv (10k+) för att få ut någon speciell "effekt" från den cylindern, och då blir du en snutmagnet.

Men ja, den kommer förmodligen rasa ganska fort med den cylindern, den skulle hålla sjukt mycket längre med en MHR 80cc eller liknande.
Okej tack för svaret! då var det nog lite mer jobb än jag trodde... Kan du rekomendera något i liknande prisklass som inte är för häftigt för farsan? :) Skulle vart bra med något som inte farsan tycker är för "häftigt" då han redan tycker att den går som fan, men jag har bara Ett MK thrower på.
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

kr002 skrev:
siiimooon skrev:
kr002 skrev: Å varför påstår du det då? Jag måste ju veta varför jag inte köper den isåfall? och så svara du inte på min fråga.

Okej tack för svaret! då var det nog lite mer jobb än jag trodde... Kan du rekomendera något i liknande prisklass som inte är för häftigt för farsan? :) Skulle vart bra med något som inte farsan tycker är för "häftigt" då han redan tycker att den går som fan, men jag har bara Ett MK thrower på.
En Airsal 70cc, varvar inte mera men man känner stor skillnad på draget, har du tur så kan du få något litet res till och med.
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

Jag har köpt en billig athena 70cc cylinder på blocket! och nu undrar jag ifall någon vet ifall dom går bra? någon cylinder som det går att gemföra den med? Skulle uppskatta svar än en gång!

MvH :kasper
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

kr002 skrev:Jag har köpt en billig athena 70cc cylinder på blocket! och nu undrar jag ifall någon vet ifall dom går bra? någon cylinder som det går att gemföra den med? Skulle uppskatta svar än en gång!

Om den går bra? Klockrent att du frågar nu när du har köpt den :P
Skruva på och kör en runda!
Men men, det är ju 70 cc, så nog borde den ju ha lite riv i alla fall?
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

ValoPallo skrev:
kr002 skrev:Jag har köpt en billig athena 70cc cylinder på blocket! och nu undrar jag ifall någon vet ifall dom går bra? någon cylinder som det går att gemföra den med? Skulle uppskatta svar än en gång!

Om den går bra? Klockrent att du frågar nu när du har köpt den :P
Skruva på och kör en runda!
Men men, det är ju 70 cc, så nog borde den ju ha lite riv i alla fall?

hehe ja så tänkte jag med :) har 50cc å 70cc samma topplock eller? :) eftersom att den var lite fel på det....
Skriv svar