maxbre skrev:Hur skadad får en skuren cylinder se ut? för att det ska funka att bara hona om den?
Det beror ju på hur sliten cylindern är, har den gått 10 mil och får ett nik-släpp så kan den gå att rädda, får man ett lika stort på en cylinder som gått 2000 mil så kanske nikasilen är så tunn så att den "försvinner" när man honar..
Det är inte döviktigt att man får det 100% jämnt, har själv en liten reva i min cylinder men det läcker marginellt genom den.
Däreemot dina dundergropar är inget att bry sig om direkt, bara köpa nytt. Somsagt smårepor på någon tiondel går att slipa bort, blir det mer är det svårt att nöta så mycket så det försvinner men att det är kvar ett litet spår gör inget heller bara det inte skaver på ringen/ringarna
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Större repor eller andra skador som når över avgasporten betyder att cylindern inte kommer gå bra, medan diverse småskador över spolportar men under avgasportens överkant kan vara acceptabelt beroende på placering.
Repor och nicasilsläpp under portarna påverkar inte hur cylindern går, så länge det inte det är så allvarlkigt att kolv/kolvringar inte får det stöd de behöver av cylinderväggen. (Däremot finns risk att nicasil fortsätter lossna när det börjat.)
Sprickor betyder att cylindern är skrot, oavsett storlek och placering. Har det börjat spricka så kommer det fortsätta, även om sprickan inte är på ett "dåligt" ställe när man tittar kommer den förr eller senare bli större...
Och man honar inte bort repor. Man honar ur cylindern lite bara så det inte sticker upp några kanter eller liknande som kan skada kolv eller ringar. Diameterökningen som krävs för att hona bort repor gör mer skada än det läckage man får genom repan om man låter den vara kvar...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Tänkte svarva mina gamla cylindrar, har 2 st varav en som är riktigt skuren menads den andra inte är så mycket men valde att köpa en ny då det kändes som en chansning med att köpa kolv.
den senaste har gått ca 60 mil och den andra säkert 2000 mil.
Dock undrar jag hur man får reda på diametern på kolvarna, t ex b c och d, förmodar jag ska ha D
Rubrik: hej
om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?