Hej!
Har precis bytt cylinder och kolv samt nya packningar på min Gilera SMT 06:a, allt åtdragit stenhårt, sen börjar problemen, så fort jag fyller på kylvätska och försöker starta så tränger kylarvatten ner i vevhuset och moppen går ej att starta, om jag tömmer ut all kylvätskan och kickar ett par gånger så startar den galant, min fråga är vad mer någonstans kan kylarvattnet läcka in i vevhuset om både cylinderfotspackningen och topplockspackningen är täta?
har precis samma problem på min polares roxon, den gick ju dock varm så toppen blev lite skadad, vi fixade det så den höll kompet inne och nya packningar o hela köret, sedan när man fyller på vatten så tar den och fyller vevhuset på ca 4 kickar....
men du kan ju kolla så kylkanalrena i cyllindern är hela så de inte läcker in vatten i nån spolport eller nått. de är nya Derbi motorn eller?
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
har fan ingen aning om va de skulle kunna vara.... kanske typ packboxen vid vatten pumpen som släpper in vatten, dock vet jag inte om den ens går ut i vevhuset...
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
Om cylinder och topp är helt nya kan jag inte tänka mig så mycket annat än att du slarvat med att skrapa bort gamla cylinderfotpackningen så det inte håller tätt där nere.
Det är fotpackningen som läcker, inget annat. Iom att du har nya derbimotorn kan det vara kylkanalen i blocket men jag räknar inte in det, den ska vara hel.
När man monterar dit fotpackningen kan man gnida in den i 2t-olja, det ska mjuka upp den lite så den passar till sig bättre och tätar. Annars får man köra packningsklister, loctite etc.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tack för tipset får kolla detta i morgon, en tanke jag har, det kan inte vara packningen mellan motorblocken som gått, för vattenkanalen upp i cylindern passerar väl mellan blockhalvorna, kanske långsökt...
hmm jag vet inte dedär med packningen, för vi blötte ner vår med 2t olja och var väldigt noga med att skrapa bort gammla packningen, likt förbannat läcker de in vatten och fyller vevhuset på 4-5 kickar. vad mer kan de vara liksom? den håller ju kompet inne.
ontopic: har du löst det?
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
Ja det funkade inte för mig heller, oljade in en helt ny packningen, hade inga rester kvar från den gamla packningen, provade att starta först utan vatten, gick klockrent, sen när jag fyllde med kylarvätska var det kört igen...
hmm undrar va de kan vara... kan de vara packboxen till vattenpumpen som släpper in vatten eller? nån som klyvt en sån motor som vet om de kan ta sig från vattenpumpen in till vevhuset? samt kan man byta den packboxen utan att klyva motorn?
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
yamaha2pwn skrev:hmm undrar va de kan vara... kan de vara packboxen till vattenpumpen som släpper in vatten eller? nån som klyvt en sån motor som vet om de kan ta sig från vattenpumpen in till vevhuset? samt kan man byta den packboxen utan att klyva motorn?
Nej de kan det inte. Det sitter en dubbeltätning mellan kopplingskåpan och pumphuset. Om den yttre tätringen börjar läcka går det in mellan dubbeltätningarna och sipprar ut ur ett litet hål. Kommer det inget ur hålet och det inte är täppt så är packboxen ok!
Har ni kollat så det inte är sprickor eller gjutfel i cylindrarna då? Om ni nu är spiksäkra på att fotpackningarna är helt täta så kan det inte vara så mycket mer.
Vart bor du förresten?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
yamaha2pwn skrev:hmm undrar va de kan vara... kan de vara packboxen till vattenpumpen som släpper in vatten eller? nån som klyvt en sån motor som vet om de kan ta sig från vattenpumpen in till vevhuset? samt kan man byta den packboxen utan att klyva motorn?
Nej de kan det inte. Det sitter en dubbeltätning mellan kopplingskåpan och pumphuset. Om den yttre tätringen börjar läcka går det in mellan dubbeltätningarna och sipprar ut ur ett litet hål. Kommer det inget ur hålet och det inte är täppt så är packboxen ok!
Har ni kollat så det inte är sprickor eller gjutfel i cylindrarna då? Om ni nu är spiksäkra på att fotpackningarna är helt täta så kan det inte vara så mycket mer.
Vart bor du förresten?
var ju rädd att de hade spruckit i kylkanalen då den gick varm... men den verkar vara okej. tog och höll för kylkanalen i botten av cyllindern obs de va 100 tät där, sedan hällde jag i bensin uppe i kylkanalen på cylindern (tog bensin för jag tänkte att de flyter ut lättare än vatten.) och sedan kollade om nivån sjönk eller om de kom ut bensin i nån spolport. de va tätt.
de kommer inget vatten ur nått hål där.
vart jag eller han bor? jag bor iaf en bit utanför karlskrona.
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
var på en moppe butik i dag och frågade jusst om detta. då sa han att de är någon packning från kylaren som inte är hel. han sa att de går på en timme att byta i butik. om han har rätt nu eller inte vet jag men så sa han iaf
bensinskalle skrev:Har din motor gått varm alltså? Kollat så inget har slagit sig?
Kokar man en aluminiumtopp på en bilmotor blir den krokig som en banan
ja den gick varm , de enda som vi kan se va att toppen hade 2 fåror i sig som kompet läcker ut ur, vi har fixat till de nu, läcker dock ändå in kylarvatten.
kan man ha alu topp till en gjutjärns cyllinder? cyllindern som sitter på är barkit culitan racing.
D3nnis skrev:var på en moppe butik i dag och frågade jusst om detta. då sa han att de är någon packning från kylaren som inte är hel. han sa att de går på en timme att byta i butik. om han har rätt nu eller inte vet jag men så sa han iaf
vad för packning från kylaren? :S vart sitter den?
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
D3nnis skrev:var på en moppe butik i dag och frågade jusst om detta. då sa han att de är någon packning från kylaren som inte är hel. han sa att de går på en timme att byta i butik. om han har rätt nu eller inte vet jag men så sa han iaf
Ja hur en packning i kylaren skulle ha med vevhuset att göra vet jag inte. Något fattas där eller så är mopedhandlaren nåååb
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
D3nnis skrev:var på en moppe butik i dag och frågade jusst om detta. då sa han att de är någon packning från kylaren som inte är hel. han sa att de går på en timme att byta i butik. om han har rätt nu eller inte vet jag men så sa han iaf
Ja hur en packning i kylaren skulle ha med vevhuset att göra vet jag inte. Något fattas där eller så är mopedhandlaren nåååb
men om man nu skulle hitta en läcka i en cyllinder, så kanske de går att löda ihop eller¨? typ om man hittar en spricka i avgasporten så kan de ju hålla tätt utåt men suga in kanske? men en sådan borde man kunna löda ihop, iaf på en gjutärns cylinder
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
Jag lånar den här tråden eftersom det är gammal samma sak har hänt min Derbi Senda 07 (nya motorn) fast med en ny airsal 50 cc cylinder den hade också nya packboxar till vatten pumpen.
Läget är ganska akut eftersom jag kör till jobbet med moppen.