Gilera värmetermostat

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög

Gilera värmetermostat

Inlägg av Drivenx »

Hej, någon som vet hur man kollar om värmetermostaten fungerar samt mätaren? tacksam för snabba svar :)
rod_rrx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av rod_rrx »

värme termostaten? den som styr vattnets flöde eller?
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
kymcorider
Elmoped

Re: Gilera värmetermostat

Inlägg av kymcorider »

Drivenx skrev:Hej, någon som vet hur man kollar om värmetermostaten fungerar samt mätaren? tacksam för snabba svar :)
Du plockar av termostaten och lägger den i en vattenkokare och sätter på värmen. Lägg i en termometer och när termostaten öppnar så kollar du vilken temperetur termometern står på. Om den ens öppnar.
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög

Inlägg av Drivenx »

kymcorider skrev:
Drivenx skrev:Hej, någon som vet hur man kollar om värmetermostaten fungerar samt mätaren? tacksam för snabba svar :)
Du plockar av termostaten och lägger den i en vattenkokare och sätter på värmen. Lägg i en termometer och när termostaten öppnar så kollar du vilken temperetur termometern står på. Om den ens öppnar.
Skrev visst fel.. jag mena "tempsensorn" ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=20209) hur vet man att den inte är trasig elr något?
kymcorider
Elmoped

Inlägg av kymcorider »

Drivenx skrev:
kymcorider skrev:
Skrev visst fel.. jag mena "tempsensorn" ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=20209) hur vet man att den inte är trasig elr något?
jaha, okej. Men koka upp vatten och ha sensorn inkopplad så lägger du sensorn i varmvattnet. Då borde du se om tempmäteren stiger.
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög

Inlägg av Drivenx »

kymcorider skrev:
Drivenx skrev:
kymcorider skrev: Du plockar av termostaten och lägger den i en vattenkokare och sätter på värmen. Lägg i en termometer och när termostaten öppnar så kollar du vilken temperetur termometern står på. Om den ens öppnar.
jaha, okej. Men koka upp vatten och ha sensorn inkopplad så lägger du sensorn i varmvattnet. Då borde du se om tempmäteren stiger.
Jag testade det men det hände inget.. men igår när jag åkte så steg den lite bara typ till första strecket men kylarvattnet var ändå ganska varmt! är det normalt elr? kan jag testa på något annat sätt?
kymcorider
Elmoped

Inlägg av kymcorider »

Drivenx skrev:
kymcorider skrev:
Drivenx skrev: Skrev visst fel.. jag mena "tempsensorn" ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=20209) hur vet man att den inte är trasig elr något?
Jag testade det men det hände inget.. men igår när jag åkte så steg den lite bara typ till första strecket men kylarvattnet var ändå ganska varmt! är det normalt elr? kan jag testa på något annat sätt?
De va inte så konstigt att det inte funkade när du la tempsensorn i varmvatten. Då hade den ju bara plus inkopplat, den måste vara jordad också. Testa att dra en kabel från gängorna på tempsensorn till jord på moppen. Då borde du se om det funkar. Mitt fel innan, sry..
Skriv svar