Tjena ! Nu är det så att min koppling slirar eller vad man ska kalla det,
Precis när jag har startat moppen och den är kall så tar inte kopplingen alls, så om man petar i 1an så blir det som en cross-växling ( Ej-Koppling ) efter ett tag när man har varm kört den och oljan har blivit varm o.s.v. så är det inga som helst problem. Tänkte då att lamellerna kanske är helt slut eller fjädrarna.
Öppnade upp och kollade, lamellerna såg väldigt fina ut ( 4mm tjocka ) rekommendationen är 3 mm, men fjädrarna är jag tveksam på ? hur långa dom ska vara o.s.v.
Om det inte är fjädrarna. Vad kan de då vara för fel ?
Tack på förhand ! har en Derbi Senda DRD " SM" - 01
Har samma problem själv men mest på vintern. Lamellerna klibbar ihop när oljan är kall, så jag brukar alltid ha den att stå på tomgång och dra in kopplingen ett par gånger du kan ju alltid spänna kopplingsvajern eller byta olja
vicke xX SMT skrev:Har samma problem själv men mest på vintern. Lamellerna klibbar ihop när oljan är kall, så jag brukar alltid ha den att stå på tomgång och dra in kopplingen ett par gånger du kan ju alltid spänna kopplingsvajern eller byta olja
Okej ! när jag ändå har öppet halva motorn så kan man ju mäta fjädrarna för att dubbel kolla om de är något lurt med dom. vet du hur långa/korta dom ska vara o så ? annars så får jag spänna kopplingen ( dock väldigt slö ) och så får jag tacka så mycket !
oljan blir kast efter ngt termin eller så
jag har exakt likadant nu så jag tappar ut all vxl olja så byter jag dedn i morgon
om inte det hjälper så ska jag riva kopplingen
men du kan la testa byta olja först dådå ;/
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
willemedDERBIN skrev:oljan blir kast efter ngt termin eller så
jag har exakt likadant nu så jag tappar ut all vxl olja så byter jag dedn i morgon
om inte det hjälper så ska jag riva kopplingen
men du kan la testa byta olja först dådå ;/
Jag har bytt olja... det blev samma sak igen. blev förbannad och nu har jag beställt ny jävla olja igen. helt nya lameller high quality för 750 kr ca och med nya fjädrar o hela skiten.. om de inte funkar nu, vad faan ska man göra då ? haha det kan väl inte vara så mycket fel om inte det är fel på lamellerna eller oljan ?
yamaha2pwn skrev:va äre för viskositet på oljan? har 10w/30 olja och inga problem verken kall eller varm
har 10w-40 på min olja kanske skulle man testa 10w-30 ??
eller det kanske inte spelar någon roll ?
tror inte de spelar någon roll för de ska vara lika lättflutna när de är kalla, din är dock lite mer trögflytande varm
okej :/ men faan vad kan de vara för fel då ? för en gång itiden ( innan vintern ) så körde jag med 2 taks olja som man blandar med bensinen dock inte motorolja alltså jag köpte fel olja hehe så körde jag med det i 1 månad innan min pappa läste på oljan vad de var för något. hehe då bytte vi olja och efter det så fungerade inte kopplingen, kan de vara så att den felaktiga oljan klibbade sig fast på lamellerna eller förstöde dom på något sett innan ? för om jag har 10w-40 olja vad kan de då vara för fel :S ?
hmm hade du 2t olja i kan de ha förstört en del... vet inte vilken olja du hade i men vissa oljor ät lammell frätande... men hade du beställt nytt kopplingskit så äre bara o byta
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
yamaha2pwn skrev:hmm hade du 2t olja i kan de ha förstört en del... vet inte vilken olja du hade i men vissa oljor ät lammell frätande... men hade du beställt nytt kopplingskit så äre bara o byta
yees de hade jag gjort ! kommer i övermorgon, men jag kollade på lamellerna men dom såg helt ok ut iaf, var 4 mm tjocka och rekomendationen var på 3.6 mm, men menar du att dom kan ha gjort så att dom är icke " fästbara" eller så att ytan blev dåligt kanske ? för de fanns en del krut kvar på dom när jag kolla för någon dag sedan.
är inte helt 100 vad som händer om man har i sån olja då jag inte råkat ut för att själv^^ men kan tänka mig att de gör nått med ytan... hoppas de löser sig när du byter
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
yamaha2pwn skrev:är inte helt 100 vad som händer om man har i sån olja då jag inte råkat ut för att själv^^ men kan tänka mig att de gör nått med ytan... hoppas de löser sig när du byter
okej ! jaa de hoppas jag me hehe, aja får tacka för hjälpen så väntar jag tills på fredag o lägger in här om de funkade eller inte ! lite erfarenhet skadar ju inte o få om de nu skulle hända någon dum kille som du känner som är lika klantig som jag haha -,-'