fredde0202 skrev:tjena!, snart kommer min 70cc polini sport och jag undrar hur det är med inkörningen? måste jag köra in den i 50 mil elr hur har ni kört in era cylindrar? och hur stor skillnad är det i prestanda om man har kört in cylindern eller inte?
Polini Sport är väl gjutjärn?fredde0202 skrev:tjena!, snart kommer min 70cc polini sport och jag undrar hur det är med inkörningen? måste jag köra in den i 50 mil elr hur har ni kört in era cylindrar? och hur stor skillnad är det i prestanda om man har kört in cylindern eller inte?
Svårt och läsa på produktbeskrivningen?fredde0202 skrev:ja, det är gjutjärn men menar du att jag typ ska köra i 30 i 50 mil? och vad är det för skillnad på gjutjärnscylindrar och aluminiumcylindrar? förutom att aluminium har bättre kylning och väger mindre.
+12stroke skrev:Svårt och läsa på produktbeskrivningen?fredde0202 skrev:ja, det är gjutjärn men menar du att jag typ ska köra i 30 i 50 mil? och vad är det för skillnad på gjutjärnscylindrar och aluminiumcylindrar? förutom att aluminium har bättre kylning och väger mindre.
"För att maximera cylinderns livslängd och prestanda är det viktigt att den monteras och körs in på rätt sätt.
Var noga med att smörja in kolv och cylinderlopp med 2-taktsolja innan montering, för att förhindra värmenyp innan smörjningen kommit igång.
Se även till att du undviker hårda påfrestingar, som t.ex. långa uppförsbackar, samt kör aldrig över 3/4-gas de första 500km efter att du monterat en ny cylinder, eller bytt kolv."
Får medge att jag förklarar lite otydligt ibland, men dom första första milen så bör man ligga väldigt lugnt på gasenfredde0202 skrev:Jag har läst produktbeskrivningen men det står ingen skillnad på inkörningen på ALU-cylindrar och gjutjärnscylindrar därför undra jag om de stämde eftersom du sa VÄLDIGT LUGNT och då trodde jag att man skulle köra i ungefär 30-40km/h när det gäller gjutjärnscylindrarna. När det står att man kan ha 3/4 gas som inte direkt är VÄLDIGT LUGNT utan halvlugnt och det stod inget om att inte varva den för länge heller därför FRÅGADE JAG!. Man skulle heller aldrig ha fullt gaspådrag under de första 50 milen som blir ett problem för att jag ska hitta rätt munstycke men då måste man ju ligga på väldigt höga varv för att se om det är rätt munstycke, vilket man inte fick. + att jag fråga också var det var för effektskillnad då du bara kunde skickat den här guiden http://www.twostrokerider.se/artiklar/406 Men tack för de sneela svaren!. Förresten är du med på min bakgrundsbild på datorn 2stroke : http://imageshack.us/photo/my-images/29 ... 10514.jpg/ tyckte den var lite rolig, hihi.