Problem Speedfight2 307 WRC

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Melissa
Elmoped

Problem Speedfight2 307 WRC

Inlägg av Melissa »

Hallå där.

Jag e nybliven Speedfight ägare och det börjar direkt med problem haha...

Problemet uppkommer ibland och första gången märkte jag det när jag skjussa en kompis. Typ mellan 20 och 30kmh går moppen jätte segt. Alltså trots full gas så accar den jätte segt men när den sen efter lång tid kommer upp över en gräns så drar den på liksom som vanligt. Jätte pinsamt i trafiken ju ahhaha..

Har även hänt nångång när jag åkt själv men kanske är det för att det blir tungre när vi e 2 som det oftast händer då?

Hjälp mig vad kan vara fel?

Info:
2005:a
Gått 1000 mil
Ska enligt förra ägrn vara nyservad i höstas

Hoppas ni kan hjälpa mig please...
Gilera02
Elmoped

ss

Inlägg av Gilera02 »

Hade liknande problem, var tändstiftet som spökade, ta av tändstiftet och kolla hur det ser ut!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Och moppen är helt original?

Sliten rem, slitna variatorvikter, kopplingsbackar, sådana saker kan ställa till lite. Dessa slits med tiden och bör bytas med vissa intervall, särskilt remmen. Du får ta loss den stora kåpan som sitter nere vid hjulet och kika in hur remmen ser ut

Även tändstiftet som gilera02 nämnt, testa byt det, kostar inte så mycket
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Melissa
Elmoped

Inlägg av Melissa »

Oj tack för snabba svar... :D

Moppen ska vara orginal inget har sagt nått annat i alla fall.
Och jag börjar med tändstiftet så får vi se.

Ser man om remmen är dålig också eller byter man den bara helt enkelt?
Kan man byta den själv eller ja pappa då eller måste man ha spesiella verktyg kanske?

Tack igen för snabba svaren det var ju kanon. ;)
Användarens profilbild
beta.ark
Avstängd

Inlägg av beta.ark »

Melissa skrev:
Ser man om remmen är dålig också eller byter man den bara helt enkelt?
Kan man byta den själv eller ja pappa då eller måste man ha spesiella verktyg kanske?
Muttermaskin underlättar :D
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

som lättast mutterknackare kostar 299 på jula riktigt bra egenligt mig, annars kan man låsa remskivan och sen dra av muttern med hylsnyckel :)
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
Melissa
Elmoped

Inlägg av Melissa »

Hej igen.

Tänkte på det här med remmen.
Borde inte det problemet vara att den typ slirar eller nått?

Alltså då borde ju varvtalet på motorn också öka eller?
Mitt problem är ju att den går segt liksom alltså inte varvar upp ordentligt mellan typ 20-30 och sen drar det på efter det...

ja jag har inte hunnit kolla tändstiftet än men tänkte bara ifall det inte var det och man ska kolla remmen iaf sen?

Återigen tack för svaren, kanon forum det här... :D
Melissa
Elmoped

Inlägg av Melissa »

Hej igen.

Okej häromdan tog vi bort stiftet och det såg jäkligt ut.
Igenslaggat typ.

rengjorde det med liten fil och sandpapper å så där eftersom vi inte hade nått nytt stift just då.
Dit med det igen och vips, ingen skillnad förutom att den går typ 7km saktare nu :(

Så vi tänkte att eftersom det faktiskt blev skillnad så borde det ju ha med stiftet att göra så nytt inhandlades idag men det blev ingen skillnad iaf.
SÅ nu gick mopeden saktare och lika illa iaf.

Alltså det är bara ibland det känns som han stryper sig liksom.
Ibland går han bra. fast saktare nu då hahaha...

Vi testade med att ta bort luftfiltret helt också och svängarna jag körde efter det verkae den faktiskt gå som den ska. Inte helt säkert ska testa med imorn och åka som vanligt liksom men kan det ha varit filtret?

Är det svårt att slita ner förgasren och rengöra eller gör det inge skillnad tror ni?

Återigen tack. ;)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

kan vara att det är skit i förgasaren, kolla denna guide om hur du rengör den! http://www.twostrokerider.se/guider/visa/1490 :)
Skriv svar