många prob t Derbi Senda 05

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög

många prob t Derbi Senda 05

Inlägg av haampish »

tjenare!:D
sorry för topic, vet att den ska inehålla en del av problemet men jag har många så tyckte att det hära vart bättre!:roll:

jag har ett antal problem men tänkte börja med det första!
jag har precis tömt derbin(gileran) på all motor/växellådsolja:)
ska köpa ny imorn men vad ska jag ha och hur mycket?

till mitt andra problem, jag får inte kickdrevet på rätt plats?
det går inte att kicka fast jag tycker att jag har gjort allt rätt?
lite tips hur de ska sitta vorre underbart!

sen behöver jag korta av min kedja ett antal länkar, hur ska jag göra det? jag funderade på en vinkelslip men ifall det finns det något lättare/bättre sätt att göra det på? :)

och sista frågan, jag tänkte köpa en stage6 temp mätare ( http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=7584 ) men det står ju att man måste byta termostat, och jag har ingen jävla aning om vad ja ska ha då nån har klippt av min org, så om någon skulle kunna säga vilken av gängorna jag ska ha (alternativen finns under denna länk http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=6933 ) skulle jag bli överlycklig! :D

MVH hampus
pannkakor
Elmoped

Inlägg av pannkakor »

tror du kan ha vanlig 2t olja!
ta några liter borde funka?
min komps tog 3 liter 4t olja i sin Rieju
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög

Inlägg av haampish »

pannkakor skrev:tror du kan ha vanlig 2t olja!
ta några liter borde funka?
min komps tog 3 liter 4t olja i sin Rieju
äru helt dum i huvet eller?
klart som fan att de inte e 4taksolja?!
o 3 liter e de fan nt... -.-
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

du ska ha växellåds olja i växel lådan o inget annat! brukar räcka med ca 1 liter. castrol mtx tror jag den heter, den är omtyckt ;) kör på ok's multigrade olja för de hade vi hemma :P har funkat bra för mig, viskositeten på den är 10w/30
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög

Inlägg av haampish »

yamaha2pwn skrev:du ska ha växellåds olja i växel lådan o inget annat! brukar räcka med ca 1 liter. castrol mtx tror jag den heter, den är omtyckt ;) kör på ok's multigrade olja för de hade vi hemma :P har funkat bra för mig, viskositeten på den är 10w/30
tack så mycket :) ingen koll på mina andra problem? :) vorre super ifall du visste nån av dom :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

hmm dedära med kick drev har jag inte koll på.
brukar sj kapa kjedjor med vinkelkapen^^ man slipar av änden på de "sprintarna" som håller ihop länkarna och slår ut dem och sätter kjedje lås där sen ;)
termostaten har nog ingen lyckats klippa av :P dock kan de ha klippt sladden till tempsensorn. de har jag inte i huvet va de är för gänga, de är ju rörgänga med... ta locket med gängan med dig till nån affär där de har saker med rörgänger på och se vilken som passar ;) skriv sedan upp va de va för gängor ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög

Inlägg av haampish »

yamaha2pwn skrev:hmm dedära med kick drev har jag inte koll på.
brukar sj kapa kjedjor med vinkelkapen^^ man slipar av änden på de "sprintarna" som håller ihop länkarna och slår ut dem och sätter kjedje lås där sen ;)
termostaten har nog ingen lyckats klippa av :P dock kan de ha klippt sladden till tempsensorn. de har jag inte i huvet va de är för gänga, de är ju rörgänga med... ta locket med gängan med dig till nån affär där de har saker med rörgänger på och se vilken som passar ;) skriv sedan upp va de va för gängor ;)
tack så mycket! :) menade ju sladden till tempmätarn ;)
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög

Inlägg av haampish »

ifall jag köper en orginal hos den lokala moppegurun, borde den funka? :)
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

0,8 Liter 10-40W växellåds olja. När du ska kapa av kedjan så tar diu kapmaskinen och kapar av länken sedan sätter du bara dit kejde lådet (har jag gjort). Puss hampe<3
Bild
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög

Inlägg av haampish »

jesper178 skrev:0,8 Liter 10-40W växellåds olja. När du ska kapa av kedjan så tar diu kapmaskinen och kapar av länken sedan sätter du bara dit kejde lådet (har jag gjort). Puss hampe<3
nu blir jag förvirrad :P du säger 10-40W o yamaha2pwn säger 10-30W? :P vadå för kapmaskin? :P vart köper man en sån? :P puss puss jeppe <3
Senda1994
Elmoped

Inlägg av Senda1994 »

du Kan köra med castrol gps 4t olja i motorn, funkar prima
//Andersson
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög

Inlägg av haampish »

får panik alla säger olika oljor :P
Användarens profilbild
oskar94
Elmoped

Inlägg av oskar94 »

Enligt verkstadshandboken för Derbi ska du ha AGIP gear 10W40 växellådsolja och det ska vara 0,65 liter= 6,5 dl http://twostrokerider.se/forum/album_pi ... c_id=16529

Har själv haft borta kåpan och hade svårt att få dit kicken på rätt plats igen, fick ta hjälp av farsan :P Men du ser troligtvis något märke där ena änden av fjädern har legat emot, den ska ju vara lite i spänn också så det kan vara lite knepigt, svårt att säga så här över internet hur du ska göra.

När jag kapar kedjan kör jag med vinkelslipen lite försiktigt o sen med ett don o hammare o försiktigt knacka ut den, funkar hur bra som helst om man är försiktig o inte har världens största vinkelslip ;)

Ring till http://www.janssonshusvagnar.se/ och hör med dom, dom är återförsäljare till Derbi, dom borde veta :)
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög

Inlägg av haampish »

oskar94 skrev:Enligt verkstadshandboken för Derbi ska du ha AGIP gear 10W40 växellådsolja och det ska vara 0,65 liter= 6,5 dl http://twostrokerider.se/forum/album_pi ... c_id=16529

Har själv haft borta kåpan och hade svårt att få dit kicken på rätt plats igen, fick ta hjälp av farsan :P Men du ser troligtvis något märke där ena änden av fjädern har legat emot, den ska ju vara lite i spänn också så det kan vara lite knepigt, svårt att säga så här över internet hur du ska göra.

När jag kapar kedjan kör jag med vinkelslipen lite försiktigt o sen med ett don o hammare o försiktigt knacka ut den, funkar hur bra som helst om man är försiktig o inte har världens största vinkelslip ;)

Ring till http://www.janssonshusvagnar.se/ och hör med dom, dom är återförsäljare till Derbi, dom borde veta :)
okej tack så mycket! :D
Skriv svar