Vad har du för vikter i variatorn?EmilÅkerström skrev:Hejsan har en yamaha neos (nerox) som jag nyss satt på ett zx handmade OPLUGGAT, har fixat läckan imellan motor och rör men den vill tamefan inte gå brajag har 68 i munstycke och tändstifte är inte oboybront utan mera svart. blir inge prova skruva på luftskruven och allt, den går segt och har skitdåligt acc
Kirurgen skrev:Vad har du för vikter i variatorn?EmilÅkerström skrev:Hejsan har en yamaha neos (nerox) som jag nyss satt på ett zx handmade OPLUGGAT, har fixat läckan imellan motor och rör men den vill tamefan inte gå brajag har 68 i munstycke och tändstifte är inte oboybront utan mera svart. blir inge prova skruva på luftskruven och allt, den går segt och har skitdåligt acc
Om tändstiftet är svart så får den för mycket soppa, testa byt munstycke !
Kirurgen
Du kanske ska testa med att byta till ett annat luftfilter isåfall ?EmilÅkerström skrev:Kirurgen skrev:Vad har du för vikter i variatorn?EmilÅkerström skrev:Hejsan har en yamaha neos (nerox) som jag nyss satt på ett zx handmade OPLUGGAT, har fixat läckan imellan motor och rör men den vill tamefan inte gå brajag har 68 i munstycke och tändstifte är inte oboybront utan mera svart. blir inge prova skruva på luftskruven och allt, den går segt och har skitdåligt acc
Om tändstiftet är svart så får den för mycket soppa, testa byt munstycke !
Kirurgen
65 original och det har jag prova med då skar den......
jarken skrev:Behövs inte att byta filter när man byter röret, de gör att moppen bara brölar och drar mer soppa. Den kommer INTE gå bättre. Att ta bort luftsnorkeln ger inge effektökning heller.
Jag kör med 75 i munstycke på min neos, Leovince TT röret, 15% kopplingsfjädrar och 3grams vikter i variatorn. Går underbart fint.
Kom ihåg att luftskruven skall vara utskruvad 1.5varv för grund inställningen,
Om du har accet som en kina moppe o misstänker att vikterna är för tunga, dvs mopeden orkar inget ilr bara bluddrar pga felinställning. Ställ den på stödet och se om den orkar varva ut, så kanske du blir klokare.
Den gör en 80 +- blås mätt med GPS, men då har jag slipat i cylindern o ny metor kolv(kostar ca 279:-, bästa kolven som finns till org cylindrar) o allmänt bra skick bara.EmilÅkerström skrev: hur fort går din? märker att vikterna är fel, men det är att tycker att den borde blir brun vid 68 munstycke?,
en till fråga vad har du för packing?
jarken skrev:Den gör en 80 +- blås mätt med GPS, men då har jag slipat i cylindern o ny metor kolv(kostar ca 279:-, bästa kolven som finns till org cylindrar) o allmänt bra skick bara.EmilÅkerström skrev: hur fort går din? märker att vikterna är fel, men det är att tycker att den borde blir brun vid 68 munstycke?,
en till fråga vad har du för packing?
Ingen kan säga vad du skall ha för munstycke, då maskinerna skiljer sig mycket trots att de är samma årsmod/förgasare/motor osv. Utan du skall få fram det som går bäst för just din moped, och inte lyssna på vad andra kör med. Vi kan bara ge dig en riktnings guide.
Packning? Menar du då avgaspackning? Där kör jag med en original packning, dock 1år gammal nu. Sen har jag smetat på packningsmassa (grått klet som ersätter packningar i motorn osv, Kanon för övrigt! Funkar prima till cylinderfotspackningen så motorn får högre komp) för att undvika att de läcker, även smetat på det vid ljuddämpar packning i kröken för att slippa att de sipprar ut olja där. Fungerar asbra!
MvH
Jo packningen är rund, fast min är formpassad efter fästhålen i röret och cylindern. min är i samma material som t.ex. cylinderfoten och variatorkåpan mm. fast med alu i mitten, packningen har en tendens att lossna ifrån aluminiumet när man tar bort den några gånger, därför har jag smetat på lite packningsmassa för att få det tätt.EmilÅkerström skrev: fyfan vad nice, original packing är juh bara runt? har drage över den på mynninen på röret, sitter juh upp en lite sak där ca 5mm ,
men läcker litegrann. vart man köper man sån dära packingsklet
jarken skrev:Jo packningen är rund, fast min är formpassad efter fästhålen i röret och cylindern. min är i samma material som t.ex. cylinderfoten och variatorkåpan mm. fast med alu i mitten, packningen har en tendens att lossna ifrån aluminiumet när man tar bort den några gånger, därför har jag smetat på lite packningsmassa för att få det tätt.EmilÅkerström skrev: fyfan vad nice, original packing är juh bara runt? har drage över den på mynninen på röret, sitter juh upp en lite sak där ca 5mm ,
men läcker litegrann. vart man köper man sån dära packingsklet
Vad sticker upp ca 5mm? Är det svets loppan ifrån strypningen i röret? Inget som går mot mynningen på cylindern hoppas jag? Mellan cylindern och avgasröret skall de vara helt plant. Så packningen håller tätt där,
"packningsklet" finns väl o köpa på de flesta mackar skulle jag tro. Skulle dock avråda dig till att köpa blått silikon, då det är de sämst jag haft på både moppen o minimoton. Vet ej vad mitt har för standader ilr va den heter, men de e grått o finns på en liten tandkrämstub
Samma här, smäcka på det utan att byta vikter ilr kopplingfjädrar. Gick i lagliga 45 men inte över, o inte 70 som med pluggad blindtarm på org röret. Byte vikter ifrån 5g till 3g och kopplingsfjädrar 15% så nu gör den 80. Även munstycke.NeroxLarssoN skrev:Fick precis samma problem emd min i helgen! satte på mitt handmade zx och min nerox gick åt helvete dåligt, sedan låna jag min kompis orginalrör och den fick krafter igen, vad fan är felet?!
jarken skrev:Samma här, smäcka på det utan att byta vikter ilr kopplingfjädrar. Gick i lagliga 45 men inte över, o inte 70 som med pluggad blindtarm på org röret. Byte vikter ifrån 5g till 3g och kopplingsfjädrar 15% så nu gör den 80. Även munstycke.NeroxLarssoN skrev:Fick precis samma problem emd min i helgen! satte på mitt handmade zx och min nerox gick åt helvete dåligt, sedan låna jag min kompis orginalrör och den fick krafter igen, vad fan är felet?!
Du kan ställa upp moppen på central stödet och gasa fullt, om moppen varvar ur som den borde göra... men inte när du kör den..så vet du att vikterna är för tunga, den orkar inte varva som den skall göra.
MvH
Vad det är för märke spelar ingen roll...det som är skillnaden på dem olika är väl vilket märke på förpackningen man vill att fjädrarna ska ligga i. Samt om du har 2 ilr 3 delad koppling.EmilÅkerström skrev: vad äre för fjädrar?märke