PoWeRKinG skrev:jo, när man blir 20 (?) för det är väll åldern då man får ta tung mc..
om man tar lätt mc när man är 16. blir det automatiskt tung mc när man fyller 20 då eller har jag bara hört felaktiga rykten?
om man köper en cross (125) som är till för crossåkning. får man köra på allmän väg med en eller vad måste man göra?
hoppas ni fattar frågorna och kan ge bra svar
¨
Och varför skulle man få köra en cross på en väg? Det är inte något registrerat fordon. Så ifall du tror du får åka runt på en cross (125) med lätt mc kort tror du väldigt fel. Och du ska inte göra någonting med den du ska köpa en reggad mc och INTE en cross. Det finns dock enduro hojar som är LV reggade.
16=125cc och en maxeffekt av högst 11kw, alltså 15häst
18= maxeffekt på 25 kw, alltså 34 häst
21=obegränsad
DOCK får man köra obegränsad när man har haft körkort för mellanklass (25kw) i minst två år, alltså kan man göra det när man är 20 om man haft kortet sedan man fyllde 18.
har för mig att man måste göra praktikprov först men är inte 100 på den punkten
21=obegränsad
DOCK får man köra obegränsad när man har haft körkort för mellanklass (25kw) i minst två år, alltså kan man göra det när man är 20 om man haft kortet sedan man fyllde 18.
Har du lätt mc sen 16. Kör upp och får mellan när du är 18 blir det automatiskt tung efter 2 år. Alltså när man är 20. Annars är det 21 tror jag.
21=obegränsad
Har du lätt mc sen 16. Kör upp och får mellan när du är 18 blir det automatiskt tung efter 2 år. Alltså när man är 20. Annars är det 21 tror jag.
stämmer ganska bra
tittat lite på denna frågan innan så det ska stämma
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
ValoPallo skrev:Är det hastighetsbegränsning på lätt MC? En polare sa att de fick gå max 120 eller 140 km/h, kommer inte ihåg. Eller är det bara max 15 hestar?
du får ta om mc kortet om det ska bli tyngre i mellan 125 och 600, eller vad det var, men sen i mellan 18 och 21 behöver men inte det, det sker autometiskt
ValoPallo skrev:Är det hastighetsbegränsning på lätt MC? En polare sa att de fick gå max 120 eller 140 km/h, kommer inte ihåg. Eller är det bara max 15 hestar?
Obegränsad hastighet, men lag på max 15HK
Men har man en äldre modell är gränsen på 18HK
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större