ny cylinder

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
fredde0202
Svårstartad skrothög

ny cylinder

Inlägg av fredde0202 »

tjena!, snart kommer min 70cc polini sport och jag undrar hur det är med inkörningen? måste jag köra in den i 50 mil elr hur har ni kört in era cylindrar? och hur stor skillnad är det i prestanda om man har kört in cylindern eller inte?
Lev galen som ung och kom till helvetet som kung
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: ny cylinder

Inlägg av jesper178 »

fredde0202 skrev:tjena!, snart kommer min 70cc polini sport och jag undrar hur det är med inkörningen? måste jag köra in den i 50 mil elr hur har ni kört in era cylindrar? och hur stor skillnad är det i prestanda om man har kört in cylindern eller inte?

Räcker det inte med 20 mil om det är aluminium cylinder?
Bild
2stroke
Gasres

Re: ny cylinder

Inlägg av 2stroke »

fredde0202 skrev:tjena!, snart kommer min 70cc polini sport och jag undrar hur det är med inkörningen? måste jag köra in den i 50 mil elr hur har ni kört in era cylindrar? och hur stor skillnad är det i prestanda om man har kört in cylindern eller inte?
Polini Sport är väl gjutjärn?
På såna cylindrar gäller det VÄLDIGT lugn körning dom 50 första milen, aldrig maxgas, inte långa uppförsbackar, inte varva den för länge m.m

Alu-cylindrar behövs knappt köras in, låt den stå på tomgång några minuter första uppstarten och sen kan du varva den lite i varierande varvtal och inte maxa den de 5-10 första milen

Skillnaden på inkörd och oinkörd cylinder är att den inkörda har längre livslängd
fredde0202
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredde0202 »

ja, det är gjutjärn men menar du att jag typ ska köra i 30 i 50 mil? och vad är det för skillnad på gjutjärnscylindrar och aluminiumcylindrar? förutom att aluminium har bättre kylning och väger mindre.
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

fredde0202 skrev:ja, det är gjutjärn men menar du att jag typ ska köra i 30 i 50 mil? och vad är det för skillnad på gjutjärnscylindrar och aluminiumcylindrar? förutom att aluminium har bättre kylning och väger mindre.
Svårt och läsa på produktbeskrivningen?

"För att maximera cylinderns livslängd och prestanda är det viktigt att den monteras och körs in på rätt sätt.
Var noga med att smörja in kolv och cylinderlopp med 2-taktsolja innan montering, för att förhindra värmenyp innan smörjningen kommit igång.
Se även till att du undviker hårda påfrestingar, som t.ex. långa uppförsbackar, samt kör aldrig över 3/4-gas de första 500km efter att du monterat en ny cylinder, eller bytt kolv."
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

2stroke skrev:
fredde0202 skrev:ja, det är gjutjärn men menar du att jag typ ska köra i 30 i 50 mil? och vad är det för skillnad på gjutjärnscylindrar och aluminiumcylindrar? förutom att aluminium har bättre kylning och väger mindre.
Svårt och läsa på produktbeskrivningen?

"För att maximera cylinderns livslängd och prestanda är det viktigt att den monteras och körs in på rätt sätt.
Var noga med att smörja in kolv och cylinderlopp med 2-taktsolja innan montering, för att förhindra värmenyp innan smörjningen kommit igång.
Se även till att du undviker hårda påfrestingar, som t.ex. långa uppförsbackar, samt kör aldrig över 3/4-gas de första 500km efter att du monterat en ny cylinder, eller bytt kolv."
+1
Bild
fredde0202
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredde0202 »

Jag har läst produktbeskrivningen men det står ingen skillnad på inkörningen på ALU-cylindrar och gjutjärnscylindrar därför undra jag om de stämde eftersom du sa VÄLDIGT LUGNT och då trodde jag att man skulle köra i ungefär 30-40km/h när det gäller gjutjärnscylindrarna. När det står att man kan ha 3/4 gas som inte direkt är VÄLDIGT LUGNT utan halvlugnt och det stod inget om att inte varva den för länge heller därför FRÅGADE JAG!. Man skulle heller aldrig ha fullt gaspådrag under de första 50 milen som blir ett problem för att jag ska hitta rätt munstycke men då måste man ju ligga på väldigt höga varv för att se om det är rätt munstycke, vilket man inte fick. + att jag fråga också var det var för effektskillnad då du bara kunde skickat den här guiden http://www.twostrokerider.se/artiklar/406 Men tack för de sneela svaren! :). Förresten är du med på min bakgrundsbild på datorn 2stroke : http://imageshack.us/photo/my-images/29 ... 10514.jpg/ tyckte den var lite rolig, hihi.
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

fredde0202 skrev:Jag har läst produktbeskrivningen men det står ingen skillnad på inkörningen på ALU-cylindrar och gjutjärnscylindrar därför undra jag om de stämde eftersom du sa VÄLDIGT LUGNT och då trodde jag att man skulle köra i ungefär 30-40km/h när det gäller gjutjärnscylindrarna. När det står att man kan ha 3/4 gas som inte direkt är VÄLDIGT LUGNT utan halvlugnt och det stod inget om att inte varva den för länge heller därför FRÅGADE JAG!. Man skulle heller aldrig ha fullt gaspådrag under de första 50 milen som blir ett problem för att jag ska hitta rätt munstycke men då måste man ju ligga på väldigt höga varv för att se om det är rätt munstycke, vilket man inte fick. + att jag fråga också var det var för effektskillnad då du bara kunde skickat den här guiden http://www.twostrokerider.se/artiklar/406 Men tack för de sneela svaren! :). Förresten är du med på min bakgrundsbild på datorn 2stroke : http://imageshack.us/photo/my-images/29 ... 10514.jpg/ tyckte den var lite rolig, hihi.
Får medge att jag förklarar lite otydligt ibland, men dom första första milen så bör man ligga väldigt lugnt på gasen 8)
Och ja den bilden är söt :D
rod_rrx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av rod_rrx »

att köra in 50mil på halvgas i 30 är fel.

varmkör den
låt kallna

repetera 3-4 gånger sen äre bara att gasa förutsatt att den är rätt inställd.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
fredde0202
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredde0202 »

Det är ju perfekt då jag kör till skolan, den blir kall under dagen kör hem blir varm och sen blir kall under natten. :) ofta det räcker 3-4 ggr sen e det bara å köra på elr? kanske missuppfattat?
fredde0202
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredde0202 »

snälla kan nån bara svara på min fråga :)
Användarens profilbild
levvan
Svårstartad skrothög

Inlägg av levvan »

alla säger olika!
en cylinder går ju inte sönder på något sätt för att du inte kör in den i 50 mil med lite gaspådrag... den får bara ökad livslängd och kanske effekt om du gör det.

välj själv, antingen kör du in den riktigt och är snäll mot din cylinder (behöver säkert inte vara 50 mil för det), eller kör du in den i bara några mil och får kortare livslängd!
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

mm precis det är olika, jag körde in min gjutjärn för inte så länge sedan och det var lungkörning i nån mil och sen börja jag gasa mer o mer tillslut så gick de fint :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

kör lungt och med ökad oljeblandning i typ 20-30 mil så brukar de gå fint ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
fredde0202
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredde0202 »

okej, tack för svaren!. Men hur ökar jag oljeblandningen?, jag har separat oljetank
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

fredde0202 skrev:okej, tack för svaren!. Men hur ökar jag oljeblandningen?, jag har separat oljetank
Blanda direkt i tanken med soppan, ta inte för mycket bara :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

japp de är dags att fimpa seperat oljetank när man kör 70cc. blanda ca 3-4% vid inkörning och blanda sedan 2,5-3% efter inkörning ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

yamaha2pwn skrev:japp de är dags att fimpa seperat oljetank när man kör 70cc. blanda ca 3-4% vid inkörning och blanda sedan 2,5-3% efter inkörning ;)
Det är inte nödvändigt öht om man inte kör från övre sportklassen och uppåt :wink:
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

**Suck** Glöm det där med 50 mils inkörning och inte gasa max o.s.v Rent skitsnack.

En cylinder ska köras in på varierande varvtal, den ska köra in lite hårt så kolvringarna pressas ut mot cylinderloppet för att täta bättre.

Det viktigaste när man har startar upp en ny cylinder, är att varmköra den! När den har blivit varm, ut och kör som vanligt... Kanske kan köra lugnt 30-40 min med lite fullgaskörningar.
Skriv svar