Mystiskt ljud från motor

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
riejumikäl
Farsans gamla zündapp

Mystiskt ljud från motor

Inlägg av riejumikäl »

Hej!

Häromdagen bestämde jag mig för att tvätta min moppe (Rieju Drac 03, AM6) riktigt ordentligt. Tog av ljuddämpare, krök och alla kåpor för att det skulle bli perfekt.
Tankspridd som man var så tog man högtryckstvätten och blåste på ordentligt, trots att det var öppet in i cylindern. Eller kolven satt i högt läge och blockerade avgasmynningen men jag undrar om det kunde komma in vatten ändå. Jag körde aldrig vattenstrålen rakt mot avgasmynningen innan jag kom på utan jag hann bara tvätta framfälgen. Det oroande var när jag skulle starta den så gav motorn ifrån sig ett susande ljud, nästan så det lät som man kunde höra varje gång kolven gick upp och ner.
Jag funderar bara på om några få vattendroppar är farligt för motorn och om det det ens kan komma in vatten när kolven är i så högt läge, samt om detta ljud skulle kunna ha något med det att göra?

Väldigt tacksam för svar!
//M

Edit: Jag slängde på ett TK rör över helgen nu och körde lite med det, men bytte tillbaka till original. Den gick rent och bra på samma munstycke som jag hade till originalröret. Men ljudet uppstod efter att jag bytt tillbaka till original. Kan det vara så att den var/är "påväg att skära", eftersom att jag inte bytte munstycke? Ska tillägga att jag körde ca 8 km med TK röret.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

eftersom du håller på att byta rör hela tiden tycker jag du ska ta dig en ficklampa och kika in på kolven (via avgasporten) och leta efter repor osv. kolla även cylinder väggen!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

kan hända att du lyckades spruta in skit dit så bäst att kolla kolven :)
riejumikäl
Farsans gamla zündapp

Inlägg av riejumikäl »

Får ta en titt på kolven och cylinderväggen.
Tacktack :)
Eric_1998
Elmoped

Inlägg av Eric_1998 »

Varsegod
Skriv svar