72cc?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
kinamoppenn
Elmoped

72cc?

Inlägg av kinamoppenn »

Hej, Undrar om det är värt att köpa ett 72cc till min Baotian Classic

(Länk: http://www.racing-planet.se/reservdelar ... a318785f8d )

Och/Eller om det finns några andra Trimdelar/Liknande som får den o gå fortare. Om jag köper detta 72cc, tror du att jag behöver byta någonting annat i motorn då? (Tex. Vevpartiet eller förgasarn mm.)

Tacksam för svar / Wennberg
Det går aldrig att få en Baotian fin, men det går att få den att gå FORT!!
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Tjena!

Du kmr få schysstare axx och måste gå upp storlek i huvudmunstycke.
Tror du kan köra på orginal vev, DOCK inte säker.

Förgasaren och variatorpartiet funkar att ha orginal.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Originalveven ska hålla, blir ingen enorm effektökning, och det kommer inte varva mer, så det är lugnt för veven ;)

Mer trim? Annan topp, kam, förgasare, ordentlig avgassystem med fullflödesdämpare, lite bättre variatorgrejer så kommer det röra på sig ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Skillnad lär du märka utan att byta hela motorn.

När jag själv byte till 80cc utan att byta ut resten av motorn fick jag lika schysst axx som aprilia direktinsprut. Mkt nöjd! Toppen däremot har inte alls ökat i samma grad.
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Har samma kit själv fast köpte det 72cc ifrån Bikenet,
moppen har riktigt gytt axx ! :)
fast har då PDJ19 mm förgasare med:)

Dock kommer min bara upp i ca 75 ärliga pga för lätta vikter (:
lillfreddan
Elmoped

Inlägg av lillfreddan »

Tjena TSR!
Jag kom över en Baotian Classic gratis som jag är lite sugen på att prova en lite vassare setup till. Dock är jag förundrad över några saker som jag hoppas att jag kan få svar på. Jag har sökt här, på google, kollat alla möjliga trådar och filmer men ändå inte fått svar på mina frågor:

Det jag kommer byta är:
Cylinderkit till Narakus 72cc.
Kamaxel till en som enligt uppgift skulle vara lite vassare.
Labba med variatorvikter & förgasarinställningar.

1. Är det någon som har provat 72cc och tyckte att det var märkbar och positiv skillnad? Är det värt det helt enkelt?
2. Har läst att man hyfsat lätt bränner avgasventilen, men oftast med 80cc+, är det något jag behöver ta hänsyn till?
3. Tror ni originalförgasare, originalinsug, originalvev och originalluftburk kommer orka med den här setupen? Jag vill ju ändå att grejerna ska hålla då jag använder den som bruksmoppe.

Väldigt tacksam för snabba svar!

/Freddan
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Jag kör ju med bikenets 72cc kit, och då följde det med ett nytt topplock med anpassade ventiler!
och jag tycker verkligen du ska fixa en annan topp med!

Jag tycker det var märkbar skillnad verkligen!
mycket starkare, dock var min jäävligt klen med orginal förgasaren satte på en 19 mm och det ökade cirka 15 km extra från orginal förgasaren..
lillfreddan
Elmoped

Inlägg av lillfreddan »

amoreex skrev:Jag kör ju med bikenets 72cc kit, och då följde det med ett nytt topplock med anpassade ventiler!
och jag tycker verkligen du ska fixa en annan topp med!

Jag tycker det var märkbar skillnad verkligen!
mycket starkare, dock var min jäävligt klen med orginal förgasaren satte på en 19 mm och det ökade cirka 15 km extra från orginal förgasaren..
Enligt racing-planet så ska originaltoppen användas till det kitet. Men kanske ska kolla på bikenets kit då.
Skillde det så mycket på förgasaren fast du bestyckade upp den?

Edit: Måste tacka för att du fick in mig på bikenet! Inkl. förgasare vilket jag inte hade plockat med förut så blev det nästan en tusenlapp billigare.

Räcker originalvariatorn till 72cc?
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Vart en verkligen märkbar skillnad med 19 mm istället för 17,5

Jag kör med orginal variatorn, men det skadar verkligen inte med en trim variator :)
då jag upplever min som "slö" gör cirka 75 ärliga.. men den är ju stark, spelar ingen roll ifall du är ensam eller har passagerare..

Och den nya toppen har ju större ventiler, vilket kan vara bra då den blir ganska så varm.. och finns väl annars en risk att du bränner ventilerna i orginal toppen annars :)
lillfreddan
Elmoped

Inlägg av lillfreddan »

amoreex skrev:Vart en verkligen märkbar skillnad med 19 mm istället för 17,5

Jag kör med orginal variatorn, men det skadar verkligen inte med en trim variator :)
då jag upplever min som "slö" gör cirka 75 ärliga.. men den är ju stark, spelar ingen roll ifall du är ensam eller har passagerare..

Och den nya toppen har ju större ventiler, vilket kan vara bra då den blir ganska så varm.. och finns väl annars en risk att du bränner ventilerna i orginal toppen annars :)
Jag antar att du har Bikenets 72cc? Då undrar jag om det följde med någon kam i det paketet eller om jag ska köpa "racing"-kammen dom har.
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Det som medföljer är följande
Cylinder 47mm,
Kolvring med ringar och bult, även 2 knaster
Topplock
och även cylinderfotspackning och topplockspackning :)

Jag kör med orginal kamen och det funkar lika bra det:)
hade hellre satsat på en annan variator än en sport kam:)
kymco rider
Elmoped

Inlägg av kymco rider »

tjena jag har 72cc på min och jag kör på original veven funkar utmärkt:)
kymco power
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

kymco rider skrev:tjena jag har 72cc på min och jag kör på original veven funkar utmärkt:)
Kolla datum på trådar innan du postar.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
kymco rider
Elmoped

Inlägg av kymco rider »

aha okej srry glömmer o kolla sånt ibland xD
kymco power
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Alltså det kommer inte att vara någonting att skryta över. Ska du trimma så kan du lika gärna göra det ordentligt och köpa en 89cc eller ngåon polini cylinder.
Toffsen
Elmoped

Inlägg av Toffsen »

Alltså det kommer inte att vara någonting att skryta över. Ska du trimma så kan du lika gärna göra det ordentligt och köpa en 89cc eller ngåon polini cylinder.

Om man byter till 89cc måste man även byta topp, förgasare mm som passar ihop med den ökade cylindervolymen. Och varför Polini? Bara en polini cylinder utan topp ger ej mer ökning än nåt annat märke direkt med samma cc. Som sagt bitarna måste passa ihop.[/quote]
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Toffsen skrev:Alltså det kommer inte att vara någonting att skryta över. Ska du trimma så kan du lika gärna göra det ordentligt och köpa en 89cc eller ngåon polini cylinder.

Om man byter till 89cc måste man även byta topp, förgasare mm som passar ihop med den ökade cylindervolymen. Och varför Polini? Bara en polini cylinder utan topp ger ej mer ökning än nåt annat märke direkt med samma cc. Som sagt bitarna måste passa ihop.
[/quote]
Såklart han får köpa passande delar till polinin isåfall, herregud...
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Orkar inte läsaallt men läste lite och såg inte att någon nämnt rotorkit. Det gör så den varvar mycket mera och du får väldigt mycket effek. Fall du vill få ut all i effek så bör du ha de :) kör själv med de och de är en väldigt stor skillnad än utan. Den blir mer som em tvåtakt
Outer rotor kit gör så den varvar mera och inner rotorkit gör så du får mera effekt på dom låga varven. Skulle köpt outer fall du vill ha Top.

Obs roter kit kortar ner motorns livslängd väldigt mycket.
Allt är skrivet från mobilen så pm fall du vill veta mera^^
Skriv svar