Hur skadad får en skuren cylinder se ut?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
maxbre
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 februari 2011, 17:39
Ort: Borås

Hur skadad får en skuren cylinder se ut?

Inlägg av maxbre »

Hur skadad får en skuren cylinder se ut? för att det ska funka att bara hona om den?
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Hur långt är ett snöre?
amoreex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 oktober 2010, 15:22

Inlägg av amoreex »

siiimooon skrev:Hur långt är ett snöre?
+1
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

siiimooon skrev:Hur långt är ett snöre?
maxbre skrev:Hur skadad får en skuren cylinder se ut? för att det ska funka att bara hona om den?
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

det ända du behöver göra är att hona
okej om det är för svåra "sår" då kanske du behöver borra om den.

om det är bara småsår kan det gå att bara att hona
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

ValoPallo skrev:
siiimooon skrev:Hur långt är ett snöre?
maxbre skrev:Hur skadad får en skuren cylinder se ut? för att det ska funka att bara hona om den?
Det beror ju på hur sliten cylindern är, har den gått 10 mil och får ett nik-släpp så kan den gå att rädda, får man ett lika stort på en cylinder som gått 2000 mil så kanske nikasilen är så tunn så att den "försvinner" när man honar..
maxbre
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 februari 2011, 17:39
Ort: Borås

Inlägg av maxbre »

cylindern har gått cirka 50 - 70 mil tror jag
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

ta kort på cylindern och lägg upp. är de nicasil cylinder går de inte att botta då belägningen är ca 0.5mm tjock.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

beckvall skrev:ta kort på cylindern och lägg upp. är de nicasil cylinder går de inte att botta då belägningen är ca 0.5mm tjock.
Det går ju, men vem lägger ner pengar på en nikasilering när det är billigare med en helt ny cylinder?
maxbre
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 februari 2011, 17:39
Ort: Borås

Inlägg av maxbre »

Bild

det är 4 sådana märken i cylindern. är Arisal 70cc Racing cylinder nicasil?
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

maxbre skrev:[img]http://img708.imageshack.us/img708/9289 ... sr.jpg[img]

det är 4 sådana märken i cylindern. är Arisal 70cc Racing cylinder nicasil?
Tveksamt om det kan gå eftersom det är 4st..
Ja, det är nicasil.
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

Alla har ju fan en skuren airsal. Är de extra lätta att skära eller? Jag kommer iaf att passa mig för att köps en sån iaf!
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

snarare att gubbarna inte kan ställa in motorn så att det håller, tex öka oljemängden en aning
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
maxbre
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 februari 2011, 17:39
Ort: Borås

Inlägg av maxbre »

Har gjort en beställning nu på Metrakit 70cc SP för Metrakit har man hört ska vara bra kvalite :)
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 728
Blev medlem: 1 april 2010, 20:12
Ort: kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

agertoft skrev:Alla har ju fan en skuren airsal. Är de extra lätta att skära eller? Jag kommer iaf att passa mig för att köps en sån iaf!
Min airsal 50cc sport är helt underbar <3 +111111 på den
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Smårepor, tiondels millimetrar, går att hona.

Det är inte döviktigt att man får det 100% jämnt, har själv en liten reva i min cylinder men det läcker marginellt genom den.

Däreemot dina dundergropar är inget att bry sig om direkt, bara köpa nytt. Somsagt smårepor på någon tiondel går att slipa bort, blir det mer är det svårt att nöta så mycket så det försvinner men att det är kvar ett litet spår gör inget heller bara det inte skaver på ringen/ringarna
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Större repor eller andra skador som når över avgasporten betyder att cylindern inte kommer gå bra, medan diverse småskador över spolportar men under avgasportens överkant kan vara acceptabelt beroende på placering.

Repor och nicasilsläpp under portarna påverkar inte hur cylindern går, så länge det inte det är så allvarlkigt att kolv/kolvringar inte får det stöd de behöver av cylinderväggen. (Däremot finns risk att nicasil fortsätter lossna när det börjat.)

Sprickor betyder att cylindern är skrot, oavsett storlek och placering. Har det börjat spricka så kommer det fortsätta, även om sprickan inte är på ett "dåligt" ställe när man tittar kommer den förr eller senare bli större...


Och man honar inte bort repor. Man honar ur cylindern lite bara så det inte sticker upp några kanter eller liknande som kan skada kolv eller ringar. Diameterökningen som krävs för att hona bort repor gör mer skada än det läckage man får genom repan om man låter den vara kvar...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

hur vet man om cyllindern är nicsasil behandlad då? är de kanske vanligst på alu cyllindrar ?
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

Tänkte svarva mina gamla cylindrar, har 2 st varav en som är riktigt skuren menads den andra inte är så mycket men valde att köpa en ny då det kändes som en chansning med att köpa kolv.

den senaste har gått ca 60 mil och den andra säkert 2000 mil.

Dock undrar jag hur man får reda på diametern på kolvarna, t ex b c och d, förmodar jag ska ha D
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Skriv svar